name | autoweek.cz
Range Rover otevírá novou kapitolu
28.10.2021 | Vladimír Rybecký | Nové modely
Land Rover odhalil nový Range Rover. Kompletně přepracovaná pátá generace britského luxusního SUV bude od roku 2024 nabízena také v čistě elektrické verzi. Kromě běžných spalovacích a mild hybridních verzí budou od roku 2022 uvedeny na trh dvě plug-in hybridní verze.
Range Rover je považován za předchůdce všech luxusních SUV. Před více než 50 lety jako první nastavil standardy pro tento segment. Na to chce navázat pátá generace, která se začne prodávat příští rok. Nebude to mít jednoduché. Range Rover už ztratil své jedinečné postavení na trhu, protože solventním zákazníkům už se nabízejí i Rolls-Royce Cullinan a Bentley Bentayga. První nový Range Rover po deseti letech má propracovanější vzhled, řízení všech čtyř kol a až sedm sedadel. Nový Range Rover je již možné objednat. Základní cena na českém trhu startuje od 3 072 658 Kč.
Aerodynamice podřízený design
Základem je nová flexibilní modulární platforma s podélně uloženým motorem MLA-Flex (Flexible Modular Longitudinal Architecture). Lze ji kombinovat s různými variantami pohonu: s mild hybridy a plug-in hybridy, s normálním i dlouhým rozvorem a se čtyřmi, pěti nebo sedmi sedadly. Od roku 2024 nabídku rozšíří první plně elektricky poháněná verze pouze s akumulátory. Plně elektricky poháněný Range Rover by měl otevřít cestu dalším modelům - Land Rover chce mít do konce dekády elektrickou variantu v každé modelové řadě.
Tvary nového Range Roveru jsou tak hladce obroušené, že působí až sterilně. Tato vyhlazenost ale má své výhody - přestože je vysoký téměř dva metry a jezdí na mohutných 23“ kolech, měl by mít koeficient aerodynamického odporu CX jen 0,30, tedy lepší než dvoumístné kupé. Vzhledem k čelní ploše ale samozřejmě bude jeho celkový aerodynamický odpor značný.
Již na konci září byla luxusní novinka představena exkluzivně vybranému publiku, které mohlo ocenit kvalitu laku i kůže a žasnout nad rozmanitostí detailů na rozměrných HD displejích. Chvíli ale ještě potrvá, než budou nový Range Rover vyzkoušet v jízdě.
Luxus a konektivita
K tradičním kvalitám vozu, tedy maximálnímu pohodlí a působivým schopnostem jízdy v těžkém terénu, se nyní přidá ještě třetí: konektivita. Vpředu se k ovládání funkcí vozidla používá 13,1“ dotykový displej, největší, jaký dosud byl v Range Rover instalován.
Součástí nově vyvinutého zábavního systému jsou dva nastavitelné 11,4“ HD dotykové displeje na zadní straně opěradel předních sedadel. Ve výbavě je i Amazon Alexa a komplexně bylo integrováno hlasové ovládání. Zadávání přirozeným jazykem nahrazuje ovládání pomocí spínačů nebo dotykové obrazovky. Můžete tak ovládat funkce infotainmentu, výběr hudby, navigaci nebo seznam telefonních kontaktů.
Pokud chcete zkombinovat ekologický elektrický pohon s udržitelnějším interiérem, můžete si objednat nový Range Rover s textiliemi, které jsou podle Land Roveru stejně kvalitní jako tradiční kožené čalounění. Při jejich výrobě však vzniká pouze čtvrtina CO2 v porovnání s kůží. Další inovací zajišťující pohodu je dále vyvinutý systém čištění vnitřního vzduchu Cabin Air Purification Pro, který má výrazně zlepšit kvalitu vzduch v kabině a do značné míry ji vyčistit od částic, bakterií a virů.
Pohonné jednotky
Vrcholnou motorizací je dvoustupňově přeplňovaný zážehový motor V8 se zdvihovým objemem sníženým na 4,4 l. Bude poskytovat největší výkon 390 kW (530 k) a točivý moment 750 N.m. To by mělo stačit na to, aby toto dvouapůltunový gigant zrychlil z 0 na 100 km/h za méně než 5 s.
Od ledna 2022 lze objednávat dva plug-in hybridy s řadovým šestiválcem 3,0 l nabízející výkon 324 kW (440 k) nebo 375 kW (510 k) a akumulátorem s kapacitou 38,2 kWh. Ty se chlubí delším dojezdem než dřív - podle standardu WLTP mohou ujet pouze na elektrický pohon až 100 km.
Připraveny jsou i zážehový šestiválec 3,0 l a šestiválcové turbodiesely 3,0 l.
Špičková technika do terénu
Novinkou ve standardní výbavě je řízení všech kol, které má zmenšit průměr otáčení na necelých 11 m. Standardem je také podvozek se vzduchovým odpružením, který pomocí navigačních dat vyhodnotí nadcházející trasu a podle toho upraví reakci tlumení.
Ve všech verzích je také instalována aktivní uzávěrka diferenciálu zadní nápravy, která optimalizuje záběrové schopnosti v rychlých zatáčkách. Přilnavost se inteligentním pohonem všech kol kontroluje 100x za sekundu a hnací moment je rozděluje podle potřeby nejen mezi přední a zadní nápravu, ale také mezi kola na obou stranách. Nic se nezměnilo na známých off-roadových kvalitách s nastavitelnou světlou výškou a hloubkou brodění 900 mm.
O těžkých SUV s vysokými nástavbami je známo, že jsou náchylné k naklánění karoserie. Proto Range Rover začal nabízet elektronicky řízenou kompenzaci úhlu náklonu Dynamic Response Pro, která sníží pohyby karoserie a optimalizuje jízdní komfort a agilitu tím, že působí na stabilizátory momentem až 1400 N.m.
Aerodynamice podřízený design
Základem je nová flexibilní modulární platforma s podélně uloženým motorem MLA-Flex (Flexible Modular Longitudinal Architecture). Lze ji kombinovat s různými variantami pohonu: s mild hybridy a plug-in hybridy, s normálním i dlouhým rozvorem a se čtyřmi, pěti nebo sedmi sedadly. Od roku 2024 nabídku rozšíří první plně elektricky poháněná verze pouze s akumulátory. Plně elektricky poháněný Range Rover by měl otevřít cestu dalším modelům - Land Rover chce mít do konce dekády elektrickou variantu v každé modelové řadě.
Tvary nového Range Roveru jsou tak hladce obroušené, že působí až sterilně. Tato vyhlazenost ale má své výhody - přestože je vysoký téměř dva metry a jezdí na mohutných 23“ kolech, měl by mít koeficient aerodynamického odporu CX jen 0,30, tedy lepší než dvoumístné kupé. Vzhledem k čelní ploše ale samozřejmě bude jeho celkový aerodynamický odpor značný.
Již na konci září byla luxusní novinka představena exkluzivně vybranému publiku, které mohlo ocenit kvalitu laku i kůže a žasnout nad rozmanitostí detailů na rozměrných HD displejích. Chvíli ale ještě potrvá, než budou nový Range Rover vyzkoušet v jízdě.
Luxus a konektivita
K tradičním kvalitám vozu, tedy maximálnímu pohodlí a působivým schopnostem jízdy v těžkém terénu, se nyní přidá ještě třetí: konektivita. Vpředu se k ovládání funkcí vozidla používá 13,1“ dotykový displej, největší, jaký dosud byl v Range Rover instalován.
Součástí nově vyvinutého zábavního systému jsou dva nastavitelné 11,4“ HD dotykové displeje na zadní straně opěradel předních sedadel. Ve výbavě je i Amazon Alexa a komplexně bylo integrováno hlasové ovládání. Zadávání přirozeným jazykem nahrazuje ovládání pomocí spínačů nebo dotykové obrazovky. Můžete tak ovládat funkce infotainmentu, výběr hudby, navigaci nebo seznam telefonních kontaktů.
Pokud chcete zkombinovat ekologický elektrický pohon s udržitelnějším interiérem, můžete si objednat nový Range Rover s textiliemi, které jsou podle Land Roveru stejně kvalitní jako tradiční kožené čalounění. Při jejich výrobě však vzniká pouze čtvrtina CO2 v porovnání s kůží. Další inovací zajišťující pohodu je dále vyvinutý systém čištění vnitřního vzduchu Cabin Air Purification Pro, který má výrazně zlepšit kvalitu vzduch v kabině a do značné míry ji vyčistit od částic, bakterií a virů.
Pohonné jednotky
Vrcholnou motorizací je dvoustupňově přeplňovaný zážehový motor V8 se zdvihovým objemem sníženým na 4,4 l. Bude poskytovat největší výkon 390 kW (530 k) a točivý moment 750 N.m. To by mělo stačit na to, aby toto dvouapůltunový gigant zrychlil z 0 na 100 km/h za méně než 5 s.
Od ledna 2022 lze objednávat dva plug-in hybridy s řadovým šestiválcem 3,0 l nabízející výkon 324 kW (440 k) nebo 375 kW (510 k) a akumulátorem s kapacitou 38,2 kWh. Ty se chlubí delším dojezdem než dřív - podle standardu WLTP mohou ujet pouze na elektrický pohon až 100 km.
Připraveny jsou i zážehový šestiválec 3,0 l a šestiválcové turbodiesely 3,0 l.
Špičková technika do terénu
Novinkou ve standardní výbavě je řízení všech kol, které má zmenšit průměr otáčení na necelých 11 m. Standardem je také podvozek se vzduchovým odpružením, který pomocí navigačních dat vyhodnotí nadcházející trasu a podle toho upraví reakci tlumení.
Ve všech verzích je také instalována aktivní uzávěrka diferenciálu zadní nápravy, která optimalizuje záběrové schopnosti v rychlých zatáčkách. Přilnavost se inteligentním pohonem všech kol kontroluje 100x za sekundu a hnací moment je rozděluje podle potřeby nejen mezi přední a zadní nápravu, ale také mezi kola na obou stranách. Nic se nezměnilo na známých off-roadových kvalitách s nastavitelnou světlou výškou a hloubkou brodění 900 mm.
O těžkých SUV s vysokými nástavbami je známo, že jsou náchylné k naklánění karoserie. Proto Range Rover začal nabízet elektronicky řízenou kompenzaci úhlu náklonu Dynamic Response Pro, která sníží pohyby karoserie a optimalizuje jízdní komfort a agilitu tím, že působí na stabilizátory momentem až 1400 N.m.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz