name | autoweek.cz

První řada elektrických nákladních vozidel Scania

První řada elektrických nákladních vozidel Scania

09.10.2020 | Vladimír Rybecký | Doprava

Společnost Scania uvedla na trh první řadu elektricky poháněných nákladních vozidel. Vysoce výkonná plug-in hybridní a plně elektrická nákladní vozidla budou zpočátku zaměřena na nasazení ve městech, včetně distribuce zboží maloobchodním prodejcům. 
Elektrifikace vozového parku těžkých nákladních vozidel je zásadní z hlediska dosažení cíle stanoveného v Pařížské dohodě, kterým je omezení globálního oteplování na úroveň nepřekračující 1,5 °C. Elektrická vozidla budou proto pro pokrokové zákazníky čím dál atraktivnější volbou. V počátečních fázích bude společnost Scania vyvíjet a nasazovat hybridní a plně elektrická nákladní vozidla ve spolupráci s těmito progresivně smýšlejícími zákazníky.
 
Plně elektrické nákladní vozidlo Scania, nabízené s kabinami řady L a P, je vybaveno sadou akumulátorů s kapacitou 165 - 300 kWh pro elektromotor o výkonu 230 kW (310 k). Zákazníci si mohou vybrat buď 5 nebo 9 akumulátorů, přičemž druhá varianta bude poskytovat dojezd až 250 km.
 
Plug-in hybridní nákladní vozidlo Scania, které je rovněž dostupné s kabinami řady L a P, nabízí možnost dálkové dopravy v režimu spalovacího motoru a následně v případě potřeby lze využít dojezd až 60 km v elektrickém režimu.
 
Obě tyto technologie vycházejí z modulárního systému společnosti Scania zahrnujícího odolné a spolehlivé komponenty vyzkoušené a osvědčené v rámci celého portfolia nákladních vozidel Scania.
 
Kromě běžné přepravy nákladu a přepravy zboží s řízenou teplotou mohou být elektrická nákladní vozidla efektivně používána s různými nástavbami jako hákové nakladače, sklápěče, autodomíchávače betonu, vozidla pro svoz odpadu i vozidla pro hasičské a záchranné složky.
 
Plug-in hybridní i plně elektrická nákladní vozidla budou pro provoz v neustále rostoucím počtu městských oblastí po celém světě s nízkoemisními zónami v centrech měst zcela zásadní. Kromě toho poskytují také příležitosti k vyššímu využití vozidel. Díky tichému provozu je možné dopravní služby rozšířit až do nočních nebo časných ranních hodin, čímž lze předcházet dopravním kolonám a problémům s parkováním. Studie ukazují, že dodávky mimo dopravní špičku mohou být o více než 30 % rychlejší než na stejných denních přepravních trasách zásluhou jednoduššího parkování v cílových místech, kratšího čekání ve frontách, vyšších rychlostí a častějších zelených na křižovatkách.
 
Plně elektrické nákladní vozidlo se volitelně dodává s pěti akumulátory s celkovou instalovanou kapacitou 165 kWh nebo devíti akumulátory s celkovou instalovanou kapacitou 300 kWh. Díky absenci spalovacího motoru je jeden akumulátor umístěn v tunelu místo motoru a zbývající 4 nebo 8 akumulátorů se nachází na straně podél podvozku.
 
Akumulátory lze nabíjet stejnosměrným proudem s nabíjecím výkonem 130 kW pomocí konektoru CCS (Combined Charging System). Doba nabíjení je méně než 55 minut u varianty s 5 akumulátory a méně než 100 minut u varianty s 9 akumulátory. Kromě toho se akumulátory rovněž průběžně nabíjejí během jízdy prostřednictvím rekuperace brzdné energie.
 
Plug-in hybridní vozidlo poskytuje se spalovacím motorem méně prostoru. Z tohoto důvodu je vybaveno třemi akumulátory s celkovou kapacitou 90 kWh pro elektromotor o výkonu 115 kW. Doba nabíjení z 0 na 80 % je 35 minut. Kromě nabíjení pomocí rekuperace brzdné energie lze akumulátory nabíjet i během nakládání a vykládání zboží. Elektrický pohon je kombinován se spalovacím motorem o výkonu 206 - 265 kW (280 - 360 k). Dojezd v čistě elektrickém režimu je 60 km. Díky tichému režimu a pozoruhodnému zrychlení plně elektrického nákladního vozidla s točivým momentem 2200 N.m nabízejí tyto varianty velmi odlišný zážitek z jízdy.