name | autoweek.cz

Nové rychlodobíjecí stanice pro elektromobily

Nové rychlodobíjecí stanice pro elektromobily

20.06.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Skupina ČEZ uvedla do provozu rychlodobíjecí stanice pro elektromobily. V Praze a Kladně si řidiči už mohou dobít svůj elektromobil za méně než 30 minut.

Skupina ČEZ se snaží nabídnout komplexní produkt pro rozvoj elektromobility. Základem pro to je budování dobíjecích stanic, protože budování infrastruktury musí předbíhat prodej vozidel, aby napomáhalo prolomení nedůvěry zákazníků. Průzkumy Skupiny ČEZ ale ukazují, že roste zájem o možnost rychlodobíjení ve veřejném prostoru, což by znamenalo efektivní prodloužení dojezdu elektromobilů.

 

Po vybudování 36 dobíjecích stanic ČEZ nyní přistupuje k dalšímu kvalitativnímu kroku, když dokončuje instalaci čtyř rychlodobíjecích stanic pro elektromobily. V Praze a Kladně si už řidiči mohou dobít svůj elektromobil za méně než 30 minut, v Plzni a Hradci Králové se tak stane v průběhu příštích týdnů.

 

Problémem budování dobíjecích stanic je standardizace. V současné době se situace trochu zjednodušila, když se pro stejnosměrné rychlodobíjení používají dva standardy - osvědčený japonský CHAdeMO a zcela nový, vyvinutý především ve spolupráci evropských a severoamerických automobilek označovaný jako Combo. Zatímco první už několik let používá mnoho provozovaných elektromobilů v čele s Nissanem Leaf a Mitsubishi i-MiEV (tj. i Citroen C Zéro a Peugeot i0n), druhý se teprve začíná využívat s příchodem nových vozů BMW i3 a Volkswagen e-Golf.

 

„Nissan Leaf je první sériově vyráběný 100% elektromobil na světě, který je díky své komfortní i bezpečnostní výbavě plně srovnatelný s automobily na tradiční paliva a jehož celosvětové prodeje již překročily 110 tisíc kusů. Pro stávající a budoucí zákazníky modelu Leaf je instalace a rozvoj rychlodobíjecích stanic velmi dobrou zprávou, protože je na nich možné dobít Leaf na 80 % kapacity baterie za zhruba 30 minut. Rozvoj elektromobility v České republice je také pro nás jednou z priorit, a proto se Skupinou ČEZ na rozvoji infrastruktury spolupracujeme a jsme rádi, že ČEZ využívá Nissany Leaf jako své standardní pracovní a firemní vozy," vysvětluje za společnost Nissan Zdeněk Fořt.

 

Hlavním přínosem nových stanic je, že pro rychlé stejnosměrné dobíjení jsou k dispozici oba standardy konektorů CHAdeMO i Combo 2. Navíc jsou stanice doplněny o zásuvku Mennekes pro rychlé dobíjení střídavým proudem. Stanice je dokonce schopna dobíjet dva vozy současně - jeden stejnosměrně a druhý střídavým třífázovým proudem.

 

Díky trojkombinaci dobíjecích standardů je zaručena univerzálnost využití nových stanic Skupiny ČEZ. Jde o hlavní rozdíl oproti dobíjecím stanicím podobného typu instalovaným v České republice a v zahraničí.

 

Dodavatel nově budovaných rychlodobíjecích stanic, jichž by mělo v1. fázi vzniknout deset, je francouzská firma DBT CEV. Spolupráce s ní byla navázána díky spolupráci s automobilkou Nissan, tedy aliančním partnerem Renaultu.

 

Parametry rychlodobíjecí stanice

Standard

Výkon

Doba dobíjení

CHAdeMO

až 50 kW

cca 30 min

 Combo

až 50 kW

cca 30 min

Zásuvka Mennekes (AC)

až 22 kW

1 až 3 hodiny

 

„V rozvoji projektu Elektromobilita ČEZ jsme učinili další významný krok. V Praze, Plzni a Hradci Králové místo tří současných dobíjecích stanic instalujeme nové rychlodobíjecí stanice. Původní stanice využijeme v jiných lokalitách. Úplně nově lze dobíjet v Kladně. Navíc se v následujících týdnech naše síť rozšíří o dalších šest lokalit rychlého dobíjení. Vycházíme přitom hlavně ze zkušeností provozovatelů a výrobců vozů s elektrickým pohonem. Potřebám elektromobilistů se snažíme vyjít maximálně vstříc. Proto jsou stanice vybaveny dobíjecími standardy, které uspokojí požadavky všech zákazníků. Jednoduše řečeno, rychle se u nás dobije každý v současnosti na evropském trhu prodávaný elektromobil,“ říká Pavel Cyrani ředitel divize Obchod a strategie Skupiny ČEZ.

 

Všechny nové rychlodobíjecí stanice jsou vybaveny standardy stejnosměrného dobíjení CHAdeMO a CCS o výkonu až 50 kW. Zároveň stanice disponují i konektorem pro dobíjení střídavým proudem pomocí klasické zásuvky typu Mennekes, která umožňuje výkon dobíjení od 3 až do 22 kW. Pomocí tohoto standardu dobíjení akumulátor načerpá energii zhruba za hodinu.

 

Standardy o výkonu 50 kW pro stejnosměrné dobíjení jsou podstatně rychlejší a umožňují elektromobilu s kapacitou akumulátoru 24 kWh, dobití na 80 % do 30 minut.

 

„Díky kombinaci obou těchto rychlodobíjecích standardů jsou naše stanice připravené k univerzálnímu využití,“ vysvětluje Pavel Cyrani. Zároveň poukazuje na fakt, že nové rychlodobíjecí stanice Skupiny ČEZ naplňují požadavky vyplývající z nové legislativy, která upravuje oblast infrastruktury pro alternativní paliva.

 

Elektromobilita ČEZ testuje nasazení elektromobilů do běžného provozu u jednotlivců i firem, což přináší cenné poznatky pro rozvoj elektromobilní infrastruktury v ČR. V současnosti Skupina ČEZ realizuje především rozvoj veřejné dobíjecí sítě.

 

 „Tyto dobíjecí stanice podstatně zlepší komfort užívání elektromobilů, jejichž nabídka se na našem trhu v posledních letech výrazně rozšířila a poptávka po nich roste. Z toho důvodu se rozvoji sítě rychlodobíjecích stanic nyní intenzivně věnujeme,“ vysvětluje Pavel Cyrani.

 

Cílem Skupiny ČEZ je vybudování páteřní sítě propojující krajská města s maximální vzdáleností mezi dobíjecími stanicemi 50-60 km. Problémy při tom nejsou vůbec technického rázu, ale zejména se složitým schvalovacím procesem. Přesto ČEZ věří, že například na dálnici D1 bude možné otevřít dobíjecí stanici už na jaře 2015.

 

Spolu s instalací těchto stanic nabízí Skupina ČEZ i možnost stát se zákazníkem služby Elektromobilita ČEZ a mít tak možnost dobíjet u stanic ČEZ po celé České republice. Pro roky 2014 a 2015 je dobíjení elektromobilů u stanic Skupiny ČEZ zpoplatněno částkou 150 korun bez DPH měsíčně pro každého, kdo má uzavřenou platnou zákaznickou smlouvu. Po zaplacení částky může zákazník dobíjet neomezeně. Pro majitele elektromobilu BMW i3 je v nabídce také služba ChargeNow, kdy mohou majitelé tohoto vozu dobíjet u řady veřejných dobíjecích stanic, z nichž Skupina ČEZ provozuje většinu.

 

Projekt Elektromobilita ČEZ

Skupina ČEZ spustila projekt Elektromobilita ČEZ již v roce 2010. Cílem pilotního projektu je navrhnout a otestovat komplexní řešení elektromobility jako služby, která kombinuje veřejnou dobíjecí síť s dodávkami elektřiny v rámci speciálního tarifu a postupně nabídne infrastrukturní řešení pro domácnosti i firmy, případně v kombinaci s dalšími doplňkovými službami a produkty.

 

Z pohledu energetiky je současně důležité, jakým způsobem bude dobíjení elektromobilů integrováno do distribuční sítě, což úzce souvisí s agendou tzv. chytrých sítí, kterým se Skupina ČEZ také intenzivně věnuje.

 

Do současnosti ČEZ nainstaloval v České republice 36 veřejných dobíjecích stanic, a to převážně u infrastrukturních partnerů, tj. u obchodních center, supermarketů či městských částí. Stanice jsou v provozu v Praze, Plzni, Ostravě, Trutnově, Hradci Králové či ve Vrchlabí. V rámci projektu je provozováno několik desítek elektromobilů po celé ČR.

 

Do projektu Elektromobilita ČEZ se zapojilo již více než 50 partnerů. Těmi jsou například Moravskoslezský kraj, Ústecký kraj, Vrchlabí, Pardubice, či Ostrava, ale také některé městské části jako Praha 5, Praha 14, Praha 16 a další. Mezi partnery jsou společnosti McDonald’s, Kaufland, Tesco nebo automobilky jako Škoda Auto, BMW, Peugeot či Nissan. Kompletní seznam partnerů je k nahlédnutí na www.elektromobilita.cz.