name | autoweek.cz

Nejvýkonnější sedan světa v centru Detroitu

Nejvýkonnější sedan světa v centru Detroitu

18.08.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Chrysler při jízdě Woodward Dream Cruise v Detroitu poprvé veřejně předvedl nejvýkonnější verzi svého sedanu Dodge Charger SRT Hellcat.

Woodward Dream Cruise je unikátní přehlídkou silných aut. Koná se každoročně v srpnu kolem Woodward Avenue v centru Detroitu. Do přehlídky toho nejlepšího, čemu se říká Muscle Cars, se zapojují majitelé klasických i nových vozidel, která projíždějí před více než 1,5 milionu diváků.

 

Je logické, že tuto akci využívají i tři americké koncerny k představení svých novinek. Ford slavil 50 let Mustangu nejen tím, že sem přijelo více než 1100 klasických vozidel, ale také zde představil podobu Mustangu modelový rok 2015 včetně výroční limitované edice Convertible 50 Years. K tomu přidal i další novinky pro modelový rok 2015 jako Expedition, Edge nebo pick-up F-150.

 

General Motors přivezlo modernizovaný pick-up Colorado a sedan SS s pohonem zadních kol.

 

Velkoryse tuto akci pojal Chrysler, který zde připomenul 100 let značky Dodge představením kupé Challenger SRT Hellcat a kolonou 60 Viperů.

 

Skutečnou hvězdou, dokončenou právě včas, se ale stal nejvýkonnější sedan světa sedan Dodge Charger SRT Hellcat. S maximální rychlostí 328 km/h si nezadá se superspoorty a díky lepší aerodynamice je dokonce rychlejší než dvoudveřový sourozenec Challenger (ten slibuje "jen" 320 km/h). Z 0 na 100 km/h zrychlí za 3,7 s jako Jaguar F-Type. Jenže toto je docela praktické rodinné čtyřdveřové pětimístné auto s velkým zavazadlovým prostorem.

 

Zatímco nejvýkonnější verze Challengeru a Chargeru pohání motor Hemi V8 5,7 l o výkonu 275 kW (375 k), zde je to přeplňovaný motor Hellcat Hemi V8 6,2 l disponující 520 kW (707 k - takřka o sto víc než Corvette ZR1) a k tomu točivým momentem 880 N.m. To je podstatně víc než BMW M5 nebo Audi RS6 (ty mají 410 kW) nebo Mercedes E-AMG se 405 kW. Verze Hellcat má proti základní verzi motoru Hemi 80 % odlišných dílů. K vozu se dodávají dva klíčky - tím černým se spouští jen normální auto, jen tím červeným se řidiči zpřístupní plný výkon motoru.

 

S osmirychlostní samočinnou převodovkou TorqueFlite 8HP90 má Charger SRT Hellcat spotřebu 11,8 l/100 km (podle amerických standardů). Vůz je vybaven brzdami Brembo s kotouči o průměru 390 mm a šestipístkovými třmeny. Kované 20" ráfky Slingshot, široké 240 mm, jsou obuty do pneumatik Pirelli P Zero.

 

Z černou kůží potažených sedadel, stylově doplněných rudými bezpečnostními pásy, lze ovládat informační a zábavný systém Chrysler UConnect prostřednictvím dotykové obrazovky velikosti 8,4".

 

"S tímto autem jsme se vydali tam, kam si jiné značky netroufají. Většina značek by takové auto nikdy neuvedla na trh. Je to prostě nejrychlejší a nejvýkonnější sedan na světě. Občas prostě musíte zapomenout na cílové skupiny. Charger Hellcat totiž mění pohled na praktičnost aut," tvrdí šéf Dodge Tim Kuniskis.

 

Jedno se Chrysleru s vozem Dodge Charger SRT Hellcat podařilo určitě - nejméně na týden od uvedení prvních informací o tomto voze do jeho předvedení na Woodward Avenue se Dodge stalo zdaleka nejvyhledávanější značkou na internetu.

 

Jméno Hellcat bylo původně určeno jen pro přeplňovanou verzi motoru Hemi, ale marketing Chrysleru nakonec rozhodl, že bude působivé i pro obě speciální verze Challengeru a Chargeru. Samozřejmě připomíná odkaz stíhaček Grumman Hellcat, které měly rovněž motor s přeplňováním. Jenže za 2. světové války se jméno Hellcat používalo i pro obrněný stíhač tanků M18. Jenže ten navrhli u GM a vyráběl jej Buick.

 

A ještě jednu zajímavost: tento nejvýkonnější americký Muscle car byl vyroben (resp. bude od prvního čtvrtletí 2015 malosériově vyráběn) v Bramptonu v Ontariu, tedy v Kanadě, a pohání jej motor dodávaný ze Saltillu, což je v Mexiku…