name | autoweek.cz

Automobilky požadují uvolnění „tsunami“ regulací

Automobilky požadují uvolnění „tsunami“ regulací

05.12.2023 | | Doprava

Vítejte u nejnovějšího souhrnu zpráv Euractivu o mobilitě z celé Evropy od Seana Gouldinga Carrolla.

Lobbystická skupina výrobců automobilů ACEA vydala politická doporučení pro evropské instituce na příštích pět let a nastínila opatření, která jsou podle odvětví životně důležitá pro řešení ekonomických a ekologických problémů tohoto sektoru. Představení Manifestu ACEA bylo příležitostí pro průmysl vyjádřit svá přání nově konfigurovanému Evropskému parlamentu a Komisi, které se sejdou po evropských volbách v červnu příštího roku.

 

Na prvním místě seznamu bylo volání po nové průmyslové strategii, která poskytne soudržný legislativní přístup k rozšiřujícím se oblastem, na něž automobilový průmysl spoléhá ve snaze uspět, jako jsou těžba, výroba elektrické energie a nabíjecí infrastruktura.

 

Jak se očekává od průmyslové skupiny, manifest také vyzývá ke snížení regulační zátěže přicházející z Bruselu. Bylo uvedeno, že sektor zažil regulační „tsunami“ v návaznosti na Zelený úděl, což poškodí konkurenceschopnost automobilového průmyslu pokud bude nadále pokračovat tak rychlým tempem.

 

President ACEA a generální ředitel Renaultu Luca de Meo připomenul investice automobilového průmyslu do snížení jeho uhlíkové stopy – přibližně 250 miliard eur – jako důkaz, že navzdory volání po zpomalení regulace není proti ekologickým opatřením. „Náš sektor je uprostřed největší transformace za více než století. Potřeba dekarbonizace pro nás není žádná otázka. Investujeme miliardy, abychom toho dosáhli – mnohem víc než kterýkoli jiný sektor,“ řekl de Meo.

 

Argumentoval však, že toto odvětví potřebuje čas na realizaci opatření Zeleno údělu spíš než hromadění nových pravidel. „Až do roku 2030 budeme mít každý rok v průměru osm nových regulačních událostí. Mělo by se to zazvonit a přiznat, že někde v systému je chyba!“ řekl de Meo.

 

Obchodní asociace navíc vyzvala k nastartování budování infrastruktury nabíjení po celém kontinentu, což je opatření, které je podle nich nezbytné pro usnadnění přechodu na elektrickou mobilitu, a k větším pobídkám k podpoře nákupu elektricky poháněných vozidel. Tedy ke koherentnější legislativě, cílené podpoře pro zajištění prosperity odvětví a méně náročnému regulačnímu přístupu.

 

Je zajímavé, že manifest také vyzývá k tomu, aby se Evropa stala centrem inteligentní a zelené výroby se zaměřením na menší automobily. „Musíme spolupracovat se zákonodárci, abychom vytvořili podmínky pro výrobu rozmanité řady modelů s nulovými emisemi, včetně malých, cenově dostupných elektrických vozidel, jejichž výroba by v Evropě byla zisková,“ řekl de Meo.

 

Panují obavy, že evropští výrobci automobilů přenechávají trh s menšími elektrickými vozidly Číně a místo toho se zaměřují na automobily se spalovacími motory a ziskovějšími luxusními elektromobily (zejména SUV).

 

Čína mezitím do značné míry přeskočila éru spalovacích motorů (i když existují i auta na benzin a naftu od čínských výrobců, nemá cenu o nich psát), místo toho vsadila na elektromobily s akumulátory jako na preferovaná vozidla pro průměrné spotřebitele. Čína také značně investovala do zařízení pro zpracování kritických surovin, jako jsou lithium a kobalt, a stala se tak světovým hlavním místem výroby akumulátorů. S podporou státních fondů (které mohou, ale nemusí být legitimní), čínské automobilky rostly v kvalitě a profesionalitě. Brzy se jejich průměrná nabídka stala známou pro vynikající poměr mezi cenou a užitností.

 

Evropa cítí hrozbu ze strany čínského draka a snaží se zajistit, aby podíl na trhu menších, cenově dostupných vozidel zůstal v evropských rukou, a to i poté, co auta se spalovacími motory zmizí ve zpětném zrcátku. Pokud jde o elektromobily, ACEA předpovídá, že jejich podíl vzroste v roce 2024 ze 14 % na 20 %. To je pozoruhodné zlepšení oproti stavu před deseti lety, ale ambice Evropy v oblasti ekologické dopravy závisí na tom, jak toto číslo rychle dál poroste.

 

Příští politické směřování Evropského parlamentu pomůže určit, zda zákonodárci dosáhnou tento cíl tím, že se budou řídit programem průmyslu, nebo budou pokračovat ve stále přísnějších regulačních opatřeních.

 

Německý ministr Wissing byl vyzván aby splnil slib týkající se e-paliv

Německý ministr dopravy Volker Wissing (FDP/Renew) se dostal pod tlak za to, že nesplnil svůj závazek zabránit zákazu spalovacích motorů. V diskusi o normách EU, limitujících emise CO2 pro osobní a dodávkové automobily, které de facto zakazují prodej nových aut se spalovacími motory od roku 2035, Wissing zajistil výjimku pro auta na syntetická paliva, která by měla být i nadále povolena i po tomto datu.

 

„V březnu tohoto roku jste se, pane ministře Wissingu zde v Bundestagu nechal oslavovat jako zachránce spalovacího motoru a jako bojovník za technologickou otevřenost. Dnes, devět měsíců po vašich slibech, však z toho v Bruselu nic konkrétního vidět není,“ řekl Thomas Bareiss, německý zákonodárce z konzervativní opoziční CDU (EPP) v rozpravě v německém parlamentu, když vyčítal ministrovi, že nedostál své rétorice.

 

Aby mohla být výjimka zavedena, Evropská komise se zavázala vytvořit novou kategorii vozidel pro automobily výhradně na syntetická paliva. To se v současné době projednává s technickými experty členských států v Technickém výboru pro motorová vozidla. Návrh na novou kategorii se ukázal jako kontroverzní, protože obsahuje povinnost pro e-paliva snížit emise o 100 % aby byla způsobilá pro novou kategorii.

 

Souhrn těch nejpoutavějších dopravních zpráv

 

Po chaosu v cestování v době covidu se Evropská komise snaží posílit práva cestujících

Evropská komise předložila aktualizaci pravidel o právech cestujících aby zabránila opakování zmatku a frustrace, kterou zažívali cestující během narušení cestování pandemie Covid-19.

 

Ekonomické ztráty se na Ukrajině hromadí, protože polští autodopravci protestují

Týdny silničních blokád ze strany polských řidičů kamionů protestujících na hranicích sníží celkový ukrajinský dovoz v listopadu asi o pětinu a podle ukrajinských úřadů by mohly stát Kyjev 1 % růstu HDP pokud se protáhnou.

 

Evropský parlament podporuje pravidla, která mají zajistit, aby zahraniční řidiči neunikli dopravním pokutám

Zákonodárci ve výboru pro dopravu Evropského parlamentu odhlasovali opatření, které usnadní vymáhání sankcí od motoristů z jiných zemí EU za porušení dopravních předpisů. Přesto místní úřady tvrdí, že opatření nezacházejí dostatečně daleko.

 

Bezpečnostní skupiny nabádají ministry, aby nedovolili teenagerům řídit kamiony

Aktivisté za bezpečnost napsali ministrům EU a vyzvali je, aby odmítli kroky ke snížení věku, na jejichž základě mohou mladí lidé začít zkoušet řízení těžkých nákladních vozidel. Argumentovali, že by to mohlo vést k vyššímu počtu vážných dopravních nehod.

 

Soud rozhodl, že německá klimatická politika nedostatečná

Německá vláda musí předložit nouzové programy na zlepšení své klimatické politiky v sektoru dopravy a stavebnictví. Rozhodl o tom berlínský soud poté, co země opakovaně nesplnila cíle snížení emisí.