name | autoweek.cz

Nový Volkswagen Golf se představuje

Nový Volkswagen Golf se představuje

05.09.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Volkswagen v Berlíně představil sedmou generaci svého bestselleru Golf . Jde o klíčový model, jenž má pomoci předstihnout Toyotu a učinit Volkswagen největším výrobcem aut na světě.

Golf je nejdůležitějším modelem v nabídce Volkswagenu. Je nejprodávanějším osobním autem v Evropě. Golf je ale mnohem víc, než jen bestseller s ohromujícími prodejními čísly. "Golf je tváří Volkswagenu," konstatuje vývojový šéf značky Ulrich Hackenberg. Jenže v poslední době pozvolna ztrácí svou převahu pod tlakem levnějších modelů na straně jedné a prémiových kompaktů na straně druhé. Současně se musí vyrovnat s odlivem kupujících ke kompaktním SUV a minivanům. Proto nová generace hraje zcela zásadní roli v touze Volkswagenu po další expanzi.

Měla by zastavit odchod kupujících ke konkurenci, kterou jasně definoval i šéf Volkswagenu Martin Winterkorn vloni při autosalonu ve Frankfurtu. Ve Wolfsburgu mají obavy z Hyundaie a jeho sesterské značky Kia.

Nový Golf je o 57 mm delší a o 13 mm širší, což poněkud zvětšuje vnitřní prostor. Slibuje nové prvky výbavy a prémiové zpracování interiéru. O cenách ale zatím nechtějí mluvit.

Nejdůležitější změnou u nového Golfu je použití zcela nové platformy - modulární architektury MQB. Všech vozů, které jí budou využívat, by se mělo vyrábět až 3,5 milionu kusů ročně. Největším přínosem nové architektury je snížení výrobních nákladů o 20 % a zkrácení doby montáže o 30 %. Současně je zde ale obava - jakákoliv svolávací akce, podobná tomu, co zažila Toyota v letech 2009 a 2010, by v tomto rozsahu znamenala katastrofu. Proto je pochopitelná doslova posedlost Martina Winterkorna po dodržování kvality produkce.

„Šest generací Golfu - od roku 1974 do roku 2012 - to je 38 let nepřetržitého úspěchu, 29,13 milionu prodaných exemplářů, enormní ekonomický faktor, záruka pracovních míst a věrný obraz technického pokroku,“ poznamenal Prof. Dr. Martin Winterkorn, šéf koncernu Volkswagen AG. „Se sedmou generací Golfu nyní hodláme v nevídaně úspěšném příběhu pokračovat. Obrovský potenciál tohoto Volkswagenu demonstruje skutečnost, že jsme u něj dokázali zvrátit trend zvyšování hmotnosti. Přestože je nový Golf bezpečnější, komfortnější a prostornější než jeho předchůdce, váží až o 100 kg méně a v případě nového modelu poháněného zážehovým motorem s vypínáním válců o výkonu 140 k, jehož hodnota spotřeby paliva je 4,8 litru na 100 kilometrů – spotřebuje až o 23 procent méně paliva,“ pokračoval Winterkorn.

Walter de Silva, šéfdesignér koncernu Volkswagen AG, říká: „Jeden z klíčových faktorů úspěchu Golfu spočívá v nepřetržité kontinuitě. Na světě má jen hrstka automobilů design, který byl jako v případě Golfu po celá desetiletí zušlechťován a vylepšován, a tím se stal nadčasovým.“ Klaus Bischoff, šéfdesignér značky Volkswagen, k tomu dodává: „Mezi nezaměnitelné produktové znaky Golfu patří typické střešní sloupky C, dlouhá linie střechy, typická linie oken a charakteristické přední a zadní partie s horizontálními prvky. Díky těmto detailům je nový Golf unikátnějším, cennějším a odolnějším vůči působení času než většina ostatních kompaktních vozů. Mohli bychom také říci, že design Golfu je ve své podstatě stabilní.“

Základní architektura nového Golfu je nezaměnitelná a jednoduchá. "Extrémně důležitá je skutečnost, že se výrazně změnily proporce Golfu VII, takže vůz má nyní ještě prémiovější charakter.“ Marc Lichte, vedoucí vnějšího designu, a dodává: „Proporce se změnily tak výrazně, protože jsme využili výhod nové modulární platformy pro motory uložené napříč. Například přední kola byla posunuta o 43 mm více dopředu. Přední převis je proto kratší a kapota zároveň vypadá delší.“

Klaus Bischoff to potvrzuje: „Vizuálně se prostor pro cestující posunul směrem dozadu. Vůz tak dostal proporce prémiového vozu, u něhož je kapota dlouhá a prostor pro cestující je protažen daleko dozadu. U nového Golfu tedy máme proporce, které se jinak vyskytují pouze ve vyšších segmentech trhu.“

Klaus Bischoff k tomu dodává: „Charakter siluety je definován zejména dvěma prvky, které jsou pro Golf typické: střešním sloupkem C a linií střechy. Při pohledu na vůz ze strany pozorovatele okamžitě zaujme precizně tvarovaný střešní sloupek C, který připomíná nataženou tětivu luku, jež Golfu dodává dynamický vzhled i u stojícího vozu. Zároveň tento detail odkazuje na druhou a čtvrtou generaci Golfu, které jsou považovány za designérské ikony. Také průběh linie střechy byl kompletně přepracován. I zde – nad bočními okny – ukazuje Golf další linii, která probíhá od střešního spoileru až ke střešním sloupkům A. Vzájemná souhra linií, na nichž se láme světlo, vytváří společně se zdánlivě se vznášejícími vnějšími zpětnými zrcátky ve tvaru malých křídel a pozoruhodnými střešními sloupky C velmi svalnatý, sportovní a sebejistý dojem.“

Základní zážehový model (TSI) spotřebuje 4,9 l/100 km a nejdostupnější turbodiesel (TDI) 3,8 l/100 km. Nejlepšími hodnotami se chlubí Golf BlueMotion, který emituje pouze 85 g CO2/km a v průměru spotřebuje pouze 3,2 l nafty na 100 km. Winterkorn k tomu říká: „Ve společnosti Volkswagen jsme si byli vždy vědomi nutnosti vyrábět ekologické vozy ve velkých počtech. Proto bylo důležité, abychom vyrobili nejúspornější Golf všech dob, který zároveň musel zůstat cenově dostupným. A to se nám podařilo. Golf VII je extrémně hospodárný, v sériové výbavě má systém stop/start a režim rekuperace kinetické energie.“

Golf chce ještě více než kdy jindy být symbolem demokratizace pokroku. Mezi důkazy patří větší vnitřní prostor (více prostoru pro nohy vzadu a o 30 l větší objem zavazadlového prostoru, snížení výšky prahu zavazadlového prostoru na pouhých 665 mm nad zemí), inovativní bezpečnostní systémy, jako je například funkce automatického brzdění při vícenásobných kolizích (v sériové výbavě) nebo aktivní systém ochrany cestujících (PreCrash) včetně adaptivního tempomatu ACC (Adaptive Cruise Control) s funkcí Front Assist a systému nouzového brzdění City, nový mechanismus řízení s variabilním převodem, zadní náprava, volič jízdních režimů, dotykový displej v sériové výbavě všech modelů a kompletně přepracované informační a zábavní systémy, jejichž vrcholné verze mají dotykový displej. Zatím ale ani slovo o zábavních a komunikačních systémech, což dosud byla velká slabina koncernových vozů ve srovnání s konkurencí.