name | autoweek.cz

126 mm dělá úplně jiný Golf
26.08.2015 | Vladimír Rybecký | Nové modely
Volkswagen u nové generace modelu Golf nahradil oblíbenou zvýšenou verzi Golf Plus novým modelem nazvaným bůhví proč Golf Sportsvan. Pod tímto novým jménem ale najdeme osvědčený koncept, u něhož pár centimetrů navíc mění tento vůz v úplně jiné auto, než je běžný Golf.
Od Volkswagenu Golf se očekává robustní konstrukce budící důvěru a vyvolávající pocit bezpečí, stejně jako jednoduché, přehledné ovládání. To vše ukryté pod karoserií s designem, od něhož se čeká, že se ani u nové generace nijak radikálně nezmění.
V roce 2004 Volkswagen přidal do nabídky verzi Golf Plus, zvýšenou o 95 mm. Na první pohled se od běžného Golfu nedala tato verze moc rozeznat, a to bylo také účelem hry. Ač to nikdo oficiálně neřekl, Golf Plus byl určen pro starší osoby se sníženou pohyblivostí, pro něž usednutí do běžného auta začíná být problémem. Vyšší poloha sedadel umožňuje podstatně pohodlnější nastupování a vystupování pro ty, kteří netouží po agresivitě SUV. A skutečně tím Volkswagen dokázal zákazníky oslovit, takže se verzí Plus prodávala takřka třetina z celkového prodeje modelu Golf v Německu.
Snaha oprostit se od pověsti auta pro důchodce alespoň změnou názvu je možná z hlediska marketingu pochopitelná, ale současně i nelogická. Je logické, že ve Wolfsburgu chtějí s tímto konceptem oslovit širší okruh zákazníků, především ty mladší. Volkswagen navíc tento model označuje jako kompaktní MPV, ale na Golfu Sportsvan není nic sportovního.
Sportsvan je především o 126 mm vyšší než hatchback. Větší variabilitou a větším vnitřním prostorem je skutečně mnohem víc, než jen hatchback se zvýšenou střechou (a hlavně vyšší pozicí sedadel). Nabízí větší variabilitu interiéru než standardní hatchback, ale zdaleka ne v takové míře, jako skutečný minivan Volkswagen Touran, který je o 59 mm delší.
Proti odcházejícímu Golfu Plus je Golf Sportsvan ještě prostornější, protože se interiér prodloužil o 33 mm. V porovnání s hatchbackem i kombi Golf Variant totiž má Sportsvan o 50 mm delší rozvor - 2685 mm. Jeho délka 4338 mm je o 83 mm delší než hatchback, ale kombi Golf Variant je o 224 mm delší.
Zadní asymetricky dělená sedadla jsou podélně posuvná o 180 mm, tedy o 20 mm víc než u Golfu Plus. Díky tomu lze podle potřeby prodloužit prostor pro nohy cestujících vzadu nebo zvětšit objem zavazadlového prostoru. Ten má v závislosti na poloze zadních sedadel hodnotu 500 až 590 l. Po sklopení zadních sedadel se objem zavazadlového prostoru zvětší až na 1520 l. Za příplatek je v nabídce i sklopné opěradlo spolujezdce vpředu, umožňující přepravovat předměty o délce až 2542 mm.
Mezi pohonnými jednotkami je na výběr mezi čtyřmi zážehovými a dvěma vznětovými motory. Všechny motory jsou přeplňovány turbodmychadlem a vybaveny systémem start-stop. Nabízejí rozpětí výkonů od 63 kW (85 k) do 110 kW (150 k). Všechny motory lze s výjimkou vstupního motoru 1,2 TSI o 63 kW kombinovat buď s přímo řazenou nebo též s dvouspojkovou převodovkou DSG. Hodnoty kombinované spotřeby paliva jsou od 3,9 (u turbodieselu 1,6 TDI) do 5,5 l/100 km (u nejvýkonnější verze 1,4 TSI/110 kW).
