name | autoweek.cz

Evropské automobilky naléhavě volají o pomoc

Evropské automobilky naléhavě volají o pomoc

19.09.2024 | | Tiskové zprávy

Evropský automobilový průmysl v zastoupení Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA volá po naléhavých opatřeních, protože poptávka po elektromobilech klesá. Průmysl uvedla tato vozidla na trh, ale pro jejich přijetí zákazníky nebyly vytvořeny potřebné podmínky.

Neustálý trend zmenšování tržního podílu elektromobilů s akumulátory v EU vysílá velmi znepokojivý signál pro průmysl a zákonodárce. Evropští výrobci automobilů, sdružení v ACEA, proto vyzývají instituce EU, aby předložily naléhavá opatření k úlevě před tím, než v roce 2025 vstoupí v platnost nové cíle týkající se emisí CO2 pro osobní automobily a lehká užitková i těžká nákladní vozidla, která jsou v současnosti naplánována pro roky 2026 a 2027 resp. už 2025.

 

Evropský automobilový průmysl podporuje Pařížskou dohodu a cíle EU v oblasti dekarbonizace dopravy do roku 2050 a investoval miliardy do elektrifikace, aby uvedl vozidla na trh. Technologie vozidel a dostupnost vozidel s nulovými emisemi dnes nepředstavují překážky. Hrajeme svou roli v tomto přechodu, ale bohužel nejsou vytvořeny další nezbytné prvky pro tento systémový posun. Přitěžujícím faktorem je rychlá eroze konkurenceschopnosti EU, jak potvrzuje Draghiho zpráva.

 

Nejnovější údaje o registraci automobilů v EU, které dnes zveřejnila ACEA, opět potvrzují, že trh s elektromobily je nyní na neustálé sestupné trajektorii. (V srpnu 2024 se registrace vozů na elektrický pohon propadly o 43,9 % na 92 ​​627 kusů ve srovnání se 165 204 ve stejném období loňského roku, přičemž jejich celkový podíl na celkově o 18,3 % klesajícím trhu se snížil na 14,4 % z loňských 21 %).

 

Jak uvedlo představenstvo ACEA

Chybí nám zásadní podmínky k tomu, abychom dosáhli potřebné oživení výroby a přijetí vozidel s nulovými emisemi: infrastruktura nabíjení a doplňování vodíku, stejně jako konkurenční výrobní prostředí, cenově dostupná zelená energie, nákupní a daňové pobídky a bezpečné dodávky surovin pro akumulátory a vodíku. Dostatečně se nerozvinul ani hospodářský růst, akceptace ze strany spotřebitelů a důvěra v infrastrukturu.

 

V důsledku toho je přechod na nulové emise velmi náročný a obavy o splnění cílů snížení emisí CO2 pro rok 2025 u osobních a dodávkových automobilů narůstají. Současná pravidla neberou v úvahu hluboký posun v geopolitickém a ekonomickém klimatu za poslední roky a neschopnost zákona se přizpůsobit vývoji v reálném světě dále narušuje konkurenceschopnost tohoto odvětví.

 

To vyvolává skličující vyhlídky buď na mnohamiliardové pokuty, což jsou prostředky, které by se jinak mohly investovat do přechodu na nulové emise, nebo na zbytečné omezování výroby, ztrátu pracovních míst a oslabení evropského dodavatelského a hodnotového řetězce v době, kdy čelíme tvrdé konkurenci z jiných automobilových regionů.

 

Průmysl si nemůže dovolit čekat na revizi předpisů o CO2 v letech 2026 a 2027, potřebujeme naléhavá a smysluplná opatření, abychom zvrátili sestupný trend, obnovili konkurenceschopnost průmyslu EU a snížili strategickou zranitelnost.​ U těžkých nákladních vozidel bude také dřívější přezkum naprosto zásadní pro zajištění včasného rozšíření životně důležitých podmínek, jako je infrastruktura pro nákladní vozidla a autobusy.

 

Jsme připraveni diskutovat o balíčku krátkodobé úlevy pro cíle CO2 pro rok 2025 pro osobní a dodávkové automobily, stejně jako o rychlém, komplexním a důkladném přezkumu nařízení o emisích CO2 pro osobní i nákladní automobily a o cílené sekundární legislativě, aby přechod na nulové emise pevně nastartoval a zajistil průmyslovou budoucnost Evropy. 

 

Foto: ACEA