name | autoweek.cz

Škoda Yeti 2,0 TDI/103 kW 4x4 AP

Škoda Yeti 2,0 TDI/103 kW 4x4 AP

23.12.2014 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Yeti se v modernizované podobě představil před rokem, přičemž poprvé přišel ve dvou poněkud odlišně laděných verzích - základní a off-roadové Outdoor. My jsme vyzkoušeli tu základní, ale s pohonem všech kol.

Základní stylovější verze Škoda Yeti je orientovaná především na městský provoz, zatímco robustnější Yeti Outdoor je vybavený více pro využití v terénu včetně speciálního režimu nastavení Off road. Nezávisle na variantě je k dispozici nabídka motorů od zážehového 1,2 TSI/77 kW (105 k) až po vznětový 2,0 TDI/125 kW (170 k) v kombinaci s pohonem buď předních kol nebo 4x4.

 

Model Yeti se mi už od jeho uvedení na trh v roce 2009 moc líbí, protože u tohoto SUV konstruktéři značky Škoda, tak je u nich zvykem, vytvořili auto na pomezí dvou kategorií. Podařilo se jí přitom spojit to lepší ze segmentu malých i kompaktních SUV. Yeti je s délkou 4222 mm při rozvoru náprav 2578 mm mnohem obratnější, než vozy kompaktní třídy, ale se šířkou 1793 mm je větší a prostornější, než nyní tak populární malá SUV. V žádném jiném plnohodnotném kompaktním SUV nemají i dospělí cestující na zadních sedadlech více místa nad hlavou. Příjemný pocit v interiéru navíc u nejlépe vybavených verzí umocňuje prosklená střecha.

 

Klíčovým prvkem pro nadstandardní možnosti využití interiéru je promyšlený systém zadních sedadel Varioflex. Všechna tři samostatná sedadla lze podélně posouvat, jednotlivě sklápět nebo vyjmout z vozu. Při vyjmutém prostředním sedadle lze boční místa posouvat i v příčném směru. Vzhledem k hmotnosti sedadel to ale nebude často využívaná přednost.

 

Objem zavazadlového prostoru činí minimálně 405 l, při posunutí zadních sedadel úplně dopředu je možné jej zvětšit až na 510 l a po vyjmutí všech zadních sedadel vzroste až na  1760 l. Pro přepravu delších předmětů lze navíc využít i sklopení opěradla sedadla spolujezdce vpředu. Zavazadlový prostor je navíc velmi prakticky vybavený. Z mnoha tzv. Simply Clever doplňků zde stojí za vyzdvihnutí vyjímatelná svítilna, napájená trojicí akumulátorů dobíjených za jízdy.

 

Dvoulitrový turbodiesel ve verzi s výkonem 103 kW při otáčkách 4200/min a s točivým momentem 320 N.m v rozsahu otáček 1750-2500/min je pro tento vůz perfektní volbou.

 

S Yetim se příjemně jezdí po silnicích i dálnicích, mimo jiné i díky velmi přesnému řízení s rychlou reakcí. Je doširoka rozkročený (rozchod kol 1541/1537 mm), což mu poskytuje mimořádnou stabilitu. Je skutečným přeborníkem při jízdě na nekvalitních silnicích - jen málo aut srovnatelné velikosti poskytuje tolik pohodlí při jízdě po hrbolaté dlažbě (a že si ji u nás můžeme stále ještě hodně) jako Yeti.

 

Se světlou výškou 180 mm je Yeti uzpůsoben pro jízdu nejen na silnicích, ale i mimo zpevněné cesty. Tomu napomáhají i úhly nájezdu - vpředu 19° a vzadu 32° - a úhel stoupání 31° při stoupavosti 60 %. Nejnovější generace stálého pohonu 4x4 používá elektronicky řízenou mezinápravovou spojku Haldex 5. generace. Elektronická uzávěrka diferenciálu EDS umožňuje rovnoměrný a komfortní rozjezd na povrchu s nerovnoměrnou adhezí.

 

I v námi zkoušené verzi, orientované především na jízdu po silnici, Yeti zvládal díky pohonu všech kol i docela těžký terén. Jediným omezením pro toto auto jsou použité pneumatiky, dávající samozřejmě přednost hospodárnějšímu provozu na silnici. Pro využití v terénu ovšem není ideální kombinace turbodieselu se dvouspojkovou převodovkou DSG, která řadí vždy o trošku později, než by bylo vhodné a ani využití režimu s volbou rychlostních stupňů moc nepomáhá. Při běžných cestách po silnicích i v městském provozu je ale převodovka DSG velmi příjemná. To hlavní je, že Yeti v této verzi dokáže bezpečně dopravit své cestující do cíle i za velmi nepříznivých klimatických podmínek.

 

Přes všechnu chválu musím  Yetimu vytknout, stejně dalším koncernovým vozům, dnes už nepochopitelně složité ovládání rádia a navigace. Jistěže se dá po nějakém čase naučit, ale na trhu jsou už dávno mnohem logičtěji zvládnutelné systémy. V tak výtečně a kvalitně zpracovaném interiéru je to ale jediná připomínka.

 

Pro evropské trhy se Yeti vyrábí v závodě Kvasiny. Základní cena verze 2,0 TDI/103 kW 4x4 AP ve výbavě Ambition je 666 900 Kč. Pro kupující Yetiho je připravena elektronická servisní knížka Škoda zaznamenávající veškeré servisní úkony do centrální databáze, což ve svém důsledku zvyšuje zůstatkovou cenu vozu.