name | autoweek.cz

ŠKODA VISION iV – budoucnost elektromobility

ŠKODA VISION iV – budoucnost elektromobility

04.03.2019 | Antonín Matějka | Aktuality

Jednou z nejzajímavějších novinek právě probíhajícího autosalonu v Ženevě je studie elektromobilu ŠKODA VISION iV, která pro mladoboleslavskou značku představuje další významný krok směrem k eMobilitě.

Čtyřdveřový crossover s karoserií kupé postavený na modulární platformě pro elektromobily MEB koncernu Volkswagen již na první pohled zaujme svým elegantním a dynamickým vzhledem. Příď studie VISION iV charakterizuje nový design typicky široké uzavřené masky chladiče ŠKODA s vertikálními jemnými lamelami a krystalickými, osvětlenými prvky. Výrazná horizontální světelná lišta v horní části masky chladiče spojuje šípovité přední světlomety, které jsou vybaveny moderní LED-Matrix technologií. Sportovní esprit vozu potrhují výrazné, velké přívody vzduchu na předním spoileru. Čistě tvarovaná, krátká kapota motoru má podsvícené skleněné logo ŠKODA.

Na mohutné zádi se nachází aerodynamická odtrhová hrana a krystalické zadní LED svítilny, které představují novou intepretaci pro vozy ŠKODA typického tvaru písmene C a společně se světelným pruhem nad zadním nárazníkem zvýrazňují šířku vozu. Dalším výrazným prvkem na plochých, elektricky ovládaných pátých dveřích je nápis ŠKODA, jehož písmena svítí červeně. Namísto klasických zpětných zrcátek využívá vůz kamery, které přenáší 180stupňové záběry okolí vozu do vnitřního zrcátka. Délka studie VISION iV činí 4 665 mm, šířka 1 926 mm a výška 1 613 mm. Rozvor činí 2 765 mm.

 
Interiér studie VISION iV, kterým se budou inspirovat i budoucí elektrické vozy značky ŠKODA, přebírá designové prvky studie VISION E a dále je rozvíjí. Designéři společnosti ŠKODA AUTO využili chybějící středový tunel k překvapivému novému uspořádání přístrojové desky a středové konzole. Vznikl tak velmi prostorný interiér. Nejnižší část mezi řidičem a spolujezdcem nabízí mnoho odkládacích míst. Nad ní se nachází pohyblivá a velmi dobře přístupná středová konzole, na které jsou ovládací prvky. Na středové konzoli je také místo pro dva mobilní telefony, které lze pomocí Wi-Fi připojit k infotainment a ovládacímu systému a bezdrátově nabíjet. Přístrojová deska, která přejímá kontury přídě vozu, se skládá ze dvou jemně a jednoduše navržených vrstev. Designovou linii dále podtrhuje ozdobný šev a ambientní osvětlení.

Centrální velká obrazovka umístěná vysoko v přístrojové desce, která se zdánlivě vznáší, má opěrku pro ruku, která dotykovou obrazovkou obsluhuje. Spodní část přístrojové desky zdobí dekorační prvky z matně lakované břízové dýhy, která je velmi lehká, ale přitom tvárná a pevná. Tyto prvky nahrazují klasické průduchy ventilace a navozují pocit přirozeného proudění vzduchu. Vzdušný a prostorný interiér studie ŠKODA VISION iV dále podtrhuje panoramatická skleněná střecha.

 
Bezemisní provoz zajišťují dva elektromotory. Jeden je umístěn na přední a druhý na zadní nápravě. Koncepční vůz je tak vybaven pohonem všech kol, který reaguje dle aktuální situace. Systémový výkon činí 225 kW (306 k), maximální rychlost činí 180 km/h. Díky maximálnímu točivému momentu, který je k dispozici okamžitě a bez prodlevy, dosahuje studie ŠKODA VISION iV zrychlení z 0-100 km/h již za 5,9 s. Zrychlení z 80-120 km/h zvládá za méně než 4 s. Maximální dojezd dle režimu WLTP činí až 500 km.

V platformě MEB je z důvodu úspory místa uložena vysokonapěťová baterie na chráněném místě v podlaze mezi nápravami. Kapalinou chlazená lithium-iontová baterie má kapacitu 83 kWh a na 80 % své kapacity ji nabijete za 30 minut. Nabíjení je možné pomocí kabelu. Ovládání toku energie mezi elektromotory a baterií je řízeno elektronicky.


Rozdělení hnací síly pohonu všech kol zajišťuje inteligentní elektronika, která se stará při zrychlení o optimální využití trakce všech kol. Plynulé a souběžné řízení rozdělení hnací síly se přitom vždy odvíjí od aktuálního požadavku řidiče a aktuálních podmínek, ve kterých se studie VISION iV právě nachází.
 
Rozsáhlé možnosti konektivity umožňují komunikaci s ostatními řidiči, vozidly a infrastruktur, jakými jsou například národní dopravní centra, a umožňují tak rychleji a přesněji reagovat na aktuální situaci v silničním provozu. Při samostatném nebo autonomním řízení a při parkování pomáhají řidiči ve studii VISION iV mnoho asistentů.

Přesnou orientaci v prostoru umožňují moderní laserové skenery a radarové senzory. Údaje zpracovává výkonný procesor s nejvyšší možnou kapacitou. To umožňuje velmi přesné fungování a rychlé reakce asistenčních systémů, mezi které patří například asistent pro jízdu v kolonách. Studie ŠKODA VISION iV umožňuje automatizované řízení úrovně 3, což znamená, že se může například zcela ujmout řízení na dálnici. Od úrovně 3 komunikují vozy automaticky i mezi sebou a vyměňují si informace o případných nebezpečných situacích.
 
Studie ŠKODA VISION iV umí také komunikovat s infrastrukturou. Studie ŠKODA VISION iV je skvěle připravena na požadavky moderní společnosti a nabízí rozsáhlé možnosti propojení chytrého telefonu jako součásti infotainment systému s možnostmi ovládání. Dveře je možné otevřít pomocí digitálního klíče v chytrém telefonu. Řidič a spolujezdec si mohou mobilní telefony uložit na místo ve středové konzoli. Telefony lze také indukčně nabíjet a bezdrátově připojit k funkcím infotainment systému poslední generace. Studii ŠKODA VISION iV lze ovládat i gesty. Díky inteligentnímu rozpoznání hlasu, které je podporováno online, tak infotainment systém rozpozná i celé věty nebo nářečí.

Po otevření dveří přivítá řidiče specifické uvítací logo na samostatně stojící obrazovce. Stálé připojení k internetu pomocí sítě 5G umožňuje používání mnoha mobilních online služeb ŠKODA, jakými jsou například Infotainment Online a Care Connect. Oblast Infotainment Online zahrnuje v reálném čase Dopravní informace online, informace o počasí, ceny paliv nebo informace o volných parkovacích místech. Služby Care Connect zahrnují Proaktivní servisní službu a Služby vzdáleného přístupu k vozu (Remote Access), která je dostupná přes aplikaci ŠKODA Connect App nebo webový portál ŠKODA Connect. O skvělý hudební přednes ve voze se stará prémiový Sound System. O zdraví a bezpečnost řidiče se stará studie VISION iV sama. Díky sledování pohybu očí dokáže rozpoznat pokles koncentrace řidiče. Také kontroluje srdeční tep a v případě zjištění kritických hodnot vydá varovný signál. V případě nouze automaticky zastaví vůz na krajnici.