name | autoweek.cz

Auta se každé dva roky rozšiřují o 1 cm
23.01.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Více než polovina nových vozidel je pro mnoho parkovacích míst na ulici příliš široká. Nová auta v Evropě se každé dva roky rozšiřují o 1 cm. Vyplývá to z výzkumu společnosti Transport & Environment.
Nová auta v Evropě se každé dva roky v průměru o 1 cm rozšíří. Vyplývá to z výzkumu společnosti Transport & Environment (T&E). Podle toho bude tento trend pokračovat v důsledku rostoucího prodeje vozů SUV - pokud zákonodárci nepřijmou opatření.
Polovina nově prodávaných automobilů je již nyní v mnoha zemích příliš široká na minimální parkovací místo na ulici. Paříž by se mohla stát první velkou evropskou metropolí, která bude tento trend řešit, pokud občané příští měsíc v referendu schválí vyšší poplatky za parkování pro SUV.
Průměrná šířka nových osobních automobilů se v první polovině roku 2023 podle výzkumu T&E rozšířila na 180,3 cm ze 177,8 cm v roce 2018. Údaje shromážděné ICCT potvrzují stejný trend ve dvou dekádách do roku 2020. Pro nové osobní automobily v EU platí stejná maximální šířka 255 cm jako pro autobusy a nákladní automobily. T&E uvedla, že pokud nebude limit šířky pro osobní automobily v EU přehodnocen a města nezavedou vyšší poplatky za parkování, budou se velká SUV a pick-upy i nadále rozšiřovat až k limitu určenému pro nákladní automobily.
James Nix, manažer pro politiku vozidel ve společnosti T&E, uvedl: „V současné době je v provozu víc vozidel, než je obvyklé. Automobily se rozšiřují již desítky let a tento trend bude pokračovat dokud nestanovíme přísnější limit. V současné době zákon povoluje, aby nová osobní auta byla stejně široká jako nákladní. Výsledkem jsou velká SUV a pick-upy amerického stylu, které parkují na našich chodnících a ohrožují chodce, cyklisty a všechny ostatní účastníky silničního provozu.“
Výzkum také zjistil, že mezi 100 nejprodávanějšími modely v roce 2023 bylo 52 % prodaných vozidel příliš širokých na minimální stanovené parkovací místo na ulici (180 cm) ve velkých městech jako jsou Londýn, Paříž a Řím. Parkování mimo ulici je nyní těsné i pro průměrný nový vůz (šířka 180 cm), zatímco velká luxusní SUV se již nevejdou. Velká luxusní SUV, která měří na šířku kolem 200 cm, ponechávají na typických místech mimo ulici příliš málo místa pro nastupování a vystupování cestujících (240 cm).
Nárůst velikosti je u velkých luxusních SUV velmi výrazný - v nejkřiklavějších případech se Land Rover Defender zvětšil o 20,6 cm a BMW X5 o 6 cm za pouhých šest let. V roce 2023 se Volvo se svým modelem EX90 rozšířilo o 4,1 cm. Automobilky tento růst největších SUV využívají k tomu, aby zvětšily šířku také vozů v segmentech střední a kompaktní třídy.
Trend širších vozidel zmenšuje prostor na silnici pro ostatní vozidla a cyklisty, zatímco zaparkovaná auta dále zasahují do chodníků. Širší konstrukce rovněž umožnily další zvyšování výšky vozidel, přestože údaje o nehodách ukazují, že zvýšení výšky čel vozidel o 10 cm s sebou nese o 30 % vyšší riziko úmrtí při srážkách s chodci a cyklisty.
Několik evropských měst již zavedlo přísnější pravidla pro parkování SUV. Paříž je nejnovějším a největším evropským městem, které řeší trend větších vozů a vyzvalo občany k hlasování o tom, zda by se měly poplatky za parkování pro obzvláště těžké vozy ztrojnásobit. Nedávný průzkum kampaně Clean Cities Campaign, ukázal, že dvě třetiny Pařížanů jsou pro vyšší poplatky za parkování velkých, těžkých a znečišťujících vozidel. v případě schválení by nová opatření ve francouzském hlavním městě vytvořila důležitý precedens pro další evropská města, která o podobných změnách uvažují.
Barbara Stollová, ředitelka kampaně Clean Cities Campaign, řekla: „Monstrózní vozy SUV jsou hrozbou pro městskou strukturu našich měst. Pokud nebudeme jednat hned, budou stále větší část našeho vzácného veřejného prostoru lidem ubírat stále větší auta - to není čistší, světlejší a ekologičtější budoucnost, kterou si občané přejí. Dne 4. února mají Pařížané jedinečnou příležitost jít v čele a říci ne těmto znečišťujícím a nebezpečným kolosům, které ovládnou naše ulice.“
Podle T&E by zákonodárci EU měli při aktualizaci legislativy v příštích měsících nařídit revizi maximální šířky nových automobilů. Městské úřady by také měly stanovit poplatky za parkování a mýtné podle velikosti a hmotnosti vozidla, aby velká luxusní SUV a pick-upy platily víc za využití většího prostoru.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz