name | autoweek.cz

Tápání a jistota

Tápání a jistota

24.10.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Dění kolem Peugeotu a Citroenu je v posledních dnech poněkud chaotické. Pro nás je důležité, že jednou z mála jistot ve spojení s francouzským koncernem PSA je pokračující příprava výroby nové generace vozů Citroen C1, Toyota Aygo a Peugeot 108 v TPCA.

Vše nasvědčuje tomu, že plánované společné projekty mezi PSA Peugeot Citroen a General Motors půjdou vzhledem k námluvám Francouzů s Dongfeng Motors k ledu. Z plánů společného nástupce modelů Peugeot 208, Citroen C3 a Opel Corsa zřejmě nakonec nebude nic, stejně jako z dalších projektů, které by měly ušetřit díky synergickým efektům miliardu eur.

GM odmítlo Francouzům poskytnout finanční pomoc a nyní už s nimi nechce ani spolupracovat. Velký vliv na tomto rozhodnutí má mj. i nespokojenost čínského partnera SAIC, kterému není po chuti, že by GM předávalo přes PSA technologie jejich rivalovi Dongfeng Motors. To není novou reakcí na plánovaný kapitálový vstup Dongfengu do PSA, protože SAIC vetoval mnohé plány spolupráce už před osmi měsíci.

Mluvčí PSA nicméně tvrdí, že vše běží podle plánu a pokud se některý projekt nakonec nebude realizovat, tak to bude pro jeho ekonomickou nevýhodnost. Podle PSA se skutečně bude příští generace Opelu Meriva a Citroenu C4 Picasso od roku 2016 vyrábět společně u GM v Zaragoze.

GM ale nyní má jiné priority, které úspěšně prosazuje nový šéf GM Europe Karl-Thomas Neumann. Tomu se zřejmě podaří dosud nemyslitelné - zavřít neefektivní závod Opelu v Bochumi, přesunout výrobu Opelu Mokka z Koreje do Španělska a propojit činnost GM v Evropě a v Rusku do jednoho celku pod jeho vedením.

Pro PSA by měla dostat nový impuls úplně jiná spolupráce, a to s Toyotou v českém závodě TPCA. V Kolíně letos poklesne výroba na rekordně nízkou úroveň kolem 200 000 vozů, zatímco v roce 2009 zde bylo vyrobeno 332 489 aut. Prodej malých vozů z Kolína klesá více, než celý evropský trh. Podle JATO za prvních osm měsíců nejvíc poklesl zájem o Peugeot 107 - o plných 30 % (především v souvislosti se zájmem kupujících o nový Peugeot 208), zatímco Toyota Aygo vykazuje pokles o 14 % a Citroen C1 o 11 %. To je zajímavý vývoj, protože dosud se všech tří vozů prodávalo celkově přibližně stejně, byť na jednotlivých trzích mezi nimi bývaly někdy i velké rozdíly.

Už v příštím roce by mělo dojít k obratu, protože se představí nová generace těchto malých městských vozů. Příprava výroby nové generace nedávno stála i za nemožností dosáhnout dohody ohledně průběhu plánované návštěvy českého presidenta v Kolíně. V současné době prostě není v zájmu TPCA, aby se do některých prostor v továrně dostali filmující a fotografující novináři.

Původně se premiéra nové generace předpokládala v září 2014 na autosalonu v Paříži, ale aktuální přípravy v továrně by svědčily spíš pro uvedení už v březnu na autosalonu v Ženevě. Maskované vozy všech tří vozů byly nedávno zachyceny při testech v Austrálii a Španělsku.

Jisté je, že u Peugeotu přijde s novou generací i nové označení. Nástupcem Peugeotu 107 totiž bude v souladu s novým systémem označování model 108. Citroen určitě zůstane u označení C1 a velmi pravděpodobně tomu tak bude i u Toyoty Aygo.

Nová generace musí přijít s novými prvky výbavy, aby byla schopna konkurovat trojici miniaut koncernu Volkswagen - up!, Citigo a mii, ale i nových konkurentů, jako je nová generace Hyundaie i10.

Zatímco dosud se trojice vozů z TPCA prodávala jen v Evropě a nejbližším okolí, u druhé generace se počítá i s prodejem na jiných kontinentech.