name | autoweek.cz
24 hodin Le Mans - už za týden
10.06.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Letošní 85. ročník závodu 24 hodin Le Mans odstartuje v sobotu 17. června v 15:00.
Poté, co Audi na konci roku 2016 ukončilo činnost a odmítlo dát pro Le Mans vozy R18 k dispozici týmu Rogera Penskeho, bude letošní Le Mans soubojem jen dvou značek přihlášených do vrcholné kategorie LMP1 Hy - obhájce prvenství Porsche a vítěze obou letošních šestihodinovek v rámci mistrovství světa vytrvalců FIA WEC Toyoty. Toyota kralovala předsezonním testům i testu v Le Mans.
Porsche 919 Hybrid
V4 2,0 l turbo, 368 kW (500 k), 8 MJ, největší systémový výkon 662 kW (900 k)
Letošní vůz je evolucí vítězného vozu z posledních dvou let, nicméně většina komponent je nových a změnila se i aerodynamika.
Hybridní systém využívá rekuperaci kinetické energie s motor-generátorem MGU-K na přední nápravě (odtud přichází 60 % elektrické energie hybridního systému) a rekuperaci tepelné energie s motor-generátorem MGU-H paralelně s turbínou turbodmychadla (ve F1 se používá sériové propojení). Pokud MGU-K pracuje jako elektromotor, pak přidává na přední nápravě 294 kW (400 k). Elektromotor MGU-H dodává pro pohon dmychadla 74 kW (100 k).
1 Porsche Team Neel Jani/André Lotterer/Nick Tandy
2 Porsche Team Timo Bernhard/Earl Bamber/Brendon Hartley
Toyota TS 050 Hybrid
V6 2,4 l twin-turbo, 368 kW (500 k)8 MJ, největší systémový výkon 724 kW (986 k)
Nový motor má zvětšený kompresní poměr. Optimalizovaný hybridní systém pracuje se dvěma menšími a lehčími motor-generátory systému rekuperace kinetické energie (MGU-K) na každé nápravě a vylepšenými Li-Ion akumulátory.
7 Toyota Gazoo Racing Mike Conway/Kamui Kobayashi/Stéphane Sarrazin
8 Toyota Gazoo Racing Sébastien Buemi/Anthony Davidson/Kazuki Nakajima
9 Toyota Gazoo Racing José María López/Nicolas Lapierre/Yuji Kunimoto
Nové vozy LMP2
Dodavateli nové generace vozů byly vybrány čtyři firmy Oreca, Ligier (Onroak Automotive), Dallara a společný projekt Riley Tech/Multimatic. V šampionátu FIA WEC ale startují jen vozy Oreca. V Le Mans pojedou i vozy Ligier a Dallara. Vůz označovaný jako Apline A470 používá šasi Oreca 05.
Všechny vozy kategorie LMP2 v šampionátech FIA WEC a ELMS od letošního roku musejí používat jednotný motor Gibson GK428 - V8 4,2 l 450 kW (600 k) speciálně vyvinutý pro vytrvalostní závody. Výrobcem je firma Gibson Technology (dříve Zytek Engineering). Firmu Zytek v roce 1981 založil Bill Gibson. Protože Zytek Automotive, zabývyjící se vývojem hybridních pohonů, v roce 2014 přešla do majetku společnosti Continental, pro vyjasnění identity Bill Gibson část se sídlem v Reptonu, jejímž je 100% majitelem, přejmenoval.
Vozy LM GTE Pro
Aston Martin Vantage - V8 4,5 l 353 kW (480 k)
Corvette C7.R - V8 5,5 l 366 kW (490 k)
Ferrari 488 GTE - V8 3,9 l turbo 493 kW (660 k)
Ford GT - V6 Ecoboost 3,5 l Twin turbo 368 kW (500 k)
Porsche 911 RSR - B6 4,0 l 375 kW (510 k)
Výkon pro závod je omezen restriktorem na základě kalkulace pro vyrovnání výkonnosti.
