name | autoweek.cz

Zásobování vodíkem pro Toyotu FCV

Zásobování vodíkem pro Toyotu FCV

29.12.2013 | Vladimír Rybecký | Trendy

Každý, kdo četl jízdní dojmy s vozem Toyota FCV, si všiml, že trumfovým esem odpůrců palivových článků je nedostatečná síť pro zásobování vodíkem. S Toyotou na řešení problému spolupracuje německá společnost Linde.

Faktem je, že stále ještě nejsou žádní velcí investoři, kteří by budovali síť plnicích stanic na vodík jako konkurenci čerpadel na benzin a naftu. Problém zásobování vodíkem nespočívá ani tak v penězích jako v technických problémech. Vodík není snadné a už vůbec ne levné skladovat a přepravovat. Nicméně návštěva města Toyota City ještě před tím, než proběhly testovací jízdy s novým vozidlem Toyota FCV, ukázala, proč je Toyota tak optimistická, když ohlašuje uvedení vozu s palivovými články FCV na trh v roce 2015.

Toyota ve spolupráci s německou společností Linde, jedním z největších dodavatelů technických plynů na světě, postavila experimentální plnicí stanici. Linde Group má s budováním plnicích stanic na vodík bohaté zkušenosti z Německa, ale dokonce i z České republiky. Toyota a Linde plánují v příštích dvou letech v Japonsku vybudovat více než 100 podobných stanic.

Nejdůležitější inovací je, že vodík sem není přepravován nákladními automobily s těžkými tlakovými nádobami, protože se produkuje přímo na místě. Všude tam, kde je k dispozici síť zemního plynu, což je vlastně metan, lze postavit malé zařízení na výrobu vodíku. Musí zde být jen přívod elektrické energie a vody, aby se reakcí vodní páry a metanu získal vodík.

Plnicí čerpadlo tohoto typu dokáže do nádrže vozidla poháněného palivovými články doplnit 30-40 m3 vodíku za tři až pět minut.

Bohužel nám nikdo nechtěli sdělit nic o ceně této jednotky ani o nákladech na údržbu, takže jedinou nevýhodou, kterou jsme zjistili, je výrobní kapacita vodíku v této mini stanici pouhých 100 m3 za hodinu. To znamená, že vyprodukuje vodík pro tři auta za hodinu, ale plnicí technika umožňuje obsloužit až 15 vozidel za hodinu.

Problém je částečně vyřešen instalací dalších nádrží, v nichž se vodík ukládá v době, kdy u stanice není nikdo, kdo by si dotankoval, takže čerpadlo může být připraveno obsloužit větší počet spotřebitelů než dva nebo tři za hodinu. Na první pohled se to nepůsobí jako definitivní řešení. Nicméně opět jsme od inženýrů Toyoty slyšeli už známé - stále na tom pracujeme, ještě jsme s tím neskončili. Když vidíte nadšení a sebedůvěru v jejich tvářích, tak jim nemůžete nevěřit.
 

Důležitá fakta
-Nový typ čerpadla a výroby vodíku není závislý na dopravě
- Může natankovat až 15 automobilů za hodinu
- Za hodinu produkuje vodík pro natankování tří aut a ukládá jej v nádržích
- S Toyotou se na projektu podílí německá společnost Linde
- Do roku 2015 bude v Japonsku více než 100 takových stanic