honda e jde proti proudu | Aktuality | autoweek.cz

Honda e jde proti proudu

Honda e jde proti proudu

31.08.2020 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Zatímco většina automobilek při přechodu na elektrický pohon sází na větší sedany a SUV, Honda si pro své vůbec první vozidlo s elektrickým pohonem napájeným akumulátorem zvolila městské miniauto.
Honda e, nedávno uvedená na evropské trhy, je malý model určený jízdu ve městě. To je v kontrastu s vozy Tesla, jejíž sedan Model 3 kraluje světovému na trhu elektricky poháněných vozidel s akumulátory, a dalšími, jako jsou Audi a Hyundai, které se zaměřují na elektricky poháněná SUV s dlouhým dojezdem.
 
Vysoké náklady na akumulátory udržují elektromobily mezi dražšími automobily. Proto mnoho automobilek vyvíjí větší modely s dojezdem až 570 km. Naproti tomu Honda e má kapacitu akumulátoru zhruba poloviční než Tesla Model 3 a na jedno nabití ujede jen 210 km (podle WLTP).
 
„Většina elektromobilů používá akumulátory s velkou kapacitou, ale ta se často během jízd ve městě nevyužívá. Zpochybňujeme, že jsou tato větší vozidla vhodná pro městské oblasti, a věříme, že menší auto je pro město lepší alternativou,“ vysvětluje hlavní inženýr Hondy e Tomofumi Ichinose.
 
Díky kompaktním rozměrům a retrodesignu, který evokuje klasické modely Hondy N360 a N600 ze 60. let, je dvoudveřová Honda e luxusní městské auto, jehož cena, začínající na 899 900 Kč, ale je vyšší než akční cena 735 000 Kč Renaultu Zoe R110, který je i prostornější a má delší dojezd (385 km podle WLTP). Ichinose vysvětluje, že inženýři Hondy upřednostňovali přesné a agilní ovládání, aby umožnili snadné a rychlé manévrování v úzkých uličkách. Také proto byla vnější zpětná zrcátka nahrazena kamerami a vnitřními displeji.
 
Honda e se prodává pouze v Evropě a Japonsku. V Evropě Honda očekává roční prodej pouze kolem 10 000 vozů a na domácím trhu 1000 kusů. Na svých největších trzích v Severní Americe a Číně, kde dominují SUV, nemá v úmyslu tento model nabízet.