name | autoweek.cz

Analýza českého trhu 2012 - II. část

Analýza českého trhu 2012 - II. část

05.02.2013 | Vladimír Rybecký | Statistiky

Statistiky SDA uvádějí prodej jednotlivých modelů podle obchodních tříd. Toto rozdělení je ale nedostatečné. Proto jsme použili podrobnější rozdělení do jednotlivých segmentů abychom měli lepší přehled jaké trendy bylo možné v loňském roce zaznamenat.

Analýzu registrací segmentu minivozů a malých aut najdete zde, kompaktních vozů a střední třídy zde, velkých vozů zde, minivanů zde, první část SUV zde a druhá část SUV a crossoverů zde.

V tištěné podobě najdete analýzu českého trhu na stránkách magazínu Autoservis.

 

Kompaktní vozy

V Evropě dominující segment u nás zaznamenal velký pokles zájmu, i zde daný úbytkem soukromých zákazníků. Velký pokles prodeje přišel i přes to (nebo právě proto), že právě zde najdeme nejvíce modelů, které se reexportují. Nástup nové generace vozu Hyundai i30 doprovázený rozsáhlou reklamní kampaní posunul tento automobil z domácí produkce na vedoucí příčku před Volkswagen Golf, jehož nová generace přišla na podzim. Až na pátou příčku klesl premiant roku 2011 Ford Focus, jehož počet registrací meziročně klesl na méně než polovinu. Do budoucna uvidíme, jak si povede první zástupce značky Škoda, model Rapid, zejména po uvedení verze kombi.

 

Nižší střední

ks

Benzin

Nafta

CNG

LPG

Elektro

Hybrid

4x4

2011

1.

Hyundai i30

4888

4212

676

0

0

0

0

0

3618

2.

Volkswagen Golf

3651

2788

863

0

0

0

0

31

4128

3.

Kia cee´d

3545

2783

762

0

0

0

0

0

3841

4.

Renault Mégane

2182

1581

601

0

0

0

0

0

3395

5.

Ford Focus

2108

1262

846

0

0

0

0

0

4538

6.

Opel Astra

1417

903

509

0

5

0

0

0

2069

7.

Peugeot 308

1336

379

957

0

0

0

0

0

1755

8.

Citroën C4

1174

747

427

0

0

0

0

0

1119

9.

Renault Fluence

1143

882

261

0

0

0

0

0

1164

10.

Škoda Rapid

839

652

187

0

0

0

0

0

-

11.

Toyota Auris

730

631

74

0

0

0

25

0

1201

12.

Chevrolet Cruze

703

554

149

0

0

0

0

0

770

13.

Honda Civic

587

523

64

0

0

0

0

0

548

14.

Hyundai Elantra

343

343

0

0

0

0

0

0

166

15.

Mazda3

336

302

34

0

0

0

0

0

348

 

celkem

25811

19261

6510

0

5

9

26

84

30123

Další registrované vozy: Seat Leon (162), Fiat Bravo (149), Nissan Note (130), Mitsubishi Lancer (89), Peugeot 301 (77), Fiat Linea (67), Toyota Corolla (63), Subaru Impreza (51 s pohonem 4x4), Citroen C-Elysée (18), Opel Ampera (9 s elektrickým pohonem), Lada Priora (6), Lada Kalina (5), Dacia Logan (1), Honda Insight (1) a Nissan Tiida (1).

 

Kompaktní premium

Také tento co do objemu nevelký segment exkluzivních vozů zaznamenal růst zájmu kupujících podpořený příchodem nových generací klíčových modelů, především nového premianta Mercedesu-Benz třídy B, jenž odsunul na druhou příčku dosavadního premianta Audi A3.

 

Nižší střední premium

ks

Benzin

Nafta

CNG

LPG

Elektro

Hybrid

4x4

2011

1.

Mercedes-Benz B

549

132

417

0

0

0

0

0

279

2.

Audi A3

387

292

95

0

0

0

0

11

439

3.

BMW 1

279

136

143

0

0

0

0

4

163

4.

Volkswagen New Beetle

181

162

19

0

0

0

0

0

-

5.

Alfa Romeo Giulietta

164

119

45

0

0

0

0

0

174

 

celkem

1687

871

798

0

0

0

18

15

1185

Další registrované vozy: Citroen DS4 (90), Volvo C30 (19) a Lexus CT (18 s hybridním pohonem).

 

Střední třída

V segmentu, jenž je plně pod nadvládou nejprodávanějšího vozu českého trhu Škody Octavia, nastal významný přesun preferencí kupujících. Mírný pokles prodeje Octavie je možné připisovat čekání na novou generaci. Mezi převážně fleetovou klientelou výrazně posílil své postavení Volkswagen Passat, zatímco velký pokles zájmu vidíme u Fordu Mondeo, snad způsobený očekáváním nové generace, na níž si ale kupující ještě budou muset nějakou chvíli počkat. Velmi dobře se na trhu zavedl Hyundai i40, byť od něj vedení automobilky nepochybně čekalo více.

 

Střední

ks

Benzin

Nafta

CNG

LPG

E85

Elektro

Hybrid

4x4

2011

1.

Škoda Octavia

22406

6093

15954

0

334

24

1

0

1616

23661

2.

Volkswagen Passat

3018

178

2666

174

0

0

0

0

819

2493

3.

Ford Mondeo

1267

415

851

0

0

1

0

0

0

1813

4.

Hyundai i40

629

59

570

0

0

0

0

0

0

194

5.

Peugeot 508

532

18

493

0

0

0

0

21

21

525

6.

Toyota Avensis

509

118

391

0

0

0

0

0

0

276

7.

Opel Insignia

437

35

402

0

0

0

0

0

213

597

8.

Renault Laguna

274

1

265

0

0

8

0

0

0

488

9.

Subaru Legacy

258

106

152

0

0

0

0

0

258

308

10.

Citroën C5

237

4

233

0

0

0

0

0

0

271

11.

Mazda6

193

80

113

0

0

0

0

0

0

217

12.

Volkswagen Jetta

153

77

76

0

0

0

0

0

0

158

 

Celkem

29913

7184

22166

174

334

33

1

21

2927

31207

Další registrované vozy: Toyota Prius (57 s hybridním pohonem), Honda Accord (53), Seat Exeo (42), Suzuki Kizashi (27, z toho 15 s pohonem 4x4), Seat Toledo (2) a Peugeot 407 (1).

 

Premium vozy střední třídy

Exkluzivních vozů střední třídy se prodalo jen o 63 kusů více než v roce 2011, ale i zde došlo k přeskupení sil na úkor značky Audi. Na vedoucí pozici se dostalo BMW s novou generací řady 3.

 

Střední premium

ks

Benzin

Nafta

CNG

LPG

E85

Elektro

Hybrid

4x4

2011

1.

BMW 3

633

122

511

0

0

0

0

0

136

241

2.

Mercedes-Benz C

408

23

385

0

0

0

0

0

62

331

3.

Audi A4

356

45

311

0

0

0

0

0

137

452

4.

Volvo 60

223

26

197

0

0

0

0

0

46

331

 

Celkem

1620

216

1404

0

0

0

0

0

381

1557

Další registrované vozy: Volvo 40 (82, z toho 1 s pohonem 4x4), Citroen DS5 (77, z toho 7 s hybridním pohonem a 4x4), Volvo V50 (36), Lancia Delta (35), Alfa Romeo 159 (20), Lexus IS (21) a Volvo S40 (7).

 

Pozn.: Data vycházejí ze statistik SDA. Oproti nim ale jsou mnohé modely zařazeny do jiných segmentů a u modelových řad jsou připočteny sportovní verze k základním modelům. Ve statistice SDA je 2907 registrovaných vozů uvedeno jako nezařazené do žádného segmentu. U registrací za rok 2011 jsou v celkových součtech započteny i modely,které už se ve statistice za rok 2012 neobjevují.