name | autoweek.cz

Elektrifikace firemních flotil

Elektrifikace firemních flotil

21.10.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnosti Volvo Cars, Ford, Renault Group, Ikea a další spolu s nevládními organizacemi vyzývají nového komisaře pro klima, aby splnil svůj slib elektrifikovat firemní flotily do roku 2030.

Nový komisař pro klima Maroš Šefčovič před časem prohlásil: „Komise zahájí veřejné konzultace v rámci přípravy na budoucí opatření k urychlení elektrifikace firemních flotil do roku 2030.“ Nyní víc než 40 organizací - firemních flotil, spotřebitelských skupin a ekologických organizací - vyzývá Šefčoviče, aby splnil svůj slib.

 

Dvě třetiny automobilů prodávaných v EU jsou služební, přičemž tato vozidla jezdí dvakrát víc než soukromá auta. Rozhodnutí o nákupu firemních vozových parků mají mnohem širší důsledky než jen pro vlastní podnik. Firemní vozy mají tendenci strávit 3 až 5 let ve vozovém parku než se dostanou na trh s ojetými vozy. Vzhledem k tomu, že 80 % Evropanů kupuje svá auta na trhu s ojetými vozy, je to pro občany EU zásadní zdroj.

 

Urychlení přechodu těchto vozových parků na elektrická vozidla pokládají ekologické organizace za nezbytnost k dosažení emisně nulové dopravy a pro splnění klimatických cílů EU. Čím rychleji vozové parky elektrizují své firemní vozy, tím rychleji bude mít více domácností přístup k cenově dostupnějším elektricky poháněným vozidlům a tím rychleji by se měly snížit emise z dopravy.

 

Firemní flotily by proto měly být průkopníkem v oblasti elektrifikace, přičemž mnoho z nich se již zavázalo k úplnému přechodu svých flotil do konce desetiletí prostřednictvím kampaně Climate Group EV100. Regulační rámec by jednoduše zajistil, že všechny firemní flotily budou hrát v elektrifikaci významnou roli.

 

Platforma pro elektromobilitu, což je aliance sdružující automobilový průmysl, nevládní organizace, občanskou společnost a města, proto eurokomisaře pro klima Šefčoviče vyzývá, aby:

- splnil svůj slib zahájit veřejné konzultace nejpozději do konce tohoto roku

- omezil rozsah této veřejné konzultace jen na legislativní možnosti urychlení elektrifikace vozového parku alespoň o 95 % do roku 2030

- zahrnul do těchto veřejných konzultací i lehká užitková vozidla

- v rámci těchto konzultací navrhl časový plán pro rychlé přijetí příslušných právních předpisů.

 

Komisař pro klima Maroš Šefčovič je absolvent Sovětského státního institutu mezinárodních vztahů NGIMO v Moskvě a na konci studií v roce 1989 vstoupil do Komunistické strany. V roce 2019 na Slovensku neúspěšně kandidoval v prezidentských volbách za stranu Smer SD. V roce 2004 byl Slovenském vyslán do Evropské unie, kde od roku 2009 působí v Evropské komisi, kde jako eurokomisař vystřídal různé oblasti (vzdělávání, administrativu a energetiku).