Už základní Golf Sportsvan Comfortline má ve standardní výbavě mj. sedm airbagů, multikolizní brzdu, elektronický stabilizační systém s elektronickou uzávěrku diferenciálu XDS+, automatickou klimatizaci, rádio s 5“ barevným dotykovým displejem a přehrávačem CD/MP3, palubní počítač, tempomat, 15“ kola z lehké slitiny, výškově nastavitelná komfortní sedadla vpředu, kůží obšitý volant, hlavici řadicí páky a madlo ruční brzdy. Sériově se dodávají i podélné střešní nosiče. S motorem 1,2 TSI BMT 63 kW (85 k) stojí tato verze 437 900 Kč včetně DPH.
V roce 2004 Volkswagen přidal do nabídky verzi Golf Plus, zvýšenou o 95 mm. Na první pohled se od běžného Golfu nedala tato verze moc rozeznat, a to bylo také účelem hry. Ač to nikdo oficiálně neřekl, Golf Plus byl určen pro starší osoby se sníženou pohyblivostí, pro něž usednutí do běžného auta začíná být problémem. Vyšší poloha sedadel umožňuje podstatně pohodlnější nastupování a vystupování pro ty, kteří netouží po agresivitě SUV. A skutečně tím Volkswagen dokázal zákazníky oslovit, takže se verzí Plus prodávala takřka třetina z celkového prodeje modelu Golf v Německu.
Snaha oprostit se od pověsti auta pro důchodce alespoň změnou názvu je možná z hlediska marketingu pochopitelná, ale současně i nelogická. Je logické, že ve Wolfsburgu chtějí s tímto konceptem oslovit širší okruh zákazníků, především ty mladší. Volkswagen navíc tento model označuje jako kompaktní MPV, ale na Golfu Sportsvan není nic sportovního.
Sportsvan je především o 126 mm vyšší než hatchback. Větší variabilitou a větším vnitřním prostorem je skutečně mnohem víc, než jen hatchback se zvýšenou střechou (a hlavně vyšší pozicí sedadel). Nabízí větší variabilitu interiéru než standardní hatchback, ale zdaleka ne v takové míře, jako skutečný minivan Volkswagen Touran, který je o 59 mm delší.
Proti odcházejícímu Golfu Plus je Golf Sportsvan ještě prostornější, protože se interiér prodloužil o 33 mm. V porovnání s hatchbackem i kombi Golf Variant totiž má Sportsvan o 50 mm delší rozvor - 2685 mm. Jeho délka 4338 mm je o 83 mm delší než hatchback, ale kombi Golf Variant je o 224 mm delší.
Zadní asymetricky dělená sedadla jsou podélně posuvná o 180 mm, tedy o 20 mm víc než u Golfu Plus. Díky tomu lze podle potřeby prodloužit prostor pro nohy cestujících vzadu nebo zvětšit objem zavazadlového prostoru. Ten má v závislosti na poloze zadních sedadel hodnotu 500 až 590 l. Po sklopení zadních sedadel se objem zavazadlového prostoru zvětší až na 1520 l. Za příplatek je v nabídce i sklopné opěradlo spolujezdce vpředu, umožňující přepravovat předměty o délce až 2542 mm.
Mezi pohonnými jednotkami je na výběr mezi čtyřmi zážehovými a dvěma vznětovými motory. Všechny motory jsou přeplňovány turbodmychadlem a vybaveny systémem start-stop. Nabízejí rozpětí výkonů od 63 kW (85 k) do 110 kW (150 k). Všechny motory lze s výjimkou vstupního motoru 1,2 TSI o 63 kW kombinovat buď s přímo řazenou nebo též s dvouspojkovou převodovkou DSG. Hodnoty kombinované spotřeby paliva jsou od 3,9 (u turbodieselu 1,6 TDI) do 5,5 l/100 km (u nejvýkonnější verze 1,4 TSI/110 kW).
Už základní Golf Sportsvan Comfortline má ve standardní výbavě mj. sedm airbagů, multikolizní brzdu, elektronický stabilizační systém s elektronickou uzávěrku diferenciálu XDS+, automatickou klimatizaci, rádio s 5“ barevným dotykovým displejem a přehrávačem CD/MP3, palubní počítač, tempomat, 15“ kola z lehké slitiny, výškově nastavitelná komfortní sedadla vpředu, kůží obšitý volant, hlavici řadicí páky a madlo ruční brzdy. Sériově se dodávají i podélné střešní nosiče. S motorem 1,2 TSI BMT 63 kW (85 k) stojí tato verze 437 900 Kč včetně DPH.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz