name | autoweek.cz

Studie twin up! – městské mini s hybridním pohonem plug-in

Studie twin up! – městské mini s hybridním pohonem plug-in

26.11.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Koncept Volkswagen twin up! používá hybridní systém typu plug-in z modelu XL1. Volkswagen twin up! ujede až 50 km pomocí čistě elektrického pohonu s nulovými emisemi a se spotřebou 1,1 l/100 km vytváří nový rekord pro čtyřmístné vozy.

Volkswagen letos představil extrémní model XL1, dvoumístný hybridní vozidlo se vznětovým motorem a možností vnějšího dobíjení (plug-in hybrid), který se stal nejúspornějším automobilem na světě se spotřebou nafty pouhých 0,9 l/100 km. Skořepinová nosná konstrukce a vnější panely modelu XL1 jsou vyrobeny z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Toto vozidlo s pokrokovou technikou se vyrábí v malé sérii.

Volkswagen se nyní rozhodl využít zkušenosti získané s tímto modelem a přenést jeho koncept pohonu z fáze výzkumu do velkosériové výroby. Na autosalonu v Tokiu ve světové premiéře předvedl studii twin up! - městské miniauto up! ve verzi s hybridním pohonem s dobíjením (plug-in).

Tento čtyřmístný automobil sdílí s modelem XL1 části poháněcí soustavy - vznětový motor, elektromotor a dvouspojkovou převodovku DSG.

Všechny nové vozy Volkswagen jsou již od začátku konstruovány tak, aby mohly být vybaveny i alternativními pohony. Proto bylo snadné uložit kompaktní hybridní systém typu plug-in do karoserie modelu up!, pouze byl prodloužen extrémně krátký přední převis karoserie o 30 mm.

V přídi konceptu twin up! je uložena poháněcí jednotka se systémovým výkonem 55 kW, která je tvořena dvouválcovým turbodieselem 0,8 l TDI (35 kW), elektromotorem (35 kW), sedmirychlostní převodovkou DSG a výkonovou elektronikou. Vzadu pod zadními sedadly a podlahou zavazadlového prostoru se nachází lithio-ionový akumulátor s kapacitou 8,6 kWh, 12V akumulátor pro palubní síť a palivová nádrž o objemu 33 l.

Vozidlo má nízkou hmotnost 1205 kg. Pneumatiky jsou s optimalizovaným valivým odporem.

Twin up! ujede pomocí čistě elektrického pohonu s nulovými emisemi 50 km. V normovaném jízdním cyklu EU dosáhl kombinované spotřeby paliva 1,1 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 pouhých 27 g/km. V čistě elektrickém provozu zrychlí z 0 na 60 km/h za 8,8 s. Při pohonu výhradně elektromotorem může jet nejvyšší rychlostí 125 km/h. V hybridním režimu je k dispozici točivý moment 215 N.m. Díky tomu zrychlí z klidu na 100 km/h za 15,7 s a nejvyšší rychlost je 140 km/h.

Pro twin up! byly nově uspořádány ovládací a zobrazovací prvky s kompletně digitálním zobrazování. V závislosti na provozním režimu (hybridní nebo čistě elektrický) se mění vzhled a informační obsah sdruženého přístroje. Přitom se mění například ručičky, stupnice a barva dekoračního osvětlení kolem sdruženého přístroje z bílé (hybridní pohon) na modrou (čistě elektrický pohon).

(foto z Tokia Mladen Alvirovic, SAT Plus)