Poslední vítězové
Test
LMP1
1. 7 Toyota Gazoo Racing Conway /Kobayashi/Sarrazin/Lapierre Toyota TS050 Hybrid Michelin 3:18,132
2. 8 Toyota Gazoo Racing Buemi/Davidson/Nakajima/Kunimoto Toyota TS050 Hybrid Michelin 3:19,290
3. 9 Toyota Gazoo Racing Lapierre/Kunimoto/López/Conway Toyota TS050 Hybrid Michelin 3:21,455
4. 2 Porsche LMP Team Bernhard/Bamber/Hartley/Lieb Porsche 919 Hybrid Michelin 3:21.512
5. 1 Porsche LMP Team Jani/Lotterer/Tandy/Lieb Porsche 919 Hybrid Michelin 3:22.100
LMP2
1. 35 Signatech Alpine Matmut Panciatici/Ragues/Negrao Alpine A470 - Gibson Dunlop 3:28.146
2. 24 CEFC Manor TRS Racing Graves/Hirschi/Vergne Oreca 07 - Gibson Dunlop 3:28.844
3. 37 Jackie Chan DC Racing Cheng/Gommendy/Brundle Oreca 07 - Gibson Dunlop 3:29.104
4. 26 G-Drive Racing Rusinov/Thiriet/Lynn/Vanthoor Oreca 07 - Gibson Dunlop 3:29.113
5. 38 Jackie Chan DC Racing Tung/Laurent/Jarvis Oreca 07 - Gibson Dunlop 3:29.924
6. 13 Vaillante Rebellion Piquet/Heinemeier/Beche Oreca 07 - Gibson Dunlop 3:30.150
LM GTE
1. 64 Corvette Racing - GM Gavin/Milner/Fässler Chevrolet Corvette C7.R Michelin 3:54.701
2. 91 Porsche GT Team Lietz/Makowiecki/Pilet/Vanthoor Porsche 911 RSR Michelin 3:54.996
3. 92 Porsche GT Team Christensen/Estre/Werner/Vanthoor Porsche 911 RSR Michelin 3:54.999
4. 63 Corvette Racing - GM Magnussen/Garcia/Taylor Chevrolet Corvette C7.R Michelin 3:55.064
5. 95 Aston Martin Racing Thiim/Sorensen/Stanaway Aston Martin Vantage Dunlop 3:55.251
6. 97 Aston Martin Racing Turner/Adam/Serra Aston Martin Vantage Dunlop 3:55.266
7. 71 AF Corse Rigon/Bird/Molina Ferrari 488 GTE Michelin 3:55.385
10. 69 Ford Ganassi Team USA Briscoe/Westbrook Ford GT Michelin 3:57.536
Porsche 919 Hybrid
V4 2,0 l turbo, 368 kW (500 k), 8 MJ, největší systémový výkon 662 kW (900 k)
Letošní vůz je evolucí vítězného vozu z posledních dvou let, nicméně většina komponent je nových a změnila se i aerodynamika.
Hybridní systém využívá rekuperaci kinetické energie s motor-generátorem MGU-K na přední nápravě (odtud přichází 60 % elektrické energie hybridního systému) a rekuperaci tepelné energie s motor-generátorem MGU-H paralelně s turbínou turbodmychadla (ve F1 se používá sériové propojení). Pokud MGU-K pracuje jako elektromotor, pak přidává na přední nápravě 294 kW (400 k). Elektromotor MGU-H dodává pro pohon dmychadla 74 kW (100 k).
1 Porsche Team Neel Jani/André Lotterer/Nick Tandy
2 Porsche Team Timo Bernhard/Earl Bamber/Brendon Hartley
Toyota TS 050 Hybrid
V6 2,4 l twin-turbo, 368 kW (500 k)8 MJ, největší systémový výkon 724 kW (986 k)
Nový motor má zvětšený kompresní poměr. Optimalizovaný hybridní systém pracuje se dvěma menšími a lehčími motor-generátory systému rekuperace kinetické energie (MGU-K) na každé nápravě a vylepšenými Li-Ion akumulátory.
7 Toyota Gazoo Racing Mike Conway/Kamui Kobayashi/Stéphane Sarrazin
8 Toyota Gazoo Racing Sébastien Buemi/Anthony Davidson/Kazuki Nakajima
9 Toyota Gazoo Racing José María López/Nicolas Lapierre/Yuji Kunimoto
Nové vozy LMP2
Dodavateli nové generace vozů byly vybrány čtyři firmy Oreca, Ligier (Onroak Automotive), Dallara a společný projekt Riley Tech/Multimatic. V šampionátu FIA WEC ale startují jen vozy Oreca. V Le Mans pojedou i vozy Ligier a Dallara. Vůz označovaný jako Apline A470 používá šasi Oreca 05.
