name | autoweek.cz

Tažení proti Íránu

Tažení proti Íránu

08.04.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Organizace UANI zveřejnila seznam automobilek s obchodními aktivitami v Íránu a žádá americkou vládu, aby jim zarazila možnost získávat státní zakázky v USA. Pod tlakem není zdaleka jen Peugeot, o němž jsme psali nedávno.

Organizace United Against Nuclear Iran (UANI) je neziskovou organizací se sídlem v USA, která od roku 2008 vede tažení proti íránskému režimu a jeho snahám získat jaderné zbraně. Nyní spustila kampaň proti automobilkám, které dodávají auta nebo díly do Íránu. UANI automobilky obviňuje z toho, že obchodováním s auty zabezpečují režimu zdroje příjmů a současně umožňují jeho armádě a bezpečnostním složkám přístup k nejmodernějším technologiím.

Výroba a prodej aut je podle UANI druhým nejvýznamnějším zdrojem příjmů íránské vlády hned po prodeji ropy. Íránský automobilový průmysl je s výrobou 1,6 milionu vozidel v roce 2011 největším na Středním východě. Přitom je podle UANI přímo pod kontrolou íránské vlády a Islámských revolučních gard. Největší automobilky IKCO a SAIPA Group jsou v majetku organizace pro vývoj a renovaci IDRO, která je odpovědná za zbrojní a jaderný program země, zatímco třetí největší výrobce Bahman Group je z poloviny vlastněn Islámskými revolučními gardami.

UANI proto vyzývá Kongres USA, aby přinutil automobilky vybrat si, zda budou obchodovat se severoamerickými daňovými poplatníky nebo s íránským režimem. Nejnověji odstartovalo velkou kampaň za přehodnocení výběrového řízení, na jehož základě Nissan dodá taxi pro New York za miliardu dolarů, protože terénní vozy Nissan používá osobní garda presidenta Ahmadinežáda.

Obchodní kontakty s Íránem ovšem v USA nejsou ilegální. Obchodování s Íránem je ovšem problematické vzhledem k zablokování jeho finančních kont a vyřazení íránských bank z mezinárodních finančních toků. Je proto takřka nemožné ze země získat peníze nebo je tam naopak poslat.

Pod tlakem UANI už počátkem roku obchodní aktivity v Íránu ve vší tichosti ukončily Hyundai (je proto nepravděpodobné, že by v nich pokračovala Kia Motors, uváděná stále v seznamu UANI) a turecký Karsan. Toyota obchodování s Íránem oficiálně ukončila před dvěma roky a přesto je v seznamu UANI uvedena.

Automobilky, které jsou podle UANI aktivní v Íránu a současně dodávají pro vládu USA

Výroba v Íránu:

Fiat/Iveco (partneři: Pars, Kherman, SAIPA, Pishro Yadak) - Fiat vlastní 58,5 % akcií Chrysleru, který americká vládní půjčka zachránila před bankrotem, v Íránu se vyrábějí tahače Iveco používané armádou mj. i pro dopravu raket

Peugeot (IKCO) - GM jako majitel 7 % koncernu PSA je stále částečně v majetku federálního ministerstva financí, Peugeot zatím jen pozastavil dodávky dílů do Íránu do září 2012

Honda (Tizra), Isuzu (Bahman Group), Kia (SAIPA), Mazda (Bahman Group), Mitsubishi (Bahman), Nissan (Pars, SAIPA), Renault (IKCO, SAIPA), Suzuki (IKCO), Volkswagen (Bam) a Volvo Trucks (SAIPA, Runiran).

Vývoz aut do Íránu: BMW, Honda, Kia Motors, Mercedes-Benz (dodává mj. tahače pro dopravu balistických střel), Porsche, Subaru a Toyota.

UANI kromě toho uvádí ještě seznam všech společností s obchodními kontakty s Íránem. V tomto seznamu se objevuje mnoho dodavatelů pro automobilový průmysl a dokonce i několik dalších automobilek. Mezi nimi je dokonce i společnost General Motors spoluvlastněná americkou vládou! Tento seznam ale nepůsobí moc důvěryhodně, mj. i proto, že uvádí samostatně Daimler a Mercedes-Benz.

"Černá listina UANI" uvádí z automobilového průmyslu následující společnosti údajně obchodujícími s Íránem: Antonov, BMW, Bridgestone, Carl Schenk, Chana Auto, Chery, Chrysler, Citroen, Daimler, Durr, Fiat, General Motors, Hoegh, Honda, Isuzu, Iveco, Kamaz, Kia Motors, Lifan, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Porsche, Proton, Renault, Subaru, Suzuki, Toyota, Valeo, Venirauto, Volkswagen a Volvo.