name | autoweek.cz

Barcelona dává autosalonům naději

Barcelona dává autosalonům naději

02.10.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Autosalon v Barceloně se pod heslem Iluze se vrací snaží oživit zájem o automobily v kritickém období evropského automobilového průmyslu. Přehlídka v katalánské metropoli je pečlivě sledována, protože by měla naznačit, zda mají klasické autosalony ještě budoucnost.
Mezinárodní autosalon v Barceloně, přejmenovaný na Automobile Barcelona, tradičně konaný v nádherném areálu Fira de Montjuic, se stal první veřejnosti přístupnou velkou přehlídkou nových automobilů v Evropě po dvou letech (pokud nepočítáme nedávnou výstavou bicyklů doplněnou o elektromobily IAA Mobility v Mnichově, která měla k autosalonu hodně daleko).
 
Ani v Barceloně se od 30. září do 10. října neprezentují ani zdaleka všechny značky, nicméně nabídka se 23 z nich je mnohem bohatší než v Mnichově. Původní termín autosalonu byl v červenci, ale pořadatelé jej posunuli na přelom září a října. Ve Španělsku už absolvovalo dvě vakcinace téměř 90 % obyvatel starších 12 let, takže pořadatelé uznali stávající stav za zcela bezpečný pro uspořádání tak velké akce - samozřejmě při striktním dodržování hygienických předpisů, včetně použití roušek. Ty jsou ostatně v Barceloně striktně vyžadovány ve všech uzavřených prostorách i v dopravě včetně taxi. Na rozdíl od Mnichova se ale nevyžaduje doklad o očkování nebo test.
 
Pořadatelé z Fira de Barcelona s podporou Španělské asociace výrobců automobilů a nákladních vozidel Anfac ohlásili zaměření na elektromobilitu a nové formy osobní mobility, nicméně v Barceloně nechybějí ani automobily se spalovacími motory. Celkem zde je 18 výstavních premiér i od značek, které chyběly v Mnichově. K tomu se přidalo i několik významných nových modelů předvedených na IAA Mobility.
 
Z domácí produkce se mnohem atraktivněji prezentuje značka Cupra, a to jak se svým prvním elektricky poháněným modelem Cupra, který se právě v den zahájení autosalonu začal vyrábět (ovšem nikoliv v Martorellu, ale ve Cvikově), tak i atraktivním konceptem menšího elektromobilu Urban Rebel. Ten by v budoucnu měl nahradit model Ibiza. Seat samozřejmě kromě hybridních verzí klade důraz na modernizované modely Arona a Ibiza, v tomto případě i s verzí TGI na zemní plyn.
 
Mimořádně atraktivní je expozice Nissanu, který do Barcelony přivezl ve světové premiéře nový model Townstar odvozený z Renaultu Kangoo nové generace. V Barceloně je k vidění v osobní verzi, ale důležitější bude užitková varianta, přičemž její verze s elektrickým pohonem nahradí elektrické dodávky e-NV200. Nissan kromě toho poprvé v Evropě vystavuje elektricky poháněné SUV Ariya, které přijde do prodeje příští rok, a ve výstavní premiéře již třetí generaci modelu Qashqai.
 
Kia přivezla dvě novinky, obě elektrifikované a obě v atraktivních verzích GT-Line - plně elektrický crossover EV6 a novou generaci modelu Sportage doplněnou o plug-in hybridní verzi. Podobně se poprvé veřejně prezentuje i nová generace Hondy HR-V e:HEV. Vzhledem k absenci značky Škoda je jediným reprezentantem českého automobilového průmyslu Hyundai Tucson Plug-in Hybrid vystavený spolu se zcela novým modelem Ioniq 5.
 
Atrakcí na stánku Ford je sportovnější verze elektrického crossoveru Mustang Mach-E GT, nicméně z hlediska prodeje jsou mnohem důležitější poprvé veřejnosti představovaná modernizovaná Fiesta a na kontinentě poprvé prezentovaná elektrická dodávka E-Transit.
 
Renault po premiéře v Mnichově přivezl nový Mégane E-Tech 100% Electric, který dorazí k prodejcům na začátku roku 2022. Také Dacia předvádí svou novinku z Mnichova, cenově dostupný až sedmimístný Jogger, spojující koncepty minivanu, crossoveru a kombi v jednom. K tomu navíc přidává plně elektrický model Spring.
 
Některé značky přivezly své sériové novinky předvedené už v Mnichově, jako BMW elektrické modely i4 a iX, nebo Mercedes-Benz nejluxusnější elektromobil současnosti sedan EQS a superauto se zážehovým motorem o výkonu 515 kW (700 k) AMG GT Black Series.
 
Domácí značky doplňují elektrifikované sportovní vozy Hispano Suiza Carmen Boulogne s 820 kW (1114 k) a Baltasar Revolt s 370 kW (500 k).
 
Zklamáním je prezentace čínských automobilek - z původně slibovaných pěti značek je zde jen Dongfeng, vystupující jako DFSK v expozici, která v porovnání s výše uvedenými, ale i velkými stánky například Suzuki, působí poněkud amatérsky.
 
Význam autosalonu dokládá i to, že k jeho slavnostnímu zahájení a prohlídce expozic přijeli španělský král Felipe VI, předseda vlády Pedro Sanchez a ministr průmyslu, obchodu a cestovního ruchu Reyes Maroto. V katalánské metropoli ovšem nebyli vítání s nadšením. Na přilehlém náměstí Plaza de España je čekala velká demonstrace blokující dopravu s transparenty „Katalánsko nemá krále“.