name | autoweek.cz

Bosch spojuje funkce infotainmentu a asistenty řidiče

Bosch spojuje funkce infotainmentu a asistenty řidiče

05.01.2024 | Vladimír Rybecký | Trendy

Na veletrhu CES Bosch předvede integrované funkce z dosud oddělených oblastí vozidla v jednom čipu. Společnost Bosch vidí v počítačích pro vozidla velký tržní potenciál. Centrální počítače ve vozidle Bosch mohou používat čipy různých výrobců podle přání zákazníka.

Trend softwarově definované mobility jde ruku v ruce s centralizovanou automobilovou a elektrickou/elektronickou (E/E) architekturou. Zatímco v dnešních automobilech řídí různé funkce obvykle řada elektronických řídicích jednotek, v budoucnu bude jen několik centrálních počítačů ve vozidle spojovat více systémových funkcí z dříve oddělených oblastí. K tomu jsou zapotřebí nové počítače s výkonným procesorem, tzv. systém na čip (SoC).

 

Společnost Bosch na veletrhu CES 2024 v Las Vegas jako první dodavatel pro automobily na světě předvede spojení funkcí infotainmentu a asistence řidiče v softwarově náročném centrálním počítači v systému na čip SoC.

 

„Chceme snížit složitost elektronických systémů v automobilech a zároveň je co nejvíc zabezpečit. Předvedením naší nové počítačové platformy pro vozidla na veletrhu CES učiníme důležitý krok právě tímto směrem. Naším cílem je ve střednědobém horizontu přinést na silnice ještě víc automatizovaných jízdních funkcí, a to i do segmentu kompaktních a středně velkých vozů,“ říká Dr. Markus Heyn, člen představenstva společnosti Robert Bosch a předseda představenstva Bosch Mobility.

 

Jádrem nového palubního počítače Bosch nazvaného platforma pro integraci kokpitu a ADAS je jediný SoC, který současně zpracovává řadu funkcí ze dvou oblastí, infotainmentu a asistence řidiče. To zahrnuje například automatické parkování a detekci jízdních pruhů ve spojení s inteligentní personalizovanou navigací a hlasovou asistencí. Výhody pro výrobce vozidel jsou menší nároky na prostor a kabely, což znamená nižší náklady.

 

„Srdcem softwarově definovaných automobilů jsou centrální počítače ve vozidle. V budoucnu budou řídit všechny oblasti moderních vozidel a sníží současný vysoký počet jednotlivých řídicích jednotek,” říká Heyn.

 

Modulární princip systému pro maximální škálovatelnost

Společnost Bosch u svých centrálních vozidlových počítačích používá princip modulárního systému. Spolu se samostatnými softwarovými řešeními, jako je video pro snímání okolí, mohou výrobci vozidel modulárně a škálovatelně sestavovat svá individuální řešení v kombinaci s hardwarovými komponentami. Rozhodující roli zde hrají softwarově náročné centrální počítače, které výrobcům umožňují implementovat jízdní a asistenční funkce. K tomu je potřebná integrace softwaru. Společnost Bosch přináší integrační odborné znalosti a umožňuje kombinovat softwarové komponenty z různých zdrojů.

 

Znalosti společnosti Bosch ve všech oblastech vozidel jako konkurenční výhoda

Téměř všichni výrobci vozidel na světě v současné době masivně investují do softwarově definovaných vozidel. Společnost Bosch předpovídá, že trh se softwarem pro automobilový průmysl dosáhne do roku 2030 objemu přibližně 200 miliard eur. V oblasti počítačů do vozidel pro infotainment a asistenční systémy očekává společnost v roce 2030 objem trhu ve výši 32 miliard eur.

 

Výhodou společnosti Bosch jsou její rozsáhlé znalosti ve všech oblastech. To znamená, že je odborníkem nejen na software, ale i hardware a pod jednou střechou vyvíjí a vyrábí klíčové komponenty moderních vozidel, jako jsou pohony, brzdy, řízení, infotainment a automatizované řízení.

 

Přístup společnosti Bosch umožňuje maximální flexibilitu

Společnost Bosch uplatňuje takzvaný multi-SoC přístup. Její nové počítače pro vozidla jsou navrženy tak, aby požadované SoC mohly pocházet od různých výrobců. Proto může Bosch v závislosti na přání zákazníka použít přesně takový SoC, jaký je požadován. „Náš software běží na čipech různých výrobců. Díky tomu jsou software a hardware od sebe odděleny,“ popisuje Heyn.

 

Bosch je jednou z mála společností, která dokáže vyvinout centralizovanou elektronickou architekturu od začátku do konce a zvládla souhru automobilové elektroniky, softwaru a cloudu. Nové funkce, například pro asistenty řidiče, se do vozu jednoduše a snadno přenášejí prostřednictvím aktualizací over-the-air. Řidiči tak mají k dispozici personalizovaný digitální zážitek z jízdy, a to i dlouho po zakoupení vozu.