name | autoweek.cz
Evropa riskuje zaostávání za Čínou
21.10.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Generální ředitel Stellantisu Tavares varuje, že Evropa riskuje zaostávání za Čínou tím, že bude odkládat emisní pravidla.
Na automobilovém summitu, který se konal jako doprovodný program autosalonu v Paříži generální ředitel Stellantisu Carlos Tavares a další řečníci uvedli, že Evropa čelí nedostatku konkurenceschopnosti vůči čínským automobilkám. Ty vertikálně integrovaly svůj dodavatelský řetězec elektromobilů od surovin po akumulátory a elektromotory. „Tvrdou realitou je, že naši čínští rivalové vyrábějí elektromobily o třetinu levněji než my,“ řekl Tavares.
Řada evropských automobilek, včetně Renaultu a Volkswagenu, stejně jako lobbistická skupina ACEA, vyzývají Evropskou unii, aby přezkoumala, pozastavila nebo upravila emisní cíle pro rok 2025, které jsou asi o 15 % přísnější než současná pravidla, protože trh s elektrickými vozidla výrazně zpomalil. Výrobcům automobilů, kteří nesplní svůj cíl, hrozí pokuta 95 eur za gram na vozidlo. Nedávné odhady na základě aktuálních údajů o emisích a prodejů elektrifikovaných (plně elektrických a plug-in hybridních) vozů uvádějí, že tomuto odvětví hrozí celková pokuta ve výši 15 miliard eur.
„Musíme zlepšit naši hru. Každá sekunda, kterou strávíme odklady, je čas, který ztrácíme, abychom se zlepšili. Jakékoli zpoždění emisních cílů EU pro rok 2025 bude znamenat pouze to, že evropské automobilky budou dále zaostávat za svými rivaly z Číny,“ uvedl Tavares.
Tavares, sám bývalý prezident ACEA, ovšem později se skupinou Stellantis ze sdružení evropských výrobců automobilů vystoupil, řekl, že Stellantis je připraven splnit nové cíle, které se promítají do potřeby tržního podílu elektromobilů ve výši 20 až 25 %. Elektromobily nyní představují méně než 15 % evropského trhu. „Vyhovíme i bez nákupu kreditů,“ prohlásil Tavares
Generální ředitel Renault Group Luca de Meo řekl, že je otevřený nákupu kreditů, které umožní vyhnout se pokutám. Na summitu řekl: „Emisní cíl pro roku 2025 nás donutí dělat věci, které bychom dělat neměli, včetně tlačení na prodej elektromobilů a brzdění výroby aut se spalovacími motory.“
„Čínské značky dokážou vyvinout auto za dva roky, což je čas, který by nepovažoval za možný. Ale víme, co teď musíme udělat. Toto je závod, kterému neunikneme,“ řekl Luca de Meo o konkurenci čínských značek, zejména u elektromobilů.
Tavares uvedl, že Stellantis nákupem 20% podílu ve společnosti Leapmotor získal znalosti o tom, jak čínské značky vyvíjejí elektromobily, „Vidíme, že pokud chcete bojovat proti Číňanům, tak potřebujete stejnou strukturu nákladů. Není to žádná raketová věda, dokážeme to udělat.“
„Pokud musí výrobci automobilů tlačit na prodej 25 % elektromobilů, aby dosáhli emisní cíle namísto přirozené úrovně 10 až 15 % a dosahovali nižší zisk, je to marginální ve srovnání s problémem, který musíme vyřešit. Pokud se nyní zastavíme, nejen že nečelíme našim etickým povinnostem, ale z obchodního hlediska se zcela odpojíme od našeho boje s asijskou konkurencí, což znamená, že jsme u konce,“ řekl Tavares.
Foto (Carlos Tavares a Emmanuel Macron): Autoren-Union Mobilität
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz