name | autoweek.cz

Také Volkswagen a BMW odmítají kontroverzní chladivo

Také Volkswagen a BMW odmítají kontroverzní chladivo

11.03.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Už nejen Daimler, ale rovněž Volkswagen vylučuje použití nového chladiva od společností Honeywell a DuPont. Daimler, Volkswagen a BMW berou jako chladivo budoucnosti CO2, ale BMW chce přechodně kontroverzní HFO-1234yf používat.

Jak předseda dozorčí rady Volkswagenu Ferdinand Piech signalizoval už v listopadu, také koncern Volkswagen nebude používat HFO-1234yf pro jeho hořlavost. Volkswagen se tak připojil k Daimleru, který už novou náplň do klimatizací vyvinutou americkým konsorciem dodavatelů Honeywell a DuPont odmítl používat navzdory hrozbě sankcí ze strany EU.

Volkswagen plánuje nasazení chladiva na bázi oxidu uhličitého místo náplně s názvem HFO-1234yf (R1234yf), kterou vyvinuly společnosti Honeywell a DuPont v úsilí o splnění přísnějších předpisů pro ochranu životního prostředí.
Technici Daimleru při testování hořlavosti HFO-1234yf zjistili, že by pod kapotou vozu tato náplň mohla vyvolat požár natolik intenzivní, aby se rozšířil po celém vozidle. Přitom se navíc uvolňuje vysoce toxický plyn fluorovodík. Představitelé Honeywellu a DuPontu kritizují testy Daimleru jako neodpovídající realitě. Představitelé Volkswagenu a BMW ale tvrdí, že na nich neshledali žádné chyby, byť jejich vlastní zkoušky nic podobného nepotvrdily.
V důsledku výsledků svých testů se vedení Daimleru rozhodlo dát přednost vývoji nového chladicího prostředku na bázi nehořlavého oxidu uhličitého. Kritici oxidu uhličitého jako chladiva argumentují, že jeho použití bude vyžadovat komplexní a nákladnou rekonstrukci klimatizačních systémů v autech, může u řidiče vyvolávat ospalost pokud uniká do prostoru pro cestující a v principu vyvolá vyšší nepřímé emise CO2, neboť potenciálně vyžaduje více paliva při jízdě vzhledem k nižší účinnosti.
Američtí dodavatelé investovali obrovské prostředky aby na trh uvedli chladivo, které je v souladu s novou směrnicí EU a nevyžaduje rekonstrukci klimatizačních jednotek. Vzhledem k jeho vysoké ceně, stojí 10x víc než stávající všeobecně používaný chladicí prostředek R134a, očekávali bezpečný komerční úspěch. Zatímco Daimler v loňském roce prodal jen asi 1,5 milionu vozů značek Mercedes-Benz a Smart, rozhodnutí Volkswagenu znamená, že Honeywell a DuPont ztrácejí dalších 9,3 milionu potenciálních vozidel ročně.
Mluvčí Volkswagenu nesdělil, kdy přesně skupina začne používat oxid uhličitý ve svých klimatizačních systémech, ale vyloučil jakoukoli možnost, že by to mohlo být už v letošním roce.
Daimler i u nově homologovaných modelů A, B a SL setrval u chladicího prostředku R123a, byť je to v rozporu s předpisy EHK a vystavuje se tím riziku velmi přísných sankcí. Vedení Daimleru sice našlo spojence v domácích vládních organizacích, ale Brusel zůstává neoblomný. Představitelé Daimleru v Ženevě potvrdili, že jsou připraveni zaplatit jakoukoliv pokutu za porušení předpisů EU.

Kromě Daimleru a Volkswagenu také BMW chce dát přednost CO2 jakožto budoucímu chladivu v klimatizaci svých vozidel. Mluvčí BMW ale potvrdil odlišnou strategii. po přechodnou dobu, než bude k dispozici nový prostředek na bázi CO2 BMW totiž chce používat kontroverzní R1234yf. BMW v létě uvede na trh nový model i3, a tento elektromobil bude používat R1234yf, protože vývoj nového chladicího prostředku bude podle mluvčího značky trvat "řádově spíš roky než měsíce."