name | autoweek.cz

Analýza českého trhu 2012 - IV. část

Analýza českého trhu 2012 - IV. část

07.02.2013 | Vladimír Rybecký | Statistiky

Statistiky SDA uvádějí prodej jednotlivých modelů podle obchodních tříd. Toto rozdělení je ale nedostatečné. Proto jsme použili podrobnější rozdělení do jednotlivých segmentů abychom měli lepší přehled jaké trendy bylo možné v loňském roce zaznamenat.

Analýzu registrací segmentu minivozů a malých aut najdete zde, kompaktních vozů a střední třídy zde, velkých vozů zde, minivanů zde, první část SUV zde a druhá část SUV a crossoverů zde.

V tištěné podobě najdete analýzu českého trhu na stránkách magazínu Autoservis.

Malá MPV

Tento segment zaznamenal velký růst zájmu kupujících, kteří tyto vozy začali (mj. i díky prodejním akcím) vnímat jako zajímavou alternativu k malých hatchbackům. Postaraly se o to především oba zástupci z české produkce - už odepisovaná Škoda Roomster a Hyundai ix20. Velmi dobrý start ale měl i Ford B-MAX. V tomto segmentu, oslovujícím převážně soukromou klientelu, mají naprostou převahu zážehové motory.

 

Malá MPV

ks

Benzin

Nafta

CNG

LPG

E85

Hybrid

4x4

2011

1.

Škoda Roomster

4226

4054

172

0

0

0

0

0

3179

2.

Hyundai ix20

3355

3215

140

0

0

0

0

0

2075

3.

Kia Venga

1184

1154

30

0

0

0

0

0

1056

4.

Opel Meriva

441

400

33

0

8

0

0

0

375

5.

Ford B-MAX

391

380

11

0

0

0

0

0

-

6.

Citroën C3 Picasso

325

299

26

0

0

0

0

0

414

 

celkem

10061

9627

426

0

8

0

0

0

7310

Další registrované vozy: Fiat 500L (81, z toho 14 na naftu), Renault Modus (55) a Nissan Cube (3).

 

Kompaktní MPV

V Evropě velmi oblíbené vozy jsou u nás vzhledem ke své ceně mnohem hůř prodejné. Jedná se ale o poměrně stabilní segment s vyrovnaným podílem zážehových a vznětových motorů.

 

Kompaktní MPV

ks

Benzin

Nafta

CNG

LPG

E85

Hybrid

4x4

2011

1.

Dacia Logan MCV

880

426

225

0

49

180

0

0

835

2.

Chevrolet Orlando

846

504

342

0

0

0

0

0

708

3.

Peugeot 5008

795

73

722

0

0

0

0

0

775

4.

Ford Focus C-MAX

792

533

256

0

0

3

0

0

651

5.

Citroën C4 Picasso

753

211

542

0

0

0

0

0

791

6.

Renault Scénic

634

260

374

0

0

0

0

0

758

7.

Volkswagen Touran

566

134

332

100

0

0

0

0

740

8.

Opel Zafira

477

144

312

21

0

0

0

0

344

9.

Dacia Lodgy

366

213

153

0

0

0

0

0

-

10.

Toyota Verso

364

221

143

0

0

0

0

0

288

11.

Seat Altea

354

202

151

0

1

0

0

49

493

 

celkem

6912

2975

3583

121

50

183

0

49

6515

Další registrované vozy: Mazda5 (77), Subaru Trezia (7) a Kia Carens (1).

 

Velká MPV

Segment velkých minivanů nikdy u nás neměl mnoho příznivců, ale opět se jedná o skupinu vozů se stabilním objemem prodeje fleetové klientele. Nejprodávanějším modelem se stal Ford B-MAX, který předstihl Volkswagen Sharan.

 

Velká MPV

ks

Benzin

Nafta

CNG

LPG

E85

Hybrid

4x4

2011

1.

Ford S-MAX

350

84

266

0

0

0

0

0

236

2.

Volkswagen Sharan

328

17

311

0

0

0

0

126

443

3.

Seat Alhambra

136

20

116

0

0

0

0

51

150

 

celkem

1028

153

875

0

0

0

0

178

1061

Další registrované vozy: Lancia Voyager (46), Peugeot 807 (37), Citroen C8 (21) a SsangYong Rodius (1 s pohonem 4x4).

 

Vozy odvozené z malých LUV

Skupina osobních verzí odvozených z malých a kompaktních užitkových vozidel má vzhledem ke své praktičnosti stále hodně příznivců a díky tomu i stabilní, poměrně velký objem prodeje. Převažují turbodiesely, ale poměrně hodně se prodává i vozů na alternativní pohonné hmoty.

 

MPV z malých LUV

ks

Benzin

Nafta

CNG

LPG

E85

Hybrid

4x4

2011

1.

Volkswagen Caddy

1130

97

955

54

24

0

0

157

1087

2.

Citroën Berlingo

1075

251

824

0

0

0

0

0

821

3.

Peugeot Partner

692

65

627

0

0

0

0

4

646

4.

Renault Kangoo

425

265

160

0

0

0

0

0

605

5.

Fiat Dobló

173

30

69

74

0

0

0

0

164

 

celkem

3692

804

2733

131

24

0

0

161

3511

Další registrované vozy: Fiat Fiorino (73, z toho 2 na CNG), Nissan NV200 (56), Opel Combo (41, z toho 1 na CNG), Mercedes-Benz Citan (24) a Citroen Nemo (3).

 

Minibusy

Osobní verze odvozené z velkých užitkových vozidel zaznamenaly mírný pokles zájmu, nicméně si nadále udržují solidní prodejnost. Samozřejmostí je zde turbodiesel a pozoruhodně velký je podíl pohonu všech kol.

 

Minibusy z velkých LUV

ks

Benzin

Nafta

CNG

LPG

E85

Hybrid

4x4

2011

1.

Volkswagen Transporter/Multivan

1080

10

1070

0

0

0

0

322

1147

2.

Renault Trafic

507

0

507

0

0

0

0

0

646

3.

Ford Transit/Tourneo

462

0

462

0

0

0

0

5

507

4.

Mercedes-Benz Viano

256

1

255

0

0

0

0

86

291

5.

Mercedes-Benz Vito

236

0

236

0

0

0

0

26

279

6.

Peugeot Expert

169

0

169

0

0

0

0

0

224

7.

Citroën Jumpy

134

0

134

0

0

0

0

0

134

8.

Hyundai H-1

113

0

113

0

0

0

0

0

129

 

celkem

3363

11

3350

0

2

0

0

439

3675

Další registrované vozy: Opel Vivaro (105), Fiat Scudo (78), Fiat Ducato (47), Renault Master (43), Mercedes-Benz Sprinter (41), Volkswagen Crafter (37), Peugeot Boxer (27), Citroen Jumper (21) a Opel Movano (7).

 

Obytná vozidla a karavany

Pozoruhodný vzestup v České republice v roce 2012 zaznamenaly automobily přestavěné na obytná vozidla. Oproti 22 nově registrovaným vozům v roce 2011 na pozoruhodných 309 vozidel v roce 2012. Mezi 33 (!) značkami bylo nejvíce 31 vozidel Knaus, 30 Bürstner, 28 Capron, 28 McLouis a 23 Laika.

 

Pozn.: Data vycházejí ze statistik SDA. Oproti nim ale jsou mnohé modely zařazeny do jiných segmentů a u modelových řad jsou připočteny sportovní verze k základním modelům. Ve statistice SDA je 2907 registrovaných vozů uvedeno jako nezařazené do žádného segmentu. U registrací za rok 2011 jsou v celkových součtech započteny i modely,které už se ve statistice za rok 2012 neobjevují.