name | autoweek.cz

Analýza českého trhu 2012 - III. část

Analýza českého trhu 2012 - III. část

06.02.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Statistiky SDA uvádějí prodej jednotlivých modelů podle obchodních tříd. Toto rozdělení je ale nedostatečné. Proto jsme použili podrobnější rozdělení do jednotlivých segmentů abychom měli lepší přehled jaké trendy bylo možné v loňském roce zaznamenat.

Analýzu registrací segmentu minivozů a malých aut najdete zde, kompaktních vozů a střední třídy zde, velkých vozů zde, minivanů zde, první část SUV zde a druhá část SUV a crossoverů zde.

V tištěné podobě najdete analýzu českého trhu na stránkách magazínu Autoservis.

 

Vyšší střední třída

Segment velkých aut v Evropě skomírá, ale na českém trhu má stabilně silné postavení díky jedinému modelu - Škodě Superb. Ostatní jen paběrkují a věří, že se jim v této ziskové kategorii podaří oslovit ty kupující, kteří se chtějí odlišit. U Superbu je pozoruhodný velký podíl vozů s pohonem všech kol a samozřejmostí je naprostá převaha vozů s turbodiesely.

 

Vyšší střední

ks

Benzin

Nafta

CNG

LPG

E85

Hybrid

4x4

2011

1.

Škoda Superb

4608

406

4202

0

0

0

0

1584

4659

2.

Kia Optima

76

3

70

0

0

0

3

0

-

3.

Renault Latitude

54

0

51

0

0

3

0

0

109

 

Celkem

4811

457

4348

0

0

3

3

1585

4801

Další registrované vozy: Chevrolet Malibu (43), Lancia Thema (12), Hyundai Genesis (10), Citroen C6 (6) a Saab 9-5 (2).

 

Vyšší střední premium

I v tomto segmentu exkluzivních vozů je situace na českém trhu stabilní. Za povšimnutí stojí, že velkých prémiových vozů se prodává podstatně víc než kompaktních nebo střední třídy. Jasnou převahu zde mají turbodiesely a u většiny prodaných vozů se vyžaduje pohon všech kol.

 

Vyšší střední premium

ks

Benzin

Nafta

CNG

LPG

E85

Hybrid

4x4

2011

1.

BMW 5

1004

78

926

0

0

0

0

717

859

2.

Audi A6

663

57

606

0

0

0

0

558

557

3.

Mercedes-Benz E

269

18

245

1

0

0

5

121

423

4.

Audi A7

167

18

149

0

0

0

0

161

275

5.

Mercedes-Benz CLS

135

14

121

0

0

0

0

104

114

 

Celkem

2521

268

2221

1

0

0

31

1758

2495

Další registrované vozy: BMW 6 (65, z toho 35 s pohonem 4x4), Volvo 70 (60, 19 se 4x4), Volvo 80 (54, 36 se 4x4), Jaguar XF (52), Lexus GS (39, z toho 26 s hybridním pohonem a 6 se 4x4), Infiniti M (8) a Infiniti G (5, 1 se 4x4).

 

Luxusní vozy

Tento vrcholný segment zaznamenal na českém trhu velký pokles doprovázený i zde změnou na místě nejprodávanějšího vozu, a to opět na úkor Audi - premiantem se stalo BMW řady 7. Jinak zde platí totéž co u velkých vozů - požaduje se převážně turbodiesel a pohon všech kol.

 

Luxusní

ks

Benzin

Nafta

Hybrid

Elektro

4x4

2011

1.

BMW 7

89

4

84

1

0

84

114

2.

Mercedes-Benz R

66

2

64

0

0

65

104

3.

Audi A8

65

20

45

0

0

65

119

4.

Mercedes-Benz S

52

5

47

0

0

42

108

5.

Porsche Panamera

39

31

8

0

0

30

50

 

Celkem

339

65

262

9

3

297

528

Další registrované vozy: Jaguar XJ (12), Lexus LS (8 s hybridním pohonem a 4x4), Volkswagen Phaeton (3 s pohonem 4x4), Fisker Karma (3 s elektrickým pohonem) a Hyundai Equus (2).

 

Sportovní vozy

Sportovní kupé a kabriolety představují velmi malý segment trhu rozdělený na poměrně velké množství vozů. Menších sportovních vozů bylo celkem zaregistrováno 334 kusů, nejvíce Hyundai Veloster (56), BMW Z4 (53) a Volkswagen Scirocco (46). Jen 20 z těchto vozů mělo pohon vznětovým motorem, ale 43 mělo hybridní pohon (Honda Insight) a 1 byl na elektřinu (Tesla). Jen sedm vozů Audi TT mělo pohon 4x4.

Velkých sporťáků bylo zaregistrováno 242, z toho 35 se vznětovým motorem a 22 s pohonem 4x4. Nejvíce bylo Hyundai Genesis Coupé (48), Audi A5 (43) a Porsche 911 (41). Za zmínku stojí solidní nástup Chevroletu Camaro (27).

 

Exkluzivní značky

Prodej nejdražších automobilů exkluzivních značek se prakticky nemění. Stejně jako v roce 2011 bylo registrováno 40 vozů Ferrari, dále 27 vozů Bentley (o 1 více než v roce 2011), 20 vozů Maserati (-4), 5 vozů Lamborghini (+4), 4 vozy Aston Martin (-7) a 4 Rolls-Royce.

 

Pozn.: Data vycházejí ze statistik SDA. Oproti nim ale jsou mnohé modely zařazeny do jiných segmentů a u modelových řad jsou připočteny sportovní verze k základním modelům. Ve statistice SDA je 2907 registrovaných vozů uvedeno jako nezařazené do žádného segmentu. U registrací za rok 2011 jsou v celkových součtech započteny i modely,které už se ve statistice za rok 2012 neobjevují.