name | autoweek.cz

Z Renaultu do čela PSA

Z Renaultu do čela PSA

28.11.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Carlos Tavares bude v roce 2014 jmenován do představenstva PSA Peugeot Citroën, kde vystřídá Philippe Varina. Tavares dosáhl velké úspěchy ve vedení Renaultu. Vyjednával i jeho spoluprácí s čínskou Dongfeng Motors, což je nyní potenciální partner PSA.

Philippe Varin, který byl do představenstva PSA Peugeot Citroën jmenován v červnu 2009 a později mu byla jeho funkce prodloužena, se svým týmem definoval a řídil rozsáhlý program obnovy skupiny, který vycházel ze strategického, průmyslového, obchodního a finančního plánu, a to vše v kontextu hluboké krize, kterou evropský automobilový průmysl prochází.

V době, kdy představenstvo s podporou dozorčí rady zahájilo jednání s jednotlivými partnery o projektech průmyslového a obchodního rozvoje, vyjádřil Philippe Varin přání, aby další etapa konsolidace a získávání podílů na trhu probíhala pod vedením nového předsedy, který bude schopen strategii skupiny realizovat. Požádal dozorčí radu, aby zahájila postup vedoucí k rychlému jmenování nového předsedy představenstva, který ho v roce 2014 vystřídá ve funkci.

Dozorčí rada po důkladném zvážení vybrala na místo předsedy představenstva Carlose Tavarese. Carlos Tavares se proto od 1. ledna 2014 stane člen představenstva a v průběhu roku 2014 bude jmenován jeho předsedou.

Philippe Varin bude po celou dobu pokračovat ve své funkci předsedy představenstva a bude pověřen především dokončením strategických jednání s partnery. Carlos Tavares se seznámí s chodem podniku a jeho úkoly a bude pracovat s představenstvem na akčních plánech zaměřených na další obnovu podniku.

Předseda dozorčí rady Thierry Peugeot prohlásil: „Volbou uznávaného odborníka ze světa automobilového průmyslu Carlose Tavarese na místo Philippe Varina od roku 2014 dozorčí rada zajistí pokračování a dokončení strategie obnovy a rozvoje, kterou skupina provádí již několik let za účelem překonání krize.“

Carlos Tavares je uznáván jako jeden z nejschopnějších špičkových manažerů v automobilovém průmyslu. Začínal v roce 1981 u Renaultu jako inženýr do testovacího oddělení. V roce 2004 se stal výkonným vicepresidentem aliančního partnera Nissanu a od roku 2009 řídil činnost Nissanu v Severní Americe. V době hospodářské krize se Tavaresovi v rekordně krátké době podařilo proměnit ztrátový Nissan North America ve vysoce ziskovou společnost. V roce 2011 se ujal řízení Renaultu.

Pod Tavaresovým vedením Renault dosahoval navzdory krizi ekonomické úspěchy. V prvním pololetí letošního roku Renault navzdory poklesu počtu prodaných vozů vykázal překvapivě zisku mj. díky Tavaresově strategii snižování mzdových nákladů a udržování vyšší prodejní ceny vozů než konkurence. Tavares současně prosazoval posilování prodeje aut mimo Evropu ve snaze snížit svou závislost na domácím trhu. Během Tavaresova vedení Renault rovněž prohloubil svou spolupráci s ruskou automobilkou AvtoVAZ a připravuje se podstatné rozšíření partnerství s čínskou společností Dongfeng Motor Group. To je stejná společnost, s níž PSA nyní projednává možnosti prohloubení spolupráce a jejího kapitálového vstupu.

Letos na jaře Tavares dokázal takřka nemožné, když přinutil francouzské odbory přijmout plán úsporných opatření zahrnující snížení počtu zaměstnanců o 17 % (tj. o 7500 míst) výměnou za příslib, že v následujících třech letech nebude uzavřen žádný domácí závod.

Tavares rovněž prosazoval nové inovativní modely a radikální proměnu designu. Jenže pak Carlos Tavares (55) v rozhovoru pro agenturu Bloomberg nepřímo naznačil, že by rád vedl General Motors nebo Ford. To bylo vnímáno jako výtka vůči Carlosu Ghosnovi, stojícímu v čele Renaultu, Nissanu i Aliance obou společností, a Tavares musel jít.