name | autoweek.cz

Světová premiéra studie Volkswagen T-Roc

Světová premiéra studie Volkswagen T-Roc

03.03.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Světová premiéra konceptu T-Roc ukazuje výhled na novou modelovou řadu SUV značky Volkswagen. T-Roc je postaven na modulární platformě MQB pro vozy s motorem uloženým vpředu napříč. 

Volkswagen má s modely Tiguan a Touareg v nabídce jedny z nejúspěšnějších vozů kategorie SUV evropského původu. V budoucnosti tento výrobní program výrazně rozšíří o nové modely nejrůznějších tříd. Volkswagen již v roce 2013 studiemi CrossBlue a CrossBlue Coupé ukázal, jak by mohlo vypadat velké SUV pro USA, resp. Čínu a v současnosti pracuje na vývoji sériových verzí.

Ve středním segmentu Volkswagen v roce 2012 demonstroval studií Cross Coupé, která rovněž směřuje do sériové výroby, jak extrémně úsporné může být SUV s pohonem všech kol díky hybridní technice s motorem TDI a možností vnějšího dobíjení. Ve fázi vývoje je rovněž Taigun, malé SUV v nižším cenovém segmentu - nejnovější verze této studie SUV byla představena v únoru 2014 v indickém Novém Dillí.

 

Nyní na Ženevském autosalonu následuje světová premiéra konceptu T-Roc, který přináší výhled na další budoucí kompaktní SUV značky Volkswagen. Jedná se o studii SUV velikosti Golfu, tedy menší než Tiguan.

Dvoudveřový vůz navíc spojuje vlastnosti SUV s pohonem všech kol s letní lehkostí kabrioletu. Prostřední část střechy, rozdělenou na dva díly, lze totiž několika úkony demontovat a uložit v zavazadlovém prostoru. Písmeno T v označení T-Roc je odkazem na typová označení aktuálních a budoucích SUV značky Volkswagen, např. Taigun, Tiguan a Touareg.

 

T-Roc, poháněný turbodieselem s přímým vstřikováním a výkonem 135 kW (184 k), je vybaven třemi různými jízdními režimy: Street, Offroad a Snow. V závislosti na režimu se mění charakteristiky řízení pohonu všech kol 4Motion, motoru, sedmirychlostní dvouspojkové převodovky DSG, ABS a asistentů pro rozjezd do kopce a pro sjíždění strmých svahů. Režimy jsou aktivovány otočným ovladačem na páce voliče DSG.

T-Roc má vnější délku 4179 mm, šířku 1831 mm a výšku 1501 mm. Karoserie byla zkonstruována na základě modulární platformy MQB pro vozy s motorem uloženým vpředu napříč. Díky lehké konstrukci má toto SUV hmotnost pouhých 1420 kg. Rozvor činí 2595 mm.

 

Velké kruhové moduly světlometů, které svým vzhledem připomínají legendární Volkswagen Karmann Ghia Typ 34, mají uprostřed lištu se třemi diodami LED, které plní funkci mlhových světlometů. Nad touto lištou se nalézá jedna velmi výkonná dioda Power LED, která přebírá funkci naklápěcího hledacího světlometu. Pod lištu se třemi diodami LED uložil Volkswagen pohyblivou kameru. Jakmile řidič aktivuje terénní režim, může zapnout hledací světlomety a kamery. V tomto případě se diody Power LED a kamery pohybují podle natočení volantu studie T-ROC. Obraz okolí je přenášen na velký displej (vyjímatelný tablet) ve středové konzole, aby mohl řidič vidět a objet dokonce i bezprostředně před vozidlem ležící kameny nebo výmoly.

 

T-Roc je čtyřmístným vozem se zcela nově koncipovaným interiérem. Dotykový displej ve středové konzole je koncipovaný jako tablet. Kamera s vysokým rozlišením je integrována v oblasti vnitřního zpětného zrcátka. Tyto komponenty se mohou používat i mimo vůz.

Ovládání, ukazatele stavu a funkce klimatizace konceptu T-Roc mají kompletně digitální podobu. Roli sdružených přístrojů přebírá barevný displej s úhlopříčkou 12,3". V závislosti na jízdním režimu zobrazuje informace, které jsou, stejně jako barevné řešení, přizpůsobeny aktuální situaci. Například rozsah stupnice rychloměru se v terénním režimu Offroad změní z 260 na 80 km/h.

Roli dotykového displeje pro informační a zábavní systém plní volně konfigurovatelný tablet v přístrojové desce s displejem s technologií Multitouch reagujícím na pohybová gesta prstů. Podobně jako sdružené přístroje před řidičem se i na tabletu mění obsah zobrazovaných informací a barevné ztvárnění v závislosti na jízdním režimu. V terénním režimu je tablet zároveň displejem pro kamery. Prostřednictvím tabletu se ovládá rovněž kamera s vysokým rozlišením, umístěná v patě vnitřního zpětného zrcátka. Kamera může zachycovat dění jak v okolí vozidla, tak v interiéru.