name | autoweek.cz

Nejen rodinná volba: Chevrolet Cruze Station Wagon

Nejen rodinná volba: Chevrolet Cruze Station Wagon

12.07.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Chevrolet uvádí třetí, pro evropské trhy zřejmě nejpřitažlivější karosářskou verzi svého globálního bestselleru Cruze - kombi Station Wagon. Spolu s ním nabídku rozšiřují i nové motory - zážehový 1,4 Turbo a turbodiesel 1,7 l - a navíc ještě infotainment Chevrolet MyLink.

Model Cruze se od svého představení v roce 2009 a zisku titulu AutoBest 2010 stal celosvětově nejprodávanějším modelem značky Chevrolet. Prodalo se jej už přes 1,3 milionu kusů. Po loňském uvedení hatchbacku by nyní přicházející kombi mělo dále posílit postavení tohoto modelu na evropských trzích. Mezi kompaktními vozy totiž představuje tento typ karoserie podíl asi 22 %, v některých zemích (například v Německu ale i u nás) je to ale mnohem více. Proto GM Europe předpokládá, že kombi bude u Cruze v Evropě představovat nejméně 25 % prodeje.

Stejně jako u sedanu a hatchbacku Chevrolet u Cruze Station Wagon sází především na kombinaci praktičnosti, podpořenou tím, že Cruze je největším vozem v tomto segmentu (délka kombi je 4655 mm), a bohaté výbavy za velmi zajímavou cenu. Kombi je koncipováno tak, aby maximálně vyhovělo v roli praktického rodinného auta, stejně jako těm, kteří vyhledávají nejrůznější volnočasové aktivity vyžadující dopravu mnoha potřeb. V tomto ohledu může nepochybně zaujmout i řemeslníky a všechny další, hledající prostorné, dobře vybavené kombi.

Design vozu Cruze station wagon logicky vychází z podoby sedanu a hatchbacku. Kombi působí zcela přirozeně s plynulým napojením celkových linií vozu. To svědčí o tom, že i s touto verzí se počítalo od počátku návrhu designu, byť u Chevroletu třetí karosářskou verzi dlouho popírali. Vicepresident pro design GM Korea Taewan Kim říká: „Snažili jsme se dát automobilu dynamický a charakteristický vzhled bez negativního ovlivnění prostoru, variability a praktických vlastností.”

Nové kombi už přichází se všemi detailními stylistickými úpravami přídě, které se v rámci modelového roku 2013 objeví u všech verzí.

Ovládací prvky jsou rozmístěny příkladně jak co se týče přehlednosti, tak i dosažitelnosti. Vše je uspořádáno logicky s intuitivním rozmístěním, takže snadno zapomenete na poněkud lacině působící tvrdé povrchové plasty. Zvláště, když vám Cruze nabídne skutečně nadstandardní komfort vozu vyšší kategorie.

Oproti sedanu a hatchbacku kombi nabízí zvětšený prostor pro hlavu cestujících vzadu, jinak opět maximálně využívá velké vnější rozměry k vytvoření nadstandardního prostoru pro cestující. Ti mají navíc k dispozici dostatek rozměrných odkládacích prostor.

Cruze Station Wagon se příjemně ovládá. Není to žádný sporťák, ale je to auto, v němž není problémem absolvovat v pohodlí i velmi dlouhé cesty, při nichž neobtěžuje hlučností.

Zavazadlový prostor se základním objemem 500 l má délku 1024 mm. Sklopením asymetricky dělených opěradel zadních sedadel vzroste až na 1478 l (na rozdíl od konkurenčních vozů do této hodnoty nejsou započteny prostory pod podlahou ani prostor pro náhradní kolo) s rovnou podlahou. Největší užitečná hmotnost je u většiny verzí 535 kg. Zavazadelník je navíc vybaven upevňovacími oky. Kryt zavazadlového prostoru se jednoduchým pohybem posouvá do mezipolohy pro usnadnění nakládání, nebo jej lze vyjmout a uložit ve speciálním prostoru ve voze.

Další významnou novinkou v modelové řadě Cruze bude od léta na přání nabízený nejnovější systém infotainmentu Chevrolet MyLink, umožňující nové možnosti využívání smartphonu ve voze. Chevrolet MyLink přenáší obsah ze smartphonu na barevný dotykový displej 7" s vysokým rozlišením. Kompatibilní přístroje, tj. přehrávače MP3, iPod, iPad a další, se dají připojit přes USB nebo Bluetooth, k dispozici je i externí vstup pro mobilní přehrávače a smartphony které nepoužívají USB nebo Bluetooth.

Se systémem Chevrolet MyLink se funkce smartphonu dají využívat stejným způsobem, jako kdyby byly implementovány přímo v integrovaném systému. Řidič může svůj kompatibilní přístroj připojit přes USB nebo spárováním přes Bluetooth. Osobní záznamy hudby, fotogalerie, telefonní seznamy i ostatní uložená média a data jsou snadno přístupné. Lze telefonovat s využitím vestavěného mikrofonu a reproduktorů vozidla. Dokud je vozidlo v klidu, posádka může přehrávat video nebo personalizované soubory obrázků. Později v průběhu roku budou k dispozici i speciální aplikace, například pro navigaci.

Na displeji LG electronics se zobrazuje pět menu - Audio, Obrázky & Filmy, Telefon, Smartphone Link a Nastavení. Každé obsahuje seznam snadno přístupných funkcí. Radiopřijímač MyLink umožňuje i příjem digitálního rozhlasového vysílání DAB (Digital Audio Broadcasting) a dá se ovládat prostřednictvím multifunkčního volantu.

Vozidla vybavená systémem MyLink a vozidla s originálním navigačním systémem mají standardně kameru na zádi, což je další novinkou v modelové řadě Cruze. Komplet navigačního systému zahrnuje i modul Bluetooth pro připojení mobilního telefonu a audiostreaming, vstupy USB a aux-in, ovládací prvky na multifunkčním volantu a CD-přehrávač.

Kromě už známých motorů 1,6 l a 1,8 l a turbodieselu 2,0 l Chevrolet Cruze station wagon přichází i s dvojicí nových motorů. Zážehový čtyřválec Ecotec 1,4 Turbo je přeplňovaný turbodmychadlem. Má proměnlivé časování ventilů a nepřímé vícebodové vstřikování benzinu. Je standardně vybaven systémem Start/Stop. Motor 1,4 Turbo o výkonu 103 kW (140 k) a s točivým momentem 200 N.m v pásmu otáček 1850-4900/min.

Nepochybně nejlákavější variantou především pro kombi bude další novinka u modelu Cruze, trubodiesel 1,7 l s výkonem 96 kW a točivým momentem 300 N.m v rozsahu otáček 2000-2500/min, který nabízí potřebnou dynamiku v kombinaci s nejnižší spotřebou 4,5 l/100 km, jejímuž dosažení pomáhá i systém Start/Stop. Motor 1,7 l byl navržen v evropském konstrukčním středisku GM v Turíně a vyrábí se v polském závodě Tychy. Chevrolet předpokládá, že až 90 % prodeje kombui bude právě s turbodiesely, přičemž náš tip je, že půjde především o tento motor.

Motory nabízejí možnost volby ze dvou provozních režimů - normálního a úsporného Eco, mezi nimiž je skutečně velmi znatelný rozdíl. Systém Start/Stop se od léta začne dodávat i pro turbodiesel 2,0 l.

Motor 1,4 Turbo i turbodiesel 1,7 l se, stejně jako vznětový dvoulitr, standardně kombinují se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou, zatímco zážehové 1,6 l a 1,8 l se dodávají s pětirychlostní. Pro zážehový 1,8 l a vznětový 2,0 l je v nabídce i samočinná převodovka.

Pro motory 1,4 Turbo, 1,6 l a turbodiesely 1,7 a 2,0 ve verzích se systémem Start/Stop se dodává elektrický posilovač řízení EPS, s nímž je ale řízení poměrně hodně měkké. Cruze Station Wagon se bude standardně dodávat se šesti airbagy, ESP/TC, čtyřkanálovým ABS a kolabujícími pedály v případě nárazu.

Chevrolet tento model uvádí s velmi přitažlivou uváděcí cenou - za základní verzi s motorem 1,6 l to bude 302 900 Kč. To je zhledem k tomu, co tento praktický a prostorný vůz nabízí, hodně lákavá nabídka. Otázkou ale bude, jak dlouho se tato cena udrží a především jak vysoké budou skoky k vyšším verzím, především k turbodieselu 1,7 l. To se dozvíme až po zahájení prodeje v září.