name | autoweek.cz

Budoucnost přijíždí pod jménem Mirai

Budoucnost přijíždí pod jménem Mirai

18.11.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Toyota uvádí na trh revoluční vozidlo Mirai poháněné elektromotorem napájeným palivovými články. V Evropě bude Toyota Mirai v prodeji už počátkem roku 2015.

Dlouho očekávaný vůz Toyota Mirai (tento výraz v japonštině znamená budoucnost), poháněný palivovými články, se počátkem příštího roku začne prodávat v Kalifornii a Evropě. V Japonsku se Mirai začne prodávat už velmi brzy, ale termín nebyl upřesněn.

 

Prezident Toyoty Akio Toyoda při představení vozu sdělil, že nízko položené těžiště vozu Mirai umožňuje dynamickou ovladatelnost a jeho palivové články dodávají spoustu energie k pohonu. Toyota Mirai na plnou nádrž vodíku ujede 483 km, přičemž doplnění paliva trvá jen 3 až 5 minut.

 

Akio Toyoda rovněž řekl: „Dnes se nacházíme ve zlomovém bodu historie automobilismu. Lidé uvítají tento nový, vůči životnímu prostředí šetrný automobil, který je radost řídit. Náš automobil, poháněný palivovými články, jezdí na vodík, jenž je možné vyrobit prakticky z ničeho, dokonce i z odpadu. Jeho palivové články vytváří tolik elektřiny, kolik by vystačilo na zásobování domu po dobu jednoho týdne. S tímto vozem nemusíte dělat žádné kompromisy.“

 

Představením nového modelu Toyota potvrdila své odhodlání využívat technologii palivových článků v rámci hledání dlouhodobě využitelných alternativ ke spalovacím motorům v protikladu k využití elektromobilů s trakčními elektromotory napájenými výhradně akumulátory.

 

Uvedení modelu Mirai do prodeje by mohlo znamenat stejně významný krok, jako když společnost Toyota Motor v roce 1997 začala prodávat první vozy Prius s hybridním pohonem kombinujícím zážehový a elektrický motor. Pokud jde o ochranu životního prostředí, Toyota trvale a nekompromisně usiluje o udržení své vůdčí pozice.

 

Většina elektromobilů s akumulátory nedokáže na jejich plné dobití ujet ani 170 km a přitom dobíjení trvá dlouhé hodiny. Toyota argumentuje tím, že vozy s palivovými články mohou poskytnout stejně čistou dopravu jako elektromobily, ale při daleko větším komfortu. Navíc vzhledem k nízko umístěnému těžišti je obzvláště příjemné toto vozidlo řídit.

 

Především v Kalifornii, ale i jinde v USA, v Evropě, Japonsku a Jižní Koreji jsou automobilky pod velkým tlakem, aby nabízely vozidla, která vypouštějí málo nebo žádné emise obsahující uhlík. Proto omezují spotřebu paliva u vozidel se spalovacími motory. Automobily s akumulátory, nabízené například společnostmi Tesla Motors a Nissan Motor, ukládají elektřinu do velkých lithio-ionových akumulátorů. Naproti tomu palivové články ji vyrábějí přímo ve voze elektrochemickou reakcí vodíku se vzduchem, kdy vedlejším produktem je jen vodní pára.

 

Prodeji vozů s palivovými články by v Kalifornii během dvou let měla pomoci instalace více než 50 plnicích stanic na vodík, budovaných částečně s finanční podporou Toyoty a dalších automobilek.

 

Toyota je jednou z několika automobilek, které zkoumají vodíkové palivové články jako jednu z nejperspektivnějších alternativ náhrady pohonu vozidel se spalováním fosilních paliv. Tato technologie se vyvíjí řadu let, ale jejímu rozvoji bránily obavy z vysokých pořizovacích nákladů a řídké infrastruktury plnicích stanic, což výrazně omezuje využití vozidel poháněných palivovými články. Zatímco cena palivových článků v posledních letech výrazně klesla a první vozy s touto technologií se začínají objevovat na trhu, infrastruktura stále zůstává největší překážkou jejich většího rozšíření.