name | autoweek.cz

Nová Fabia a další modely

Nová Fabia a další modely

06.01.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Škoda po představení třetí generace modelu Fabia připravuje v rámci své Růstové strategie další nové modely.

 

O připravovaném velkém SUV se značkou Škoda, vytvořeném na bázi konceptu Volkswagen CrossBlue Coupé, i o protichůdných informacích o něm jsme psali nedávno.

 

Mladistvější design pro Fabii

Nová generace Škody Fabia se začne prodávat v roce 2015, ale premiéru bude mít v říjnu na pařížském autosalonu. Panuje přesvědčení, že nová Fabia bude stejně dlouhá jako ta stávající, tzn. lehce přes 4 m, ale má mít asi o 50 mm delší rozvor (tzn. 251 cm)a ve verzi kombi o něco větší zavazadlový prostor. Nová Fabia bude v průměru o 70 kg lehčí (tzn. od 945 kg).

Především by se měl proměnit design ve stylu uvedeném konceptem Vision D v roce 2011, tedy by měl být bližší nové generaci modelu Octavia. Měl by působit mnohem dynamičtěji a více mladistvě než současná, navzdory velké praktičnosti hodně kritizovaná podoba. Tomu pomůže i rozšíření o 50 mm. Zachován by měl být široký zadní sloupek a minimálně na zádi se do nabídky dostanou i světlomety LED.

Nová Fabia bude mít i sportovní verzi RS a bude z ní odvozen nový vůz pro rallye Fabia R5.

 

Záhada platformy nové Fabie

Zatím rozporuplné jsou informace o použité platformě. Některé zdroje, odvolávající se na informace od vysoce postavených osobností ze Škoda Auto (vč. nejvyššího představitele Škoda Auto Winfrieda Vahlanda), uvádějí, že nová Fabia bude používat zkrácenou podobu modulární platformy MQB. To by bylo ve shodě s informací, že platforma MQB bude používána pro všechny modely s motorem napříč počínaje Volkswagenem Polo, tedy modelem velikostí odpovídajícím Fabii.

Znamenalo by to, že by Fabia měla několik let modernější platformu než současné Polo. To se stalo už u první generace Fabie, která byla v roce 1999 prvním koncernovým modelem používajícím platformu A0 (PQ24) - dva roky před Polem. Tehdy i nyní by tak Fabia zkoušela nové technické řešení před tím, než bude použito u klíčového modelu Volkswagenu (nové Polo na platformě MQB by se mělo představit v roce 2015).

Jiné zdroje se ale odvolávají na prohlášení nového technického šéfa Škody Franka Welsche, který údajně na autosalonu ve Frankfurtu uvedl, že nová Fabia nebude používat platformu MQB. Podle Welsche koncern potřebuje delší čas k tomu, aby byla nová platforma adaptována do zkrácené podoby. V současné době je totiž důležitější její přestavba do delší varianta potřebné pro novou generaci Volkswagenu Passat.

Pokud nebude Fabia používat platformu MQB, pak zřejmě půjde o platformu A05 (PQ25), používanou u současné generace Volkswagenu Polo, ale také u Škody Rapid.

 

Superb zamíří ještě výš

Platformu MQB, ovšem v prodloužené podobě, bude určitě používat třetí generace modelu Superb, která se představí počátkem roku 2015. V mnoha technických řešeních bude blízká nové generaci Volkswagenu Passat. Při zachování podobných rozměrů jako současný Superb má mít mnohem vyváženější atraktivní design řadící tento model mezi přímé konkurenty prémiových značek.

 

Nové verze Octavie

Nejvyšší představitel automobilky Škoda Auto Winfried Vahland potvrdil, že poté co bude na trh uvedena nová generace modelu Fabia, přijde na řadu rozšíření řady Octavia o podobu čtyřdveřového kupé a crossoveru.

Podrobnější informace o čtyřdveřovém kupé Octavia jsou v současnosti omezené. Je pravděpodobné, že půjde o obdobný koncept jako Volkswagen CC se svažující se střechou, bohatší výbavou a vyšší cenou než běžná Octavia. Připomeňme si, že předzvěstí designu Octavie byl koncept Vision D, což bylo v podstatě čtyřdveřové kupé

Pokud jde o crossover, tento nástupce verze Scout, půjde v posunu stylu podstatně dál, než jen ke stylistickým doplňkům zvyšujícím robustnost vzhledu.  Ředitel designu Josef Kabaň o něm uvedl, že se od současných modelů Škoda bude lišit tak jako Yeti, ale nebude „mít charakter módního výstřelku“. Bude se opět jednat o dražší automobil, jenž si svou designovou přitažlivost bude muset udržet několik let, neboť Škoda věří, že zákazníci si je budou chtít ponechat delší dobu.