name | autoweek.cz

Souhrn informací o trhu ojetých vozidel

Souhrn informací o trhu ojetých vozidel

18.08.2019 | Vladimír Rybecký | Autoservis

Společnost Cebia provedla pravidelnou analýzu trhu ojetých vozidel určených k prodeji v prvním pololetí roku 2019 s cílem identifikovat trendy a strukturu tohoto trhu.
Jednotlivé sledované parametry byly vyhodnoceny na vzorcích prodávaných ojetých vozidel a byly doplněny z dat Svazu dovozců automobilů, importérů vozidel, informací zveřejněných autobazary, interních dat a zkušeností společnosti Cebia a z dalších zdrojů.
 
V první polovině letošního roku došlo k dalšímu poklesu počtu dovezených ojetých osobních automobilů ze zahraničí (meziročně o 2,7 %). K poklesu došlo poprvé v prvním čtvrtletí letošního roku, vzhledem k relativně krátké době však z toho nelze vyvozovat nový trend. Podíl ojetých vozidel dovezených ze zahraničí, která jsou starší 10 let, zůstává i nadále stabilní na 51 %. Zda se trh dovezenými vozy nasytil, či zda poptávka umožní prostor pro navýšení počtu dovezených aut, ukážou příští měsíce. V červenci, tedy na začátku druhého pololetí, totiž došlo naopak k meziročnímu nárůstu, kdy počet dovezených osobních aut byl v tomto měsíci nejvyšší od roku 2008.
 
Pokles dovozu se projevil na skladbě prodávaných ojetých vozů. Podíl aut s tuzemským původem se navýšil na 53 %, a to zejména na úkor vozů dovezených z Německa (19 %, tj. meziroční pokles o 2 %).
 
Průměrné stáří prodávaných ojetých vozů se snížilo na 9 let, což přestavuje meziroční omlazení o necelý rok, a to především díky větší nabídce zánovních vozů z operativních leasingů. Průměrné stáří prodávaných vozů s českým původem bylo 7,5 let, zatímco stáří dovezených vozů bylo 11,4 roku. Průměrné stáří vozového parku v kategorii osobních automobilů se přitom každým rokem zvyšuje a ke konci letošního června bylo 14,82 roku. Za posledních sedm let se zvýšilo o zhruba dva roky.
 
Nižší průměrné stáří vozů oproti loňským letům se projevilo na zvýšení podílu aut, která se prodávala za 300 000 Kč a více. Průměrná cena za ojeté vozidlo činila 227 900 Kč.
 
Větší počet mladších a zánovních vozů na trhu se projevil snížením průměrné hodnoty udávané na tachometru meziročně ze 157 000 na 154 000 km. Vzhledem k průměrnému stáři prodávaných vozidel by však měl být reálný počet najetých kilometrů vyšší. Podle analýz společnosti Cebia má stočený tachometr zhruba třetina ojetin určených k prodeji. Auto se stočeným tachometrem bývá dražší o 20 % a více než by mělo stát v případě, že by tachometr stočený nemělo. To, jak velký má hodnota nájezdu vliv na cenu vozu, závisí především na stáří vozu a konkrétním modelu. Zhruba stejnou částku, o kterou kupující zaplatí za auto víc kvůli stočenému tachometru, si v následujících letech vyžádají opravy a údržba vozidla. Celkové náklady spojené s koupí vozu se stočeným tachometrem se tak mohou vyšplhat v průměru zhruba na 50 % ceny vozu.
 
Je zarážející, že 99 % inzerátů uvádí, že vozidlo nebylo havarované. Ve skutečnosti má škodní událost v průměru 25 % pětiletých aut, v případě desetiletých aut je to v průměru u 60 %. Může jít o banální výměnu čelního skla, ale také o velkou či totální havárii. Ekonomická škoda, která vznikne kupujícímu, může jít až do desítek tisíc korun i více v závislosti na poškození, značce, modelu a stáří vozu.
 
Co se týče motorizace, podíl vozů se vznětovým motorem klesá, nicméně auta na naftu představují stále většinu prodávaných, a to 52 % (meziročně -7 %), zatímco podíl aut se zážehovými motory se zvýšil na 45,4 %.
 
V letošním roce se prodávalo 53 % vozidel, u nichž bylo deklarováno, že jsou po prvním majiteli. Se servisní knížkou se letos prodávaly zhruba tři čtvrtiny ojetých aut - 74 %.