name | autoweek.cz

Volkswagen připravuje XL1 do výroby

Volkswagen připravuje XL1 do výroby

27.02.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Volkswagen XL1 má nejlepší aerodynamiku ze všech sériových aut historie a díky tomu má i nejnižší spotřebu 0,9 l/100 km. Ruční výrobu 1000 kusů ročně zajistí závod v Osnabrücku. 

Volkswagen XL1 se se spotřebou 0,9 l/100 km (tzn. s emisemi CO2 pouhých 21 g/km) stane nejúspornějším sériově vyráběným automobilem na světě. Díky hybridnímu pohonu s vnějším dobíjením (plug-in hybrid) dokáže absolvovat vzdálenost až 50 km na čistě elektrický pohon.

Volkswagen XL1 vyniká nízkou hmotností (795 kg), dokonalou aerodynamikou (cx = 0,189) a nízkým těžištěm (výška vozu 1153 mm). Díky tomu mu k udržování konstantní rychlosti jízdy 100 km/h na rovině stačí výkon 6,2 kW (8,4 k). XL1 přitom dokáže jet rychlostí až 160 km/h a zrychlit z 0 na 100 km/h za 12,7 s.

Pohonná jednotka sestává z dvouválce 0,8 l TDI o 35 kW (48 k), trakčního elektromotoru o 20 kW, sedmirychlostní dvouspojkové převodovky DSG a lithio-ionových akumulátorů.

Volkswagen XL1 je 3888 mm dlouhý, 1665 mm široký a jen 1153 mm vysoký. Pro srovnání: současné Polo má podobnou délku (3970 mm) a šířku (1682 mm), je však výrazně vyšší (1462 mm). Dokonce i roadster Porsche Boxster je o 129 mm vyšší (1282 mm).

Volkswagen XL1 je třetí evolucí strategie "jednolitrového" vozu značky Volkswagen vycházející z vize Ferdinanda Piëcha. Ten, ještě jako předseda představenstva Volkswagenu, stanovil začátkem tisíciletí cíl vyvinout pro sériovou výrobu plnohodnotný automobil schopný každodenního provozu se spotřebou 1 l/100 km. Jeho vize se nyní stává realitou.

Navzdory enormní hospodárnosti se podařilo dosáhnout praktičtější uspořádání než u dvou předešlých prototypů. V prvním prototypu, představeném v roce 2002, a v prototypu L1, prezentovaném v roce 2009, seděli řidič a spolujezdec z důvodu aerodynamiky vozu ještě za sebou. V XL1 mohou oba cestující usednout vedle sebe jen s mírným přesazením. XL1 byl jako prototyp představen v roce 2011.

Ruční výrobu zajistí závod Volkswagen v Osnabrücku získaný od karosárny Karmann. V Osnabrücku se vyrábí Porsche Boxster a Volkswagen Golf Cabrio. Vyrábět by se mělo 1000 vozů ročně.

Volkswagen XL1 se bude vyrábět jen ve velmi omezeném počtu kusů pro bohaté ekologické nadšence, protože jeho cena se odhaduje na více než 80 000 eur (oficiální údaj nebyl dosud zveřejněn).

Extrémně úsporný turbodiesel 0,8 TDI resp. celá hybridní jednotka, se má objevit i v úsporné verzi miniauta Volkswagen up! (a tedy zřejmě i ve Škodě Citigo).