name | autoweek.cz

Lancia Ypsilon i Made in Chrysler

Lancia Ypsilon i Made in Chrysler

14.02.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Lancia v Ženevě představí řadu nových modelů, s nimiž hodlá zastavit nepříznivý vývoj prodeje. Podle očekávání se vedle nové podoby vozu Lancia Ypsilon mezi novinkami objevují i vozy z produkce amerického Chrysleru - Lancia Thema a Lancia Grand Voyager.

Nejvyšší šéf koncernů Fiat a Chrysler Sergio Marchionne se vloni rozhodl spojit značky Chrysler a Lancia. Jeho cílem je vytvořit z obou jedinou značku, které bude na různých trzích používat odlišné jméno - tedy v Evropě Lancia a v USA Chrysler. Do čela obou značek proto byl postaven Francois Olivier. Nyní přicházejí první plody vzešlé z tohoto hodně odvážného spojení dvou značek s dosud naprosto odlišným charakterem. Lancia v roce 2009 prodala 112 000 aut. Marchionne věří, že spojením s Chryslerem zvýší její prodej na hranici 300 000 vozů v roce 2014.

 

Zcela nový model Ypsilon IV. generace (předchozích tří se prodalo přes 1,5 milionu kusů) se při příležitosti 25 let od vzniku této modelové řady poprvé představí v pětidveřové podobě. Byl vytvořen na bázi Fiatu Panda. Délka tohoto exkluzivního městského miniauta je 3840 mm. Jeho zajímavostí jsou skryté kliky zadních dveří podobně jako u Alfy Romeo Giulietta. Pohonné jednotky budou zážehové 1,2 l 8V o 51 kW (69 k) a dvouválec Twin Air 0,9 l s výkonem 62,5 kW (90 k), přičemž druhý z nich bude též kombinován s robotizovanou převodovkou DFN. Turbodiesel MultiJet II. generace 1,3 l má 70 kW (95 k). Kromě toho bude připravena i verze bi-fuel 1,2 l 8V umožňující jízdu na benzin i LPG. Všechny motory budou doplněny o systém Start&Stop a budou vybavovány pneumatikami Goodyear EfficientGrip s nízkým valivým odporem.

Pro Lancii Ypsilon je připraven systém samočinného parkování II. generace Magic Parking schopný díky vícenásobným manévrům využít prostor dlouhý jen 4,6 m. Samozřejmě se bude dodávat i info-telematický systém Fiatu Blue&Me-TomTom Live.

Do prodeje v Evropě by nová Lancia Ypsilon měla začít přicházet od letošního června. Lancia údajně pro tento vůz připravuje rekordní osmiletou garanci. Zajímavé je, že model Ypsilon se bude na britských ostrovech, stejně jako všude jinde, kam se bude dodávat s pravostranným řízením, od září prodávat pod značkou Chrysler!

 

Lancia Thema se od Chrysleru 300 navenek odlišuje jen minimálně - nárazníky upravenými podle evropských předpisů a jinou maskou chladiče.

Tento vůz s pohonem zadních kol má skutečně majestátní rozměry - délku 5084 mm při rozvoru 3051 mm. Bude k dispozici se zážehovým motorem Chrysler V6 3,6 l Pentastar o 215 kW (292 k) a dvěma výkonovými verzemi turbodieselu V6 3,0 l - 140 a 165 kW (190 resp. 224 k) - od italské firmy VM Motori. Výkonnější turbodiesel poskytuje až 550 N.m. Kromě pětirychlostní přímo řazené převodovky budou Lancia i Chrysler své sedany s motorem Pentastar nabízet i s osmirychlostní samočinnou převodovkou ZF.

Lancia Thema přijde do prodeje během čtvrtého čtvrtletí, zatímco Chrysler svůj nový 300 právě uvádí ke svým severoamerickým prodejcům. O něco později se připojí ještě verze s hybridním pohonem kombinujícím zážehový motor s elektrickým. V této podobě se bude prodávat i jako Chrysler, a to patrně od počátku roku 2013. Oba vozy budou používat hybridní systém, který vyvíjí Fiat ve spolupráci s Magneti Marelli a hodlá jej poprvé použít u nové generace exkluzivního sedanu Maserati Quattroporte během roku 2012.

Lancia Thema nebude modelem, u něhož by se očekával velký objem prodeje. Cílem je prodávat 10 000 až 15 000 vozů ročně. Lancia Thema se bude vyrábět spolu s Chryslerem 300 v závodě Brampton v kanadském Ontariu.

Lancia Thema byla v letech 1984 až 1994 celkem úspěšným modelem s celkovým prodejem 358 000 kusů. Jeho nástupce K (Kappa) už v období 1994 až 2001 takovou oblibu nezískal. Prodalo se jej 117 000 kusů. Poslední pokus Lancie o reprezentativní vůz Thesis skončil naprostým fiaskem - v letech 2002 až 2009 se jej vyrobilo pouhých 16 000 kusů.

 

Trochu překvapující je uvedení velkého minivanu Chrysler Grand Voyager, který si u Lancie dokonce ponechal i své původní jméno a nepřevezme tedy označení modelu, jenž nahrazuje Phedra resp. Zeta. K dispozici bude se zážehovým motorem 3,6 l/208 kW nebo turbodieselem CRD 2,8 l o 120 kW (163 k). Lancia Grand Voyager má délku 5140 mm při rozvoru 3100 mm.

 

Kromě toho Lancia představí i modernizovanou podobu modelu Delta s novou maskou a pozměněnou nabídkou pohonných jednotek.

V Ženevě by měly být vystaveny i koncepty sedanu a kabrioletu pod jménem Flavia, což není nic jiného, než nedávno předvedené dvě varianty vozu střední třídy Chrysler 200. Lancia Flavia by se v obou karosářských verzích měla začít prodávat od počátku roku 2012.