Všechny vozy kategorie LMP2 v šampionátech FIA WEC a ELMS od letošního roku musejí používat jednotný motor Gibson GK428 - V8 4,2 l 450 kW (600 k) speciálně vyvinutý pro vytrvalostní závody. Výrobcem je firma Gibson Technology (dříve Zytek Engineering). Firmu Zytek v roce 1981 založil Bill Gibson. Protože Zytek Automotive, zabývyjící se vývojem hybridních pohonů, v roce 2014 přešla do majetku společnosti Continental, pro vyjasnění identity Bill Gibson část se sídlem v Reptonu, jejímž je 100% majitelem, přejmenoval.
Vozy LM GTE Pro
Aston Martin Vantage - V8 4,5 l 353 kW (480 k)
Corvette C7.R - V8 5,5 l 366 kW (490 k)
Ferrari 488 GTE - V8 3,9 l turbo 493 kW (660 k)
Ford GT - V6 Ecoboost 3,5 l Twin turbo 368 kW (500 k)
Porsche 911 RSR - B6 4,0 l 375 kW (510 k)
Výkon pro závod je omezen restriktorem na základě kalkulace pro vyrovnání výkonnosti.
Poslední vítězové
rok | LMP1 | LMP2 | LMGTE |
2016 | Porsche | Signatech Alpine-Nissan | Ford Ganassi USA |
2015 | Porsche | KCMG Oreca-Nissan | Corvette Racing |
2014 | Audi | Jota Sport Zytek-Nissan | AF Corse Ferrari |
Test
LMP1
1. 7 Toyota Gazoo Racing Conway /Kobayashi/Sarrazin/Lapierre Toyota TS050 Hybrid Michelin 3:18,132
2. 8 Toyota Gazoo Racing Buemi/Davidson/Nakajima/Kunimoto Toyota TS050 Hybrid Michelin 3:19,290
3. 9 Toyota Gazoo Racing Lapierre/Kunimoto/López/Conway Toyota TS050 Hybrid Michelin 3:21,455
4. 2 Porsche LMP Team Bernhard/Bamber/Hartley/Lieb Porsche 919 Hybrid Michelin 3:21.512
5. 1 Porsche LMP Team Jani/Lotterer/Tandy/Lieb Porsche 919 Hybrid Michelin 3:22.100
LMP2
1. 35 Signatech Alpine Matmut Panciatici/Ragues/Negrao Alpine A470 - Gibson Dunlop 3:28.146
2. 24 CEFC Manor TRS Racing Graves/Hirschi/Vergne Oreca 07 - Gibson Dunlop 3:28.844
3. 37 Jackie Chan DC Racing Cheng/Gommendy/Brundle Oreca 07 - Gibson Dunlop 3:29.104
4. 26 G-Drive Racing Rusinov/Thiriet/Lynn/Vanthoor Oreca 07 - Gibson Dunlop 3:29.113
5. 38 Jackie Chan DC Racing Tung/Laurent/Jarvis Oreca 07 - Gibson Dunlop 3:29.924
6. 13 Vaillante Rebellion Piquet/Heinemeier/Beche Oreca 07 - Gibson Dunlop 3:30.150
LM GTE
1. 64 Corvette Racing - GM Gavin/Milner/Fässler Chevrolet Corvette C7.R Michelin 3:54.701
2. 91 Porsche GT Team Lietz/Makowiecki/Pilet/Vanthoor Porsche 911 RSR Michelin 3:54.996
3. 92 Porsche GT Team Christensen/Estre/Werner/Vanthoor Porsche 911 RSR Michelin 3:54.999
4. 63 Corvette Racing - GM Magnussen/Garcia/Taylor Chevrolet Corvette C7.R Michelin 3:55.064
5. 95 Aston Martin Racing Thiim/Sorensen/Stanaway Aston Martin Vantage Dunlop 3:55.251
6. 97 Aston Martin Racing Turner/Adam/Serra Aston Martin Vantage Dunlop 3:55.266
7. 71 AF Corse Rigon/Bird/Molina Ferrari 488 GTE Michelin 3:55.385
10. 69 Ford Ganassi Team USA Briscoe/Westbrook Ford GT Michelin 3:57.536
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz