name | autoweek.cz

Skupina PSA představila své elektrododávky

Skupina PSA představila své elektrododávky

24.06.2020 | Vladimír Rybecký | Doprava

Ředitel oddělení užitkových vozidel PSA Xavier Peugeot prostřednictvím videokonference představil první z řady elektricky poháněných vozidel Opel Vivaro-e, Peugeot e-Expert a Citroën ë-Jumpy ve formě dodávek střední velkosti a osobních automobilů pro komfortní dopravu osob.
Uvedení nových modelů Citroën ë-Jumpy, Peugeot e-Expert a Opel/Vauxhall Vivaro-e je podle Xaviera Peugeota začátkem před půl rokem ohlášeného nástupu elektrifikace všech užitkových modelů. Ta má být završena do konce příštího roku. Groupe PSA tyto vozy uvádí rovnou ve dvou podobách - jako středně velká užitková vozidla a jako až devítimístné automobily pro dopravu osob. Příjem objednávek na užitkové verze bude zahájen v červenci a na osobní v září. První vozidla k zákazníkům doputují ještě do konce letošního roku.
 
Podle PSA se podoba dopravy ve městech ve velmi krátké době zcela změní spolu s přibývajícími zákazy vjezdu vozidel se spalovacími motory do center měst. Elektrický pohon poskytne možnost pokračovat v současné činnosti a využívat svobodu mobility při dopravě zboží i osob.
 
V nabídce všechny varianty
Přechod na elektrický pohon v podání PSA podle Xaviera Peugeota zákazníkům nepřinese žádnou změnu po stránce provozu, jen benefity plynoucí z jeho předností při stejné výkonnosti. Pro klienty - profesionály je důležitá kontinuita. Skupina PSA se při uvádění elektrického pohonu neuchyluje k žádným kompromisům. Nepřichází s jedinou dodávkou, ale kompletní řadou vozidel. V nabídce proto budou všechny verze jako v případě vozidel se spalovacími motory včetně možnosti volby ze tří délek i kompletní nabídky variant karoserií se zcela stejnou modularitou. PSA už dokonce vyjednává i s firmami realizujícími nástavby, takže by měly být k dispozici i verze s chladírenskou nebo mrazící nástavbou, velkokapacitní varianty a další speciální verze. V případě osobních modelů budou k dispozici tři varianty: e-shuttle pro 8/9 osob, combispace pro 7/8 osob a prémiová verze se 6 nebo 7 místy pro dopravu VIP.
 
Všechna vozidla plní základní požadavek maximální výšky 1,9 m, což jim umožní vjezd do podzemních garáží. Největší objem nákladového prostoru je 6,6 m3, největší využitelná délka pro náklad 4026 mm, užitečná hmotnost až 1275 kg, což je jen o 115 kg méně než u verze s turbodieselem, a nechybí ani možnost táhnout přívěs do hmotnosti 1000 kg.
 
Dvě varianty dojezdu
K pohonu se používá osvědčená pohonná jednotka známá už z osobních vozů s výkonem 100 kW (136 k) a točivým momentem 260 N.m. Stejně jako u osobních vozů PSA nabízí volbu ze dvou kapacit akumulátorů - základní s 50 kWh pro dojezd 230 km (podle WLTP) a zvýšenou na 75 kWh pro dojezd 330 km. Vychází přitom z průzkumů mezi uživateli, které ukazují, že 83 % uživatelů dodávek střední velikosti ujede nejvýš 200 km za den a 44 % z nich nikdy nepřekročí denní nájezd 300 km. Nicméně vzhledem k přetrvávajícím obavám klientů z problémů s dojezdem PSA očekává, že 70 % zákazníků bude volit verzi s delším dojezdem.
 
Vozidla umožňují využití všech způsobů dobíjení včetně rychlodobíjení stejnosměrným proudem, kdy je 80 % kapacity akumulátoru nabito za 30 minut. Při nabíjení z domácí zásuvky na 230 V se přes noc akumulátor nabije asi na polovinu kapacity, ale při použití wallboxu lze akumulátor třífázovým proudem nabít přes noc na 100 % kapacity.
 
PSA nabízí i řešení pro případ potřeby absolvovat delší cesty ve formě mobilní aplikace trip planner, případně je možné půjčit si vůz se spalovacím motorem. Pro případ, že dojde k úplnému vybití akumulátoru během cesty, je připravena pomoci asistenční služba.
 
Pro koho?
PSA předpokládá, že elektricky poháněné verze budou během prvního roku prodeje představovat 5 % z celkem dodaných vozidel, ale během pěti let tento podíl vzroste na 15 %. Tento růst může být i rychlejší vlivem rostoucího tlaku na omezování provozu vozidel se spalovacími motory. PSA předpovídá, že do roku 2025 bude v provozu desetinásobek nízkoemisních vozidel ve srovnání se současností.
 
Cílové skupiny pro tento typ vozidel představují profesionální uživatelé ale i soukromníci, pro něž je automobil pracovním nástrojem s nímž denně najezdí méně než 200 km. Především půjde o B2B klienty. Důležitými skupinami budou provozovatelé dodávkových služeb „last mile“, řemeslníci a společnosti zdůrazňující svůj ekologický charakter s potřebou jízd v centrech měst bez omezení.
 
Předností elektricky poháněných dodávek a shuttlů jsou nízké provozní náklady dané nejen cenou elektřiny, ale také o 30 % nižšími servisními náklady. Celkové provozní náklady (TCO) se ovšem budou lišit podle přístupu jednotlivých zemí k podpoře elektromobility. Aby se udržela zůstatková cena vozidla pro jeho další prodej, bude PSA zabezpečovat certifikaci aktuální kapacity akumulátoru. Na akumulátor se poskytuje záruka 8 let/160 000 km pro udržení kapacity 70 %.