name | autoweek.cz

Toyota nám ukázala budoucnost

Toyota nám ukázala budoucnost

29.12.2013 | | Aktuality

Auto, které téměř není slyšet a za sebou zanechává jen vodní páru a kapky vody. Jezdí jako každé jiné, ale nevyžaduje benzin ani zásuvky. Není to experiment, ale realita - už v roce 2015 bude v prodeji. Kolega z AutoBest Mladen Alvirovič se při návštěvě autosalonu v Tokiu svezl s Toyotou FCV.

Toyota FCV je prototypem první ho velkého auta, které bude pohánět palivový článek. Jak říkají u Toyoty, je to auto pro příští století.

Ač nemáme stroj času, podívali jsme se do budoucnosti. Ne daleko, jen velmi blízko, nicméně byla odlišná od všeho, co ho známe. Místo benzinu jsme tankovali vodík, místo jedovatých výfukových plynů jsme dýchali páru, a to nejlepší ze všeho bylo, že jsme jezdili úplně stejně, jako je tomu dnes, bez jakéhokoliv kompromisu.

To, o čem se mluvilo před téměř dvaceti lety a posléze bylo takřka zapomenuto, je znovu na scéně - palivové články. Jiní mezi tím ztratili zájem, ale Toyota se nevzdala a trpělivě vyvíjela systém, který využívá chemickou reakci vodíku a kyslíku, aby bylo možné s jeho pomocí pohybovat autem.

Nyní, po prodeji téměř šesti milionů vozidel s hybridním pohonem, Toyota ohlašuje jinou budoucnost pro příštích 100 let. Tuto budoucnost jsme si mohli vyzkoušet na okruhu Aisin, který se nachází ve zkušebním středisku ve městě Toyota. To není chyba - toto město se opravdu jmenuje Toyota City a má 400 000 obyvatel, z nichž většina pracuje v 11 továrnách Toyoty v blízkém okolí.

Budoucnost jménem FCV

Ta budoucnost má jméno FCV, neboli Fuel Cell Vehicle, tedy vozidlo poháněné palivovými články. Pro začátek je to jméno prvního modelu, jehož sériovou produkci Toyota zahájí v roce 2015, ale později by mělo označovat celou kategorii automobilů.

Když v roce 1995 Toyota předvedla "prius" jako první automobil s hybridním pohonem, jen málokdo věřil tomu, že by to mohlo být řešením pro nadcházející roky. S FCV to nyní má být stejně. Toto vozidlo bylo představeno na autosalonu v Tokiu a Toyota uvedla, že je konečně připraveno pro sériovou výrobu, takže budoucnost může začít - bez ohledu na to, co si o tom myslí ostatní. Když už to vyšlo jednou, tak proč ne znovu?

Připomeňme si, že principem palivového článku je, že se do každého z miniaturních článků přivádí určité množství vodíku a kyslík ze vzduchu. Jakmile se tyto dva prvky dostanou k sobě, dojde k chemické reakci, při níž se uvolňuje voda a teplo. V průběhu této reakce se získává elektrická energie, jež se pak využívá k napájení elektromotoru pohánějícího automobil.

Nevýhodou tohoto systému dosud byla zejména cena a spolu s ní i gigantické rozměry, protože pro získání dostatečného množství energie muselo být používáno mnoho palivových článků. Kromě toho jsou nádrže na vodík velmi těžké a i přesto, že vodík patří mezi nejrozšířenější prvky na planetě, není snadné jej získat a dodávat až do vozidel. Toyota tvrdí, že to všech bylo vyřešeno u modelu FCV.

Co se ukrývalo pod maskováním

Vůz, který byl prezentován na testovacím centru Aisin, měl ještě maskovací nátěr a velkou část karoserie nahrazovalo pouze zakrytí techniky, která je v závěrečné fázi testování. Představitelé Toyoty nicméně uvádějí, že sériově vyráběný automobil bude vypadat téměř stejně, jako model, jenž byl k vidění v expozici na autosalonu v Tokiu. Jízdní vlastnosti i dynamika zkoušeného vozidla se prý nebudou lišit od připravované sériové podoby, ale design má být úplně jiný. To jen na vysvětlenou, proč fotografie ukazují prototyp, který vzhledově nevypadá příliš reprezentativně.

Z předchozích jízd s vozidly poháněnými palivovými články si pamatujeme velkou hmotnost a setrvačnost, stejně jako naprostý nedostatek emocí z jízdy - to vše v zájmu ochrany životního prostředí zařízení.

U Toyoty tvrdí, že si toho jsou dobře vědomi a že by nikdy na trh neuvedli něco, co by nebyli schopni nabízet bez toho, aby mohli zdůrazňovat, že FCV je skutečnou Toyotou. Už zakladatel Toyoty říkal: "Pokud není zábavné to řídit, pak to není auto." A FCV s tímto kritériem skutečně nemá žádné problémy. S lehkostí se rozjíždí, při ostrém brzdění neprojevuje žádnou známku nejistoty a zatáčky jsou pro něj příjemným místem. Všechny jízdní vlastnosti jsou na úrovni Priusu s jednou významnou předností - všechny těžké klíčové komponenty jsou umístěny pod podlahou, takže stabilita je ještě lepší.

Je pravdou, že jedete rychle, rychle si uvědomíte, že je to všechno daleko od přesnosti a ovladatelnosti moderního vozu a že na vývoji nastavení pérování bude ještě hodně co vylepšovat. Rovněž je citelná velká hmotnost vozidla, dokonce ještě větší než u hybridů. Ač jsme otázku hmotnosti pokládali na deset různých způsobů, nikdo z inženýrů nám nechtěl dát ani sebemenší náznak. Jen konstatovali, že se na tom bude ještě dál pracovat.

Přednosti proti elektromobilům s akumulátory

Jedním z problémů, které FCV úspěšně řeší, je jeho dojezd. S konvenčním vozidlem na elektrický pohon máte problém s kapacitou akumulátoru, omezující dojezd na zřídkakdy větší vzdálenost než 70 km, nebo v nejlepším případě 300 km. Pak následuje dlouhé dobíjení trvající několik hodin. V tomto případě Toyota uskutečnila experiment, při němž vůz ujel 650 km na jednu nádrž vodíku, jejíž doplnění trvá jen tři minuty. Test také potvrdil, že systém funguje hladce při teplotách až -30 °C.

Toyota nás rovněž ujistila, že bude vyřešen i problém s vyšší cenou. Dosud tato složitá technika vyžadovala až 400 000 eur za auto, takže tato vozidla nebylo možné nabízet k prodeji. Nyní u Toyoty tvrdí, že FCV by měl stát mezi 35 a 45 000 eur, případně o trochu víc. Zatím nechtějí ani naznačit o kolik víc, ale tvrdí, že to je jen začátek. Se zahájením sériové výroby by náklady na systém pohonu měly klesnout na polovinu, což znamená, že FCV by měl stát méně než 30 000 eur, což je na úrovni současných hybridů. Když k tomu přidáme skutečnost, že mnoho států poskytuje na vozidla poháněná elektromotory nejrůznější dotace nebo umožňuje vrácení daně, pak celý příběh začíná vypadat opravdu dobře.

Takže Toyota zřejmě nepřehání, když říká, že jde o vůz pro příštích 100 let. Nebude potřebovat benzin ani elektrické zásuvky a řidiči nebudou muset měnit voje návyky. Nespletli se s hybridním pohonem, takže bychom jim nyní měli věřit.

Základní parametry

FCV vyřešil problémy předchozích automobilů poháněných palivovými články:
- Snížením počtu nádrží na vodík díky vývoji nových technických řešení
- Zmenšením velikosti sady palivových článků díky jejich zvýšené hustotě
- Prodloužením dojezdu na téměř 700 km
- Zkrácením doby tankování na tři minuty
- Schopností jezdit do -30 °C
- Dostatečnou agilitou a radostí z jízdy
- Při jízdě je velmi tichý
- Není potřeba měnit jízdní návyky kvůli nové technice

Hlavní rozměry
Délka 4870 mm
Šířka 1810 mm
Výška 1535 mm
Rozvor 2780 mm

Výkon stále tajemstvím
U Toyoty nám nechtěli říci cokoliv o výkonech sériového auta. Podle toho, co jsme měli možnost vyzkoušet na testovacím okruhu Aisin, není pro FCV žádným problémem dosáhnout rychlost 140 km/h a zrychlovat jako Prius, možná i trochu lépe.

Jak Toyota vyřešila problém s chybějící sítí plnicích stanic? To se dočtete zde.

Hybrid stále žije
Na první pohled se může zdát, že se Toyota rozhodla opustit hybridy a vydat se jiným směrem, ale to je omyl. Koncept hybridního systému je plně živý ve všem, co Toyota vyvíjí. Tím, že se odstraní spalovací motor, získáte auto s čistě elektrickým pohonem. Když přidáte zástrčku pro externí napájení akumulátorů elektrickým proudem ze sítě, dostanete Plug-in hybrid, tedy automobil, který jen zřídka používá spalovací motor. A konečně - když nahradíte spalovací motor palivovými články, zatímco vše ostatní zůstane stejné, dostaneme FCV. Ve všech čtyřech případech se celková koncepce vozidla a uspořádání ovládacích prvků v podstatě neliší od toho, co Toyota uvedla v roce 1995 u první ho Priusu.