name | autoweek.cz

Daimler ve válce s EU

Daimler ve válce s EU

22.03.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Komisař EU pro průmysl Antonio Tajani navzdory tlaku Němců bezvýhradně trvá na použití chladiva R1234yf trvá stejně, jako na zákazu prodeje aut s R134a.

Komisař EU pro průmysl Antonio Tajani jednoznačně prohlásil, že bude nekompromisně prosazovat nová pravidla zakazující použití v klimatizačních systémech automobilů náplně nadměrně zatěžující ovzduší skleníkovými plyny.

Tajani čelí tlaku německé vlády a německých automobilek žádajících prodloužení použití dosavadního chladiva R134a. Tajani dává jasně najevo, že je připraven tvrdě proti nedodržování předpisu tvrdě zakročit.

V čele odporu proti používání alternativního, životní prostředí méně znečisťujícího chladiva, stojí Daimler, který tvrdí, že toto chladivo je nebezpečně hořlavé. Němečtí ministři napsali EK žádost o dočasné pozastavení platnosti nového zákona. Tajani připustil, že je musí vyslechnout, nicméně oznámil, že zahájí řízení proti jakémukoli členskému státu, který pravidlo poruší. "Říkám zcela jasně, že směrnice je platná od 1. ledna. Neexistuje žádný odklad. Tato směrnice musí být respektována v celé Evropské unii," sdělil Tajani Komisi pro životní prostředí Evropského parlamentu. "Vzhledem k tomu, že jsem z Německa dostal informace o tom, že je nějaký problém, jsem povinen si vyžádat informace, ale to jim nedává čas. Nejsem bezmocný."

Ustanovení Komise pro životní prostředí Evropského parlamentu zdůrazňuje, že kterákoli automobilka, která použije R134a, bude čelit řízení proti přestoupení pravidla, které může vést k pokutám za dny, ve kterých je přestoupila.

Britský člen Evropského parlamentu za liberální demokraty Chris Davies sleduje debatu o systémech klimatizace pro automobily od roku 2003, kdy se poprvé objevila. Tajaniho postoj vítá. "Pozice komise je skutečně velmi silná. Je ve skutečnosti tak silná, že to odpovídá vyhlášení války Daimleru," řekl Davies. "Nové modely používající staré chladivo se nesmějí prodávat."

Daimler není ve sporu jen s EK, ale také s firmou Honeywell International, která chladivo vyvinula podle nových standardů EU a ve spolupráci s firmou DuPont jej dodává pro celý automobilový průmysl. Honeywell uvádí, že chladivo je vysoce účinné a bezpečné, protože prošlo rozsáhlým testováním. Kapalina HFO-1234yf má ekvivalent dopadu na ovzduší jen čtyřikrát větší než CO2, a proto snadno splňuje požadavky EU, které zakazují takové chladicí látky, které 150x přesahují dopad CO2. Staré standardní chladivo R134a překračuje působení CO2 více než 1000x.

Při testu, který Daimler s HFO-1234yf uskutečnil vloni při simulovaném úniku, ale nové chladivo vzplanulo a jeho požár provázel vývoj jedovatého fluorovodíku.

"Máme pocit, že obavy z bezpečnosti, které vznesly některé automobilky, by se měly brát vážně," připustil pro Automotive News anonymně jeden diplomat z EU. "Proto máme pocit, že není žádoucí, abychom automobilky nutili používat palivo HFO-1234yf."

Začátkem měsíce Daimler oznámil, že svým konstruktérům zadal úkol vyvinout naprosto nový systém klimatizace, který bude jako alternativu k chladivu Honeywell využívat nehořlavý oxid uhličitý. Šéf výzkumu a vývoje Daimleru Thomas Weber současně uvedl, že konkurenční automobilky Audi, BMW, Porsche a Volkswagen rovněž souhlasily že budou společně s Daimlerem "usilovat o udržitelné a bezpečné řešení".

Komise nepředepisuje, jaké chladivo se má používat za předpokladu, že splňuje stanovená kriteria. Problémem je to, že vyvinutí jakékoli alternativy ze strany Daimleru bude vyžadovat čas.

Zatímco ostatní německé automobilky zatím jen vyjadřují svůj názor, Daimler už má tři modely (třídy A, B a SL), které prošly novým schvalovacím procesem, takže jejich klimatizace by už měly být naplněny médiem R1234yf. Na toto chladivo ostatně většina asijských a severoamerických automobilek u nových modelů přešla. V červnu Mercedes-Benz představí svůj špičkový model - novou generaci třídy S. U toho by případná hrozba zákazu prodeje byla z hlediska automobilky skutečně kritická.