name | autoweek.cz

Automobilky vyrazily do boje o Írán

Automobilky vyrazily do boje o Írán

20.07.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Po průlomové dohodě Íránu se západními mocnostmi o jaderném programu začaly automobilky vyvíjet velké úsilí k získání pozic na jednom z největších trhů světa. Skupina PSA/Peugeot-Citroen měla dříve v Íránu vedoucí pozici, ale nyní čelí novým dobyvatelů.
Teherán souhlasil s omezením svého jaderného programu výměnou za ukončení sankcí. Dohoda ještě čelí překážkám, jako je skeptický postoj amerického Kongresu vystavený lobbingu ze strany Izraele, který požaduje odmítnutí dohody. Přesto boj o bohatý íránský trh už začal.
 
Obrovský trh
Automobilky mohou být mezi prvními, kdo bude mít z dohody prospěch. S různou mírou zdrženlivosti se již od konce roku 2013, kdy došlo k zahájení nejnovějších rozhovorů a částečnému omezení sankcí, snaží získat pozice na tomto potenciálně velmi perspektivním trhu.
 
„Přední automobilky touží dostat se do Íránu, protože to je poslední velký rozvíjející se trh,“ uvedl Thomas Wülfing, předseda hamburské poradenské firmy Germela, která se specializuje na obchodování na Středním Východě.
 
Počet nových registrací automobilů v Íránu se v roce 2011 blížil ke svému vrcholu v počtu 1,6 milionů automobilů, než se zhroutil pod vahou sankcí. Domácí výroba během dalších let klesla o milion a v důsledku toho bylo zrušeno více než 100 000 pracovních míst. Při částečném uvolnění po roce 2013 se podle IHS prodej zvýšil na očekávaných 1,2 milionu. Po ukončení sankcí by se podle předpokladů měl trh vrátit zpět na 1,6 milionu v roce 2016 a odborníci předpokládají potenciál na další expanzi až ke dvěma milionům prodávaných automobilů ročně.


Francouzi se chtějí vrátit do čela
Jen pár hodin po oznámení závěrečné dohody skupina PSA nastínila plány na novou výrobu v Íránu, aby tak opětovně získala a ubránila své vedoucí postavení, které měla před čtyřmi roky, než došlo ke zpřísnění.
 
PSA se může těšit vedoucí pozici na startu i přesto, že v roce 2012 se pod tlakem tehdejšího akcionáře GM rozhodla přestat podporovat montáž svých starších evropských modelů dodávkami dílů a komponent. Výrobní partner PSA, íránská společnost Khodro, která je největší automobilkou v zemi, mezitím začal získávat díly pro sedan Peugeot 405 a malý 206 od prostředníků a tím účinně obnovil téměř 30% podíl značky na trhu. Íránské registrace „neautorizovaných“ vozů PSA dosahují podle francouzské automobilky, která si prodej nepřipisuje ve svůj prospěch, v současnosti asi 350 000 vozů ročně.
 
Jako základ nabídky po otevření trhu PSA plánuje investovat do výroby nových vozů za použití nejnovějších modelů a motorů, a to jak pro domácí prodej, tak pro vývoz. Rozhovory s případnými partnery jsou samozřejmě nejdál s íránskou společností Khodro.
 
Dohoda nevyvolala žádnou okamžitou viditelnou reakci domácího konkurenta PSA, Renaultu, ale zasvěcení uvádějí, že aktivitu vyvíjejí v zákulisí téměř všechny velké značky v automobilovém průmyslu. „Írán je trhem, kde máme ambice, ale nejsme jediní. Budeme muset přijít s odpovědí na skutečnou poptávku zákazníků,“ uvedl minulý týden šéf prodeje Renaultu Jerome Stoll.
 
Německé ambice
Volkswagen uvedl, že situaci monitoruje a jeho „další kroky budou určeny budoucím vývojem.“ Volkswagen, který předtím vyráběl kompaktní model Gol s íránským partnerem Kerman Khodro, předběžně uvažuje o ofenzívě svých značek Škoda a Seat poté, co se trh otevře.
 
Představitelé z íránské společnosti Khodro a druhořadé firmy SAIPA budou součástí třicetičlenné íránské delegace z automobilového průmyslu, která v září ve Frankfurtu navštíví zprostředkovatelský seminář se svými protějšky z německého průmyslu. Plánována je návštěva továrny značky Mercedes-Benz.
 
Pro Peugeot i Volkswagen je úspěch v Íránu velmi důležitý, protože je to brána k trhům Střednímu Východu.
 
Čínská konkurence
Návrat evropských automobilek ale čelí tvrdé konkurenci z čínské strany od značek, jako jsou Chery a Lifan, které se svými nízkonákladovými automobily využily sankcí a prosadily se na íránském trhu v posledních letech.
 
Avšak evropské značky věří, že se v rámci rostoucí ekonomiky po zrušení sankcí prosadí vyšší kvalitou a získají svůj podíl na trhu zpět. Dobrou pozici pro získání podílu na trhu ale mají rovněž japonské automobilky.
 
Americké koncerny GM a Ford možná budou muset počkat déle a překonávat přísnější úroveň amerických sankcí, které nadále zakazují Američanům a jejich bankám obchodovat s Íránem.