name | autoweek.cz

Čína křičí kvůli clům

Čína křičí kvůli clům

25.06.2024 | | Aktuality

Evropský korespondent agentury Reuters pro automobilový průmysl Nick Carey pozdravuje z Londýna.

Je červen a zatímco se mnoho Evropanů soustřeďuje na fotbalové Euro 2024, na vstřelené góly, nepotrestané fauly a na to, zda se jejich tým dokáže dostat do vyřazovacích bojů, na obzoru se rýsují další větší soutěže typu „vítěz bere vše“, které budí pozornost automobilového průmyslu.

 

Během příštích dvou týdnů přijdou voliči k volbám ve Velké Británii a Francii. Zatímco volby ve Velké Británii budou zajímat zejména automobilky, které chtějí ovlivnit vládní mandáty pro prodej elektromobilů (viz dále), francouzské volby by mohly ovlivnit automobilovou politiku doma i v Evropské unii, zvláště pokud si krajní pravice povede dobře. To se odehrává v době, když Čína zvyšuje svou rétoriku ohledně možné obchodní války kvůli clům EU na elektromobily vyrobené v Číně.

 

A zatímco se většina Američanů chystá na grilování a ohňostroj příští týden, kdy slaví Den nezávislosti, společnost pro výzkum trhu Cox Automotive zveřejnila průzkum, který ukazuje, že tři čtvrtiny zákazníků kupujících auta a 81 % prodejců, kterých se dotázala, očekávají, že prezidentské volby v listopadu ovlivní americkou ekