name | autoweek.cz

Plán učinit Francii lídrem v oblasti čistých vozidel v Evropě

Plán učinit Francii lídrem v oblasti čistých vozidel v Evropě

27.05.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Francouzský president Emmanuel Macron ohlásil plán podpory automobilového průmyslu ve výši 8 miliard eur s cílem učinit z Francie jedničku mezi výrobci čistých vozidel v Evropě. Učinil tak jen pár dní poté, co jeho ministr Bruno Le Maire pohrozil Renaultu, že jej nechá zaniknout.
„Žádná jiná evropská země není z hlediska čistých vozidel tak ambiciózní. Ve Francii bude vynalezeno čisté vozidlo zítřka. Toto je plán pro budoucnost automobilu 21. století,“ zdůraznil Emmanuel Macron, který při návštěvě výrobního závodu Valeo v Etaples (Pas-de-Calais) představil projekt podpory francouzského automobilového průmyslu. „Výrobci na oplátku přijali řadu pevných závazků, které spočívají v přemístění výroby s přidanou hodnotou do Francie a konsolidaci a udržení průmyslové výroby na našich závodech,“ dodal Macron.

Automobilový průmysl ve Francii představuje 400 000 přímých pracovních míst a 900 000 včetně souvisejících služeb. Elysejský palác chce chránit silný symbol průmyslové suverenity země, jejíž konkurenceschopnost je dnes silně podkopána.

Plán obnovy za 8 miliard eur
Zotavení trhu s novými automobily bude jen pozvolné. Výrobci automobilů očekávají, že prodej letos poklesne o 20 až 30 %. V této souvislosti francouzská vláda připravila plán obnovy, který bude formulován podle tří směrů. Bude zaměřen jak na stimulaci oživení v krátkodobém horizontu formou dotací, tak v dlouhodobějším horizontu investicemi do výroby automobilů ve Francii, vytvoření evropského producenta akumulátorů ve formě Airbusu, investice do vývoje autonomních vozidel a podpory společností v obtížích.

Celková částka veřejných investic činí 8 miliard eur. Z toho 1 miliarda bude určena pro výrobce a dodavatele plus 5 miliard na půjčku pro Renault). Výměnou za to se výrobci zavázali zvýhodňovat svou výrobu ve Francii. Peugeot proto bude vyrábět další generaci modelu 3008 v Sochaux a Renault do roku 2022 ve Francii čtyřnásobně zvýší produkci elektrických vozidel bude vyrábět nový trakční elektromotor pro Alianci v Cléonu místo v Asii.

Evropský projekt na výrobu akumulátorů bude těžit z pomoci Renaultu, který se bude podílet na hlavním vedení projektu, kterého se účastní i skupiny PSA a Total. Do závodu by se kromě závodu Nersac (Charente) zapojil i závod Renaultu v Douvrinu a další.

Dotace pro kupující
Z krátkodobého hlediska budou velmi konkrétním způsobem motoristé povzbuzováni, aby obnovovali svá vozidla výměnou za výkonnější modely. „Naši spoluobčané musí koupit víc vozidel, zejména čistých vozidel, a to ne za dva roky, nebo pět či deset let. Nyní,“ prohlásil Macron a dodal: „Cílem je na jedné straně vyřadit nejvíce znečišťující vozidla z provozu a na druhé straně zvýšit přechod na elektrický pohon.“

Za tímto účelem se kupní bonus, poskytovaný soukromým kupujícím, při nákupu elektrického vozidla zvýší ze 6000 na 7000 eur (190 000 Kč) až do kupní ceny 45 000 eur (1,2 milionu Kč) v době od 1. června až do 31. prosince. Pro podniky a obce tato podpora zvýší z 3000 na 5000 eur (135 000 Kč).

Souběžně s tím bude nově zavedena dotace 2000 eur (54 000 Kč) pro modely s plug-in hybridním pohonem. Jde o cestu jak podpořit francouzské výrobce, kteří mají v nabídce stále více modelů tohoto typu. Mezi ně patří mezi ně např. nový Renault Mégane E-Tech, Peugeot 3008 Hybrid nebo Hybrid4 s pohonem všech kol, Citroën C5 Aircross Hybrid a DS7 Crossback E-Tense.

Podpora nemajetným rodinám
Dotace na náhradu starého vozu („šrotovné“), vyhrazený pro domácnosti, jejichž roční zdaněný příjem je nižší než 18 000 eur (484 000 Kč), což jsou podle Emmanuela Macrona (tři čtvrtiny Francouzů, byla stanovena na 3000 eur (80 000 Kč) při nákupu vozidla se spalovacím motorem a 5000 eur (135 000 Kč) za elektrický model. Uvedená prémie bude vyplacena při likvidaci vozidla se zážehovým motorem vyrobeným před rokem 2006 a turbodiesely vyrobené před rokem 2011. Tento bonus lze samozřejmě kombinovat s výše uvedeným ekologickým bonusem, tzn. při koupi elektromobilu je možné získat až 12 000 eur (323 000 Kč). Cílem je pomocí těchto dotací prodat do konce roku 200 000 nových vozidel.

Podpora elektromobility
Pro podporu elektrické mobility budou veřejné orgány využívat dotace pro budování nabíjecích stanic. Do konce roku 2021 by tak mělo být instalováno nových 100 000 stanic, a to jak ve městech, tak na hlavních trasách, kde je cílem instalace rychlonabíjecích terminálů každých 150 km dálnice.
 
V dlouhodobějším výhledu chce vláda podporovat průmyslové investice ve Francii s cílem vyrábět do roku 2025 každý rok 1 milion elektrických, plug-in hybridních a hybridních modelů. Podle vládních prognóz by se tak Francie stala vývozcem „čistých“ vozidel.