name | autoweek.cz

Německé šrotovné není pro spalovací motory
05.06.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Navzdory vysoké zátěži německého automobilového průmyslu pandemií koronaviru, nebude mu poskytnuta žádná podpora prodeje pro vozidla s motory s vnitřním spalováním. Místo toho velká koalice přichází s radikálním plánem podpory prodeje elektromobilů.
Až dosud si němečtí výrobci automobilů mohli být jisti, že stojí vždy v první řadě když jde o důležitá rozhodnutí německé vlády. Nejnovější stimulační balíček vládní koalice jasně ukazuje, že tyto časy skončily. Odvětvové sdružení německých automobilek VDA bylo ve svých základních požadavcích týkajících se podpory prodeje naprosto ignorováno. Plány koaliční vlády jsou radikálnější než francouzský program, který zahrnuje šrotovné i na prodej moderních nízkoemisních automobilů na benzin a naftu. Jak konstatuje magazín Automobilwoche: „Je čas vše přehodnotit.“
V květnu 2020 bylo v Německu zaregistrováno 168 148 nových osobních vozů, což znamenalo pokles o 49,5 % ve srovnání se stejným měsícem v předchozím roce. Jedná se ale o mírné zlepšení oproti dubnu, kdy byl meziroční propad o 61 %.
Pro spalovací motory jen snížení DPH
Spolková vláda Angely Merkelové nakonec navzdory úsilí automobilového průmyslu rozhodla proti podpoře nákupu automobilů za benzin a naftu s nízkými emisemi. Místo toho rozhodla o výrazně zvýšené podpoře pro elektromobily zdvojnásobením vládní dotace na jejich koupi na 6000 eur (160 000 Kč) pro vozidla s cenou do 40 000 eur (1 milion Kč).
To znamená, že prémiové automobilky, jako jsou BMW, Mercedes a dokonce i Tesla, na celou tuto částku nemají nárok. Z této podpory budou těžit hlavně levnější elektromobily, jako jsou Kia e-Niro, Peugeot e-208, Opel Corsa-e a po uvedení na trh i VW ID.3. Nejvíc ale touto dotací získá až dosud nejprodávanější elektromobil v Německu Renault Zoe. Dosud byla státní dotace při koupi elektromobilu 3000 eur a ke stejné částce ve formě dotace se zavázaly automobilky. Při jejich spoluúčasti tak bude možné získat při elektromobilu dotaci celkem 9000 eur (240 000 Kč).
Zejména SPD se vehementně stavěla proti dotacím pro vozidla za benzin a naftu. Naopak předseda vlády Bavorska Markus Söder, zastupující CSU, chtěl podporu prodeje také pro nové motory s vnitřním spalováním aby se dostalo vydatné pomoci německým automobilkám. Částečně dobrou zprávou pro výrobce automobilů se spalovacími motory je alespoň snížení sazby DPH u automobilů z 19 na 16 % v době od 1. července do 31. prosince 2020. Při běžném nákupu auta za 30 000 eur (800 000 Kč) to znamená úsporu přibližně 756 eur (20 000 Kč).
Skryté tažení proti SUV
Vládní koalice chce do budoucna navíc uplatňovat vyšší daň pro nová auta s vysokou spotřebou paliva, a tím podpořit přechod na automobily šetrné ke klimatu. Od roku 2021 by základem daně z motorových vozidel pro nové registrace měly být především emise CO2. Pro vozidla s emisemi nad 95 g CO2/km by se měla daň postupně zvyšovat. V roce 2021 by to mělo státu přinést dodatečný příjem ve výši 70 milionů eur. Naopak má být pro nastávající desetiletí, tedy do konce roku 2030, zavedeno osvobození od daně pro vozidla s čistě elektrickým pohonem.
V loňském roce v Německu připadalo na osobní vozy se zážehovými motory 59,2 % registrací, s turbodiesely 32 %, na vozy s hybridním pohonem 6,6 % a na elektromobily 1,8 %. V roce 2019 byly průměrné emise CO2 u osobních automobilů nově registrovaných v Německu 150,9 g/km a letos v květnu už dokonce 154,8 g/km!
Pro automobilový průmysl to není velká podpora
V automobilovém průmyslu reakce na rozhodnutí vládní koalice o stimulačním balíčku kolísají mezi úžasem, čirým zděšením a pobavením. Automobilky se oficiálně navenek z politických důvodů tváří spokojeně a vládní opatření podporují. Největším poraženým v rozhodování spolkové vlády jsou prodejci automobilů, kterým zůstávají ve skladech zásoby v miliardách eur a již nemohou doufat v jejich prodej v krátké době. Ekonomičtí odborníci oceňují podporu inovací, ale kritizují, že většina automobilů vyráběných v Německu nezíská žádnou podporu.
Znalec německého automobilového průmyslu Ferdinand Dudenhöffer vidí v plánované pomoci klady i zápory: „V oblasti elektrické mobility je 6000 eur velmi silným impulsem pro čistě elektricky poháněná auta s akumulátory. Uvidíme, zda naopak výrobci automobilů sníží své dotace na prodej elektromobilů. To bych nevyloučil. Podpora pro zbývajících 90 % produkce chybí a právě těch 90 % potřebuje naše ekonomiku a naše sociální produkty. Plánované snížení DPH o 3 % z 19 na 16 % na půl roku je dobrá věc, která prospěje německým výrobcům automobilů i dovozcům. Tyto úspory jsou samozřejmě užitečné, ale mohlo to být silnější, aby se vyvolaly významné nákupní impulsy.“
Presidentka sdružení německých automobilek VDA Hildegard Müllerová vyjádřila politování: „Schválený balíček ekonomických stimulů přijal pouze částečně návrhy automobilového průmyslu na široký a okamžitý ekonomický stimul.“
Ústřední asociace německého průmyslu motorových vozidel ZDK na opatření reagovala zklamáním. „Z ekonomického hlediska to je pro krizí trpící automobilový průmysl s jeho 1,3 milionu zaměstnanců jako kapka na rozpáleném kameni vzhledem k četným neprodaným novým vozům v hodnotě kolem 15 miliard eur. Snížení daně z přidané hodnoty to nemůže nijak kompenzovat. Bohužel, ekonomické argumenty ustoupily populismu,“ vyjádřil svou nelibost president ZDK Jürgen Karpinski.
Kritika environmentalistů
Podle ekologů mají přijatá opatření stále příliš mnoho mezer. „Financování pro vozidla s plug-in hybridní technologií je otevření zadních dveří pro podporu nákupu spalovacích motorů,“ prohlásil dopravní expert ekologické organizace BUND Jens Hilgenberg.
Organizace na ochranu životního prostředí Greenpeace nazvala program ekonomických pobídek v nejlepším případě „bledě zeleným“. „Zvýšení bonusu za ekologicky pro plug-in hybridní vozidla je nesmyslné. Spalovací motor je každopádně velkým poraženým přijatého rozhodnutí. Tato odcházející technologie ztratila politickou podporu,“ řekl expert na klima Tobias Austrup.
„Zdvojnásobení prémie podporuje nejen čistě elektricky poháněná vozidla, ale také plug-in hybridní. Koalice tak posiluje tuto spornou koncepci do extrému. Němečtí výrobci se mohou těšit, že jejich modely které váží několik tun, jako Audi Q7 TFSI, BMW X5 xDrive45e, které je kritizováno pro svou slabou technologii nabíjení, a Mercedes GLE 350 de 4MATIC s výkonem 306 k nyní získají „prémii za inovaci“. Tato vozidla jsou všechno možné jen ne inovativní, produkují emise, které daleko přesahují limit EU, a zároveň je jejich dojezd na elektřinu fakticky zanedbatelný,“ vyjádřila rozhořčení zástupkyně generálního ředitele sdružení Německá environmentální pomoc (DUH) Barbara Metzová.
DUH pozitivně hodnotí oznámení, že daň z motorových vozidel by měla být více založena na emisích CO2, protože obzvláště modely německých výrobců jsou velké, těžké a zabírají příliš velké místo ve veřejném prostoru.
V květnu 2020 bylo v Německu zaregistrováno 168 148 nových osobních vozů, což znamenalo pokles o 49,5 % ve srovnání se stejným měsícem v předchozím roce. Jedná se ale o mírné zlepšení oproti dubnu, kdy byl meziroční propad o 61 %.
Pro spalovací motory jen snížení DPH
Spolková vláda Angely Merkelové nakonec navzdory úsilí automobilového průmyslu rozhodla proti podpoře nákupu automobilů za benzin a naftu s nízkými emisemi. Místo toho rozhodla o výrazně zvýšené podpoře pro elektromobily zdvojnásobením vládní dotace na jejich koupi na 6000 eur (160 000 Kč) pro vozidla s cenou do 40 000 eur (1 milion Kč).
To znamená, že prémiové automobilky, jako jsou BMW, Mercedes a dokonce i Tesla, na celou tuto částku nemají nárok. Z této podpory budou těžit hlavně levnější elektromobily, jako jsou Kia e-Niro, Peugeot e-208, Opel Corsa-e a po uvedení na trh i VW ID.3. Nejvíc ale touto dotací získá až dosud nejprodávanější elektromobil v Německu Renault Zoe. Dosud byla státní dotace při koupi elektromobilu 3000 eur a ke stejné částce ve formě dotace se zavázaly automobilky. Při jejich spoluúčasti tak bude možné získat při elektromobilu dotaci celkem 9000 eur (240 000 Kč).
Zejména SPD se vehementně stavěla proti dotacím pro vozidla za benzin a naftu. Naopak předseda vlády Bavorska Markus Söder, zastupující CSU, chtěl podporu prodeje také pro nové motory s vnitřním spalováním aby se dostalo vydatné pomoci německým automobilkám. Částečně dobrou zprávou pro výrobce automobilů se spalovacími motory je alespoň snížení sazby DPH u automobilů z 19 na 16 % v době od 1. července do 31. prosince 2020. Při běžném nákupu auta za 30 000 eur (800 000 Kč) to znamená úsporu přibližně 756 eur (20 000 Kč).
Skryté tažení proti SUV
Vládní koalice chce do budoucna navíc uplatňovat vyšší daň pro nová auta s vysokou spotřebou paliva, a tím podpořit přechod na automobily šetrné ke klimatu. Od roku 2021 by základem daně z motorových vozidel pro nové registrace měly být především emise CO2. Pro vozidla s emisemi nad 95 g CO2/km by se měla daň postupně zvyšovat. V roce 2021 by to mělo státu přinést dodatečný příjem ve výši 70 milionů eur. Naopak má být pro nastávající desetiletí, tedy do konce roku 2030, zavedeno osvobození od daně pro vozidla s čistě elektrickým pohonem.
V loňském roce v Německu připadalo na osobní vozy se zážehovými motory 59,2 % registrací, s turbodiesely 32 %, na vozy s hybridním pohonem 6,6 % a na elektromobily 1,8 %. V roce 2019 byly průměrné emise CO2 u osobních automobilů nově registrovaných v Německu 150,9 g/km a letos v květnu už dokonce 154,8 g/km!
Pro automobilový průmysl to není velká podpora
V automobilovém průmyslu reakce na rozhodnutí vládní koalice o stimulačním balíčku kolísají mezi úžasem, čirým zděšením a pobavením. Automobilky se oficiálně navenek z politických důvodů tváří spokojeně a vládní opatření podporují. Největším poraženým v rozhodování spolkové vlády jsou prodejci automobilů, kterým zůstávají ve skladech zásoby v miliardách eur a již nemohou doufat v jejich prodej v krátké době. Ekonomičtí odborníci oceňují podporu inovací, ale kritizují, že většina automobilů vyráběných v Německu nezíská žádnou podporu.
Znalec německého automobilového průmyslu Ferdinand Dudenhöffer vidí v plánované pomoci klady i zápory: „V oblasti elektrické mobility je 6000 eur velmi silným impulsem pro čistě elektricky poháněná auta s akumulátory. Uvidíme, zda naopak výrobci automobilů sníží své dotace na prodej elektromobilů. To bych nevyloučil. Podpora pro zbývajících 90 % produkce chybí a právě těch 90 % potřebuje naše ekonomiku a naše sociální produkty. Plánované snížení DPH o 3 % z 19 na 16 % na půl roku je dobrá věc, která prospěje německým výrobcům automobilů i dovozcům. Tyto úspory jsou samozřejmě užitečné, ale mohlo to být silnější, aby se vyvolaly významné nákupní impulsy.“
Presidentka sdružení německých automobilek VDA Hildegard Müllerová vyjádřila politování: „Schválený balíček ekonomických stimulů přijal pouze částečně návrhy automobilového průmyslu na široký a okamžitý ekonomický stimul.“
Ústřední asociace německého průmyslu motorových vozidel ZDK na opatření reagovala zklamáním. „Z ekonomického hlediska to je pro krizí trpící automobilový průmysl s jeho 1,3 milionu zaměstnanců jako kapka na rozpáleném kameni vzhledem k četným neprodaným novým vozům v hodnotě kolem 15 miliard eur. Snížení daně z přidané hodnoty to nemůže nijak kompenzovat. Bohužel, ekonomické argumenty ustoupily populismu,“ vyjádřil svou nelibost president ZDK Jürgen Karpinski.
Kritika environmentalistů
Podle ekologů mají přijatá opatření stále příliš mnoho mezer. „Financování pro vozidla s plug-in hybridní technologií je otevření zadních dveří pro podporu nákupu spalovacích motorů,“ prohlásil dopravní expert ekologické organizace BUND Jens Hilgenberg.
Organizace na ochranu životního prostředí Greenpeace nazvala program ekonomických pobídek v nejlepším případě „bledě zeleným“. „Zvýšení bonusu za ekologicky pro plug-in hybridní vozidla je nesmyslné. Spalovací motor je každopádně velkým poraženým přijatého rozhodnutí. Tato odcházející technologie ztratila politickou podporu,“ řekl expert na klima Tobias Austrup.
„Zdvojnásobení prémie podporuje nejen čistě elektricky poháněná vozidla, ale také plug-in hybridní. Koalice tak posiluje tuto spornou koncepci do extrému. Němečtí výrobci se mohou těšit, že jejich modely které váží několik tun, jako Audi Q7 TFSI, BMW X5 xDrive45e, které je kritizováno pro svou slabou technologii nabíjení, a Mercedes GLE 350 de 4MATIC s výkonem 306 k nyní získají „prémii za inovaci“. Tato vozidla jsou všechno možné jen ne inovativní, produkují emise, které daleko přesahují limit EU, a zároveň je jejich dojezd na elektřinu fakticky zanedbatelný,“ vyjádřila rozhořčení zástupkyně generálního ředitele sdružení Německá environmentální pomoc (DUH) Barbara Metzová.
DUH pozitivně hodnotí oznámení, že daň z motorových vozidel by měla být více založena na emisích CO2, protože obzvláště modely německých výrobců jsou velké, těžké a zabírají příliš velké místo ve veřejném prostoru.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz