name | autoweek.cz

Zdravíme z Motor City!

Zdravíme z Motor City!

27.04.2024 | | Aktuality

Ve svém pravidelném komentáři pro agenturu Reuters Joseph White tentokrát v úvodu přináší upřesnění: „Pod pojmem Motor City mám na mysli Detroit. Je důležité si to ujasnit, protože alespoň pro tento týden Peking jasně ukazuje, že je novým Motor City.“

Pekingský autosalon, probíhající tento týden v hlavním městě největšího automobilového trhu na světě (bez respektu k Šanghaji) je gigawattovou ukázkou nové síly čínského automobilového průmyslu. Na výstavě se uvádí na trh řada nových elektromobilů od čínských značek, které se vyznačují pokročilou technologií infotainmentu a cenami, které u starších výrobců automobilů vyvolávají paniku.

 

Velký třesk čínského automobilového průmyslu zastínil významný posun strategie Tesly, který Elon Musk nastínil začátkem týdne. Pro dobrou míru se podíváme na to, jak se Ford mění ve tři velmi odlišné společnosti – jednu se ziskovými maržemi, které patří k nejlepším v oboru – lepší než GM, Tesla a Toyota. Zbývající dvě… tolik ne.

 

Čínské automobilky dominují na své scéně

Během pozdních osmdesátých let byl místem, kde bylo možné vidět budoucnost automobilového průmyslu, autosalon v Tokiu. Toyota, Honda a Nissan kroužily kolem automobilek Detroitské Velké trojky. V roce 1989 využily svůj autosalon k prezentaci kreativních návrhů a inovativních technologií definujících éru financovanou díky nízkým výrobním nákladům a výhodám plynoucím z vyšší kvality oproti západním konkurentům.

 

Tato událost se stala zlomovým bodem. Ukázala vedoucím pracovníkům v Detroitu, jak daleko zaostávají, a podnítila je k desetiletému úsilí o jejich dohánění.

 

Ale rychle zpět na autosalon do Pekingu, další jasný okamžik pro globální automobilový průmysl. Každý ve světě aut si je vědom vzestupu nejlepších čínských domácích výrobců automobilů, protože největší světový trh přešel na elektřinu. Je ale hrozivé na jednom místě vidět, co BYD, Xiaomi, Xpeng a další domácí čínské značky dokázaly od doby, kdy pandemie v roce 2020 zahnala Čínu za oponu.

 

Xiaomi se svým SU7 EV inspirovaným Porsche a BYD se svou flotilou ultralevných elektromobilů, nyní rozšířených o luxusnější modely, jsou hvězdami přehlídky.

 

Stejně jako čínský král elektrických baterií CATL, který představil nový, levný lithio-železo-fosfátový (LFP) akumulátor, o němž uvádí, že by mohl zajistit dojezd 1000 km. To je zásadní změna – za předpokladu, že CATL takové akumulátory dokáže vyrábět ve velkém a za nižší cenu než srovnatelné nikl-kobaltové.

 

Průlom v čínském odvětví elektromobility není jen v lepších akumulátorech nebo výhodných cenách. Čínské digitální technologické velmoci Huawei, Tencent, Alibaba, Xiaomi, stejně jako západní společnosti jako Bosch a Nvidia, útočí, protože čínské úřady uvolňují cestu pro automatizované řízení.

 

Huawei, telekomunikační a technologický gigant, který je pro mnohé západní vlády prokletím, na autosalonu zdůraznil investice do automatizovaného řízení. Chcete soutěžit s Huaweiem na jeho domácí půdě, kde mu vláda kryje záda? Elon Musk prohlásil, že Tesla to zkusí. Podejte mi popcorn...

 

Po zvládnutí levných vozů pro domácí trh čínští výrobci elektromobilů směřují své inženýry a designéry na prémiovější modely a trhy v zámoří. Opakují křivku učení, zmapovanou japonskými a jihokorejskými výrobci, kteří začínali s levnými a veselými ekonoboxy až přešli k výrobě luxusních vozů Lexus a Genesis, které tvrdě konkurují Cadillakům a BMW.

 

V Číně jsou staré světové značky jako Buick a Volkswagen na ústupu. Zahraniční výrobci automobilů, kteří se kdysi ujali role učitelů pro mladé čínské automobilky, se nyní snaží získat čínské partnery, aby zůstali ve hře.

 

Jak dlouho se budou moci američtí a evropští výrobci automobilů skrývat za celními bariérami až se jejich sebevědomí čínští rivalové stanou globálními? Ne nadlouho vzhledem k tomu, jak snadné je příkopy přeskočit.

 

Agentura Reuters v informovala, jak Volvo využívá export ze své továrny v USA, aby otevřelo dveře na americký trh pro své nejnovější elektrické SUV EX-30 vyráběné v Číně.

 

Společnost BYD je schopna kompenzovat cenové ztráty v Číně prodejem stejných vozidel v Evropě a na dalších trzích za mnohem vyšší ceny, i když stále nižší než mají stávající výrobci automobilů.

 

Zde přichází velké upozornění: Čínský automobilový průmysl je zralý na otřesy. V Číně je již v nabídce 400 „vozidel s novou energií“. Dalších 117 modelů debutuje na výstavě v Pekingu nebo se představí později v tomto roce. I s vládní podporou a obrovským domácím trhem je to víc položek, než pravděpodobně může uspět.

 

Musk vede Teslu na šetrnější cestu

Elon Musk vytáhl zajíce z klobouku a nastínil plány postavit levnější modely dřív, než se očekávalo, odložit drahé nové továrny a snížit rostoucí náklady. Musk tento ústup od předchozích slibů 50% ročního růstu zabalil do lesklého obalu odvážných a obtížně kvantifikovatelných tvrzení.

 

„Tesla se nakonec stane společností s umělou inteligencí, jejíž nejdůležitějšími produkty budou humanoidní tovární roboti a miliony aut s křemíkovým mozkem propojeným v globálním Matrixu, aby poskytovaly automatizované jízdy v mobilním mashupu Uberu a AirBnB. Měli bychom být považováni za společnost zabývající se roboty AI. Pokud někdo nevěří, že Tesla vyřeší autonomii, neměl by být investorem v naší společnosti,“ řekl Musk analytikům.

 

Ve skutečnosti, jak uvedla agentura Reuters, Muskova krátkodobá strategie reagující na falangu konkurenčních elektromobilů od čínských výrobců (a Hyundaie, GM, VW a dalších) je velmi starý trik Detroistské trojky: jít do boje s vylepšeními na architektuře vozidel a v továrnách, které máte k dispozici, ne investovat do převratných inovací, které byste si přáli mít.

 

Pokud jde o autonomii, američtí bezpečnostní regulátoři uskutečnili novou kontrolu reality a oznámili, že zahájili nové vyšetřování, zda Tesla splnila dřívější požadavky, aby bylo pro řidiče těžší zneužívat systém asistovaného řízení Autopilot.

 

Ať už si investoři o Muskových robotických snech myslí cokoli, líbí se jim nový, úsporný Tesla Master Plan. Wall Street je přesvědčen, že investice do elektromobilů v automobilovém průmyslu výrazně předběhly ziskovou poptávku. Akcie Tesly klesly, ale stále jsou o 18 % vyšší ve srovnání se dnem, kdy Musk prohlásil, že odloží výstavbu nových továren, dokud prodej nedosáhne 3 miliony vozů ročně – což by byl 66% nárůst oproti loňskému roku.