name | autoweek.cz

Volkswagen up! sází na sílu značky

Volkswagen up! sází na sílu značky

28.05.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost IVG v pražských Žlutých lázních uvedla na český trh miniautomobil up! vyráběný v Bratislavě. Obavy ze soupeření s vozem Škoda Citigo u IVG nemají, protože Volkswagen bude nabízet originál s několika odlišnými detaily především pro své zákazníky.

Za účasti generálního ředitele IVG Josefa Roidera uvedl vedoucí divize Volkswagen - Osobní vozy a čerstvý otec Petr Janeba model up! jako už třetí letošní českou premiéru značky - po exkluzivním voze CC a sportovně laděném Beetle.

Volkswagenu se dosud v segmentu nejmenší automobilů nedařilo. Pokud ale chce koncern uspět se svou strategií růstu, s jejíž pomocí se hodlá do roku 2018 stát světovou jedničkou mezi automobilkami, pak musí dosahovat prodejní úspěchy ve všech segmentech. Proto vznikl zcela nový model up!

Kanibalizace s technicky identickými vozy Škoda Citigo a Seat Mii se Janeba neobává: "Každá z těchto značek má svou vlastní klientelu. Pouto mezi zákazníky a jejich prodejci je po mnoha letech už hlubší, než by se dalo získat pomocí cenového rozdílu. Nechceme dělat kompromisy. Nehodláme srovnávat up! a Citigo a prodávat rozdíly mezi nimi. Důraz klademe na sílu značky."

Volkswagen chce s modelem up! oslovovat především ty, kteří hledají druhé či třetí auto do rodiny a pak ty, kteří už nepotřebují velké auto, nicméně požadují vysokou kvalitu, za níž jsou ochotni zaplatit více peněz.

Volkswagen up! se od svých sourozenců liší jedinou významnou konstrukční změnou - nabízí plně prosklené páté dveře na zádi. Především ale spoléhá na společné přednosti všech tří vozů, kterými jsou nadprůměrný vnitřní prostor, podvozek s neobvykle dlouhým rozvorem a jízdní komfort podpořený minimální hlučností v interiéru.

Volkswagen up! byl vytvořen na úplně nové platformě označované jako New Small Family. Vpředu je náprava se  vzpěrami typu McPherson a trojúhelníkovými příčnými rameny. Vzadu byla použita kliková náprava s vlečenými rameny spojenými torzně poddajnou příčkou. Na přání se dodává sportovní podvozek se sníženou světlou výškou o 15 mm.

Volkswagen up! je praktický automobil, který překvapuje vnitřním prostorem, pohodlím i zavazadlovým prostorem o objemu 251/951 l s rovnou podlahou.

Motory jsou zážehové se zdvihovým objemem 1,0 l. Dosahují největšího výkonu 44 kW (60 k) resp. 55 kW (75 k). Od přelomu července a srpna se budou dodávat i vozy vybavené robotizovanou převodovkou. Samozřejmě nebudou chybět ani vozy BlueMotion Technology mj. se systémem Start-Stop, rekuperací kinetické energie a pneumatikami s optimalizovaným valivým odporem. V této podobě spotřebuje 4,2 l/100 km (verze 44 kW), resp. 4,3 l/100 km (verze 55 kW).

Ještě do konce roku by měla přijít do prodeje verze Eco up! s motorem na CNG. V této podobě bude mít výkon 50 kW při otáčkách 6200/min a točivý moment 90 N.m. Jen na zemní plyn ujede 350 km a dalších 200 km na pomocnou nádrž benzinu. Zřejmě už během roku 2013 se přidá i varianta e-up! s elektrickým pohonem.

Volkswagen up! je prvním miniautem, které se za příplatek dodává s funkcí nouzového brzdění City (CNB), která automaticky brzdí před překážkami při rychlosti jízdy mezi 5 a 30 km/h. Systém lze vypnout tlačítkem.

Novinkou ve výbavě vozů Volkswagen je informační systém maps+more vyvinutý ve spolupráci s firmou Navigon vybavený 5" dotykovým displejem. Tento systém se nabízí i u jeho sourozenců, ale pouze pro up! je jednou z funkcí také trenažér Think Blue ukazující tzv. Blue index, s jehož pomocí se řidič učí správně řadit a brzdit motorem aby optimalizoval spotřebu paliva. Navíc jsou zde i digitální otáčkoměr a teploměr okolí.

Volkswagen up! se nabízí ve třech úrovních výbav - základní take up!, komfortnější move up! a vrcholnou high up!. V základní verzi take up! s motorem 44 kW a třídveřovou karoserií stojí 192 900 Kč. V této podobě má čtyři airbagy a ABS, ale ne ESP (to je až pro move up!) ani rádio (to je bez příplatku až pro high up!). Za pětidveřovou verzi se připlácí 10 000 Kč.