name | autoweek.cz

Kombi Leon ST - další silná zbraň pro Seat

Kombi Leon ST - další silná zbraň pro Seat

20.01.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Seat má za sebou mimořádně úspěšný rok, což platí jak o Evropě, tak i o českém trhu. Seat se ale s dosaženými výsledky nechce spokojit a přichází s dalším potenciálním bestsellerem - kombi verzí Leon ST.

Především nástupu nových modelů Seat vloni celosvětově rostl o 10,6 %. V České republice se Seat s nárůstem z 2680 na 4360 registrovaných nových automobilů, tedy o plných 62,73 %, po dlouhé době vrátil do rodiny nejúspěšnějších značek. Vzhledem k celkovému poklesu českého trhu dokonce jeho podíl vzrostl z 1,54 na 2,65 %, tedy o 72 %.

Největší podíl na tomto vzestupu měl velký úspěch nové generace modelu Leon, jehož se v roce 2013 prodalo 1610 kusů proti 162 vozům v roce 2012! Důležité pro Seat je, že nejprodávanější je pětidveřový hatchback 1,4 TSI ve třetím stupni výbavy Style, přičemž se hodně prodává i nejvyšší verze vč. FR. To svědčí o tom, že tento vůz oslovuje náročnější zákazníky hledající špičkovou techniku.

 

Všechny předpoklady k úspěchu

S kompaktním kombi Leon ST Seat vstupuje do zcela nového segmentu s cílem získat s ním nové kupující, a to především z řad fleetových zákazníků. Seat v ČR předpokládá prodej Leonu ST až ze 70 % firemní klientele, přičemž největší šance dovozce dává verzi 1,6 TDI Reference za akční cenu 413 900 Kč.

Přijetí tohoto modelu na českém trhu bylo velmi nadějné - ještě před lednovým zahájením prodeje na něj Seat obdržel 329 objednávek. Přitom prodejním cílem pro letošní rok je 500 vozů, byť u Seatu přiznávají, že ambice mají mnohem vyšší.

Kombi Leon ST je s celkovou délkou 4535 mm o 272 mm delší než hatchback a jeho hmotnost je o 45 kg vyšší, nicméně pohotovostní hmotnost 1233 kg znamená, že Leon ST je nejlehčím kombi ve své třídě.

V ČR se Leon ST nabízí výhradně vybaven dojezdovým náhradním kolem. Přitom zůstává obdivuhodný objem zavazadlového prostoru 587 l (maximálně až 1470 l). Leon ST by chtěl sportovnějším profilem oslovit ty zákazníky, kteří nehledají největší objem za každou cenu (nabízený především Octavií Combi - 610 l). I tak ale na něj budou čekat noví zdatní rivalové v podobě Peugeotu 308 SW (610 l) a Hondy Civic Tourer (624 l). Leon ST má ale standardně střešní ližiny a v nadstandardní nabídce i sklopné sedadlo spolujezdce vpředu, umožňující přepravu předmětů o délce až 2,67 m.

 

Osvěčený základ

Sportovní kombi Leon ST používá koncernovou platformu MQB. Přední náprava se vzpěrami McPherson je uložena v pomocném rámu. Nové řízení s elektromechanickým posilovačem má charakteristiku závislou na rychlosti jízdy. Průměr otáčení je 10,2 m. Ve variantách poháněných motory o výkonu až 110 kW je vybaven klikovou zadní nápravou s vlečenými rameny spojenými torzně poddajnou příčkou. Výkonnější varianty používají víceprvkové zavěšení.

Pro vrcholnou výbavu FR je připravena nejnovější generace adaptivní regulace podvozku DCC se třemi různými režimy, které lze volit prostřednictvím voliče jízdních režimů Seat Drive Profile. Systém DCC adaptivně ovládá ventily v tlumičích a tím mění charakteristiku tlumení.

Novinkou mezi asistenčními systémy pro SEAT Leon ST je adaptivní tempomat ACC (Adaptive Cruise Control) s funkcí Front Assist pracující v pěti krocích až po intenzivní brzdění. Samozřejmě zde je mj. i funkce nouzového brzdění City jako systémové rozšíření funkce Front Assist.

Nový Leon ST přichází na trh s širokým výběrem nejmodernějších informačních a zábavních systémů. Jejich základem je systém SEAT Easy Connect, který umožňuje ovládat zábavné a komunikační funkce společně s celou řadou funkcí vozidla prostřednictvím dotykového displeje s úhlopříčkou až 5,8".

Od výbavové linie Style se na přání dodává systém sledování únavy, který analyzuje charakteristické ovládání volantu a průběžně vyhodnocuje signály, jako je úhel nebo rychlost otáčení volantu. Jakmile systém sledování únavy zaznamená klesající pozornost řidiče, vydá akustický výstražný signál doplněný grafickým symbolem na displeji, který řidiči doporučí udělat si přestávku k odpočinku.

Nový SEAT Leon ST se vyrábí v závodě Martorell nedaleko Barcelony. Ceny začínající na 329 900 Kč (akční cena).

 

Chystá se toho ještě víc

Seat pro Leon připravuje ještě další verze. V březnu přijde varianta Leon ST s pohonem 4x4 a motorem 1,6 TDI, níž se v červnu přidá 4x4 s motorem 2,0 TDI.

V dubnu se přidají dvě speciální varianty pětidveřových hatchbacků - špičková Cupra 2,0 TS 280 (s karoserií ST bude Cupra od listopadu) a 1,4 TGI na zemní plyn (pro ST opět bude od listopadu). Pro verze 1,4 TGI na CNG budou připraveny speciální nabídky pro firemní zákazníky, protože se u nich vzhledem k výrazně nižším provozním nákladům očekává úspěch ve fleetu.

V listopadu přijde zcela nová varianta Leon Xperience, crossover se zvýšeným podvozkem a pohonem 4x4 vhodným i pro jízdu v lehčím terénu.