name | autoweek.cz

Zkřížené laserové meče

Zkřížené laserové meče

13.05.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

První sériově vyráběné auto s laserovými světlomety ohlásily hned dvě automobilky. BMW tuto techniku vystavilo jako první a své prvenství s modelem i8 ohlásilo dřív, nicméně Audi jej s modelem R8 LMX zřejmě o pár týdnů předstihne a tuto novinku před tím použije v Le Mans.

Světelné zdroje LED již nabízejí nové možnosti vizuálního odlišení vozidel prostřednictvím individuální podoby předních světlometů, jež zvyšují rozpoznatelnost dané značky. Laserová technologie tento trend posouvá ještě dál. Díky vysoké svítivosti, jež výrazně převyšuje všechny ostatní v současnosti dostupné zdroje světla, lze přední světla konstruovat ještě menší než doposud. Dálková světla z laserového modulu zároveň zajišťují největší možný dosah a řidiči tak přinášejí větší viditelnost za tmy. Tato kombinace designu a funkčnosti laseru do budoucna nabízí ještě větší potenciál než technologie LED.

Laserové světlomety byly poprvé představeny na frankfurtském autosalonu v roce 2011 na studii BMW i8 Concept.

 

Laser od firmy Osram

Společnost Osram před časem oznámila, že umožní novému vozu BMW i8 s elektrickým pohonem být prvním sériově vyráběným vozem na světě s laserovými světlomety. Laserové moduly pro BMW i8 vyrábí a dodává divize Osram Opto Semiconductors. Mnichovská automobilka uvede model BMW i8 s laserovými světlomety do provozu nejpozději ve druhé polovině roku 2014. Oficiálně byla premiéra ohlášena na říjen.

Laserový modul osazený ve voze BMW i8 osvětluje silnici výrazně dále než dříve známá řešení. K tomu, aby dálková světla z laserových modulů byla tak běžná jako světla halogenová nebo xenonová, však ještě zbývá dlouhá cesta. Většímu rozšíření zatím brání především astronomická cena.

 

BMW Laserlights

Svítivost laserových světlometů BMW Laserlights je 10x vyšší než u tradičních zdrojů světla. Dosah světelného paprsku dálkových světlometů činí 600 m, což je dvakrát více než u běžných světlometů. Svítící povrch laserové diody je stokrát menší než v případě LED, která měří jeden čtvereční milimetr. Díky tomu potřebují extrémně málo místa a není zapotřebí tak velké reflexní zrcadlo. U vozu BMW i8 postačí zrcadlo o průměru 30 mm. Tím se také výrazně snižuje hmotnost. Aby byl zajištěn odpovídající výkon, potřebuje xenonový světlomet zrcadlo/čočku o průměru 70 mm a halogenový 120 mm.

 

Vynikající hospodárnost je zaručena poklesem spotřeby energie o 30 %. Laserové světlomety BMW Laserlights mají dlouhou životnost a jsou vysoce spolehlivé i v extrémních podmínkách. V laserovém světlometu se světelné paprsky vzájemně propojují a vyzařují 10x větší světelnou intenzitu než konvenční zdroje.

 

Laserové světlomety BMW Laserlights pracují s koherentním a monochromatickým modrým světlem, jež transformují do neškodného bílého světla pomocí speciálních čoček, které usměrňují paprsky vydávané trojicí vysoce výkonných laserových diod na fluorescenční fosforovou substanci uvnitř jednotky laserového světlometu. Tato fluorescenční substance převádí paprsky na vysoce intenzivní bílé světlo, které je díky podobnosti s denním světlem člověku příjemné. Po transformaci laserových paprsků je před vůz vysíláno neškodné a rozptýlené světlo velmi blízké světlu dennímu.

 

Audi s technikou ze závodů

Inženýři Audi při vývoji osvětlovací techniky velmi úzce spolupracují se svými kolegy ze závodního oddělení. Nové Audi R18 e-tron quattro poprvé použije kombinaci diod LED a laseru u dálkových světlometů v závodě 24 h Le Mans, který se pojede ve dnech 14. a 15. června. Automobilka Audi již dříve v Le Mans uváděla nové techniky osvětlení. Audi R10 TDI bylo v roce 2006 prvním závodním vozem vybaveným LED světlomety pro denní svícení a v roce 2011 Audi u vozu R18 TDI použilo poprvé plnohodnotné LED světlomety.

 

U nových laserových dálkových světlometů vytváří jeden laserový modul v každém světlometu kužel světla s dvojnásobným dosahem v porovnání se světlomety s diodami LED pro všechny osvětlovací funkce. Každý modul obsahuje čtyři vysokovýkonné laserové diody s průměrem pouhých 300 mikrometrů, které vytvářejí modrý laserový paprsek s vlnovou délkou 450 nanometrů. Fosforová vrstva jej přeměňuje na použitelné bílé světlo s barevnou teplotou 5500 K, což jsou ideální podmínky pro lidské oko, které umožňují řidiči snadněji rozlišovat kontrast a pomáhají předcházet únavě. Laserový paprsek, který je aktivní od rychlosti jízdy 60 km/h, doplňuje v R8 LMX dálkové světlomety LED a výrazně zlepšuje viditelnost a zvyšuje úroveň bezpečnosti. Inteligentní kamerový systém detekuje ostatní účastníky silničního provozu a aktivně upravuje rozložení světla, aby nedocházelo k jejich oslňování.

 

Audi R8 se v roce 2008 stalo prvním sériově vyráběným vozem na světě vybaveným osvětlením se svítícími diodami LED pro všechny osvětlovací funkce.

V lednu Audi na výstavě spotřební elektroniky v Las Vegas předvedlo velmi pozoruhodný koncept Audi Sport quattro laserlight concept vybavený osvětlením kombinujícím systém Matrix LED a laser.

Limitovaná edice Audi R8 LMX nyní přináší nejen mimořádné výkony (419 kW, zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,4 s), ale také půjde o první sériově vyráběné auto s laserovými dálkovými světlomety. Audi R8 LMX vybavené touto technikou již lze objednávat a první vozy vyjedou na silnice v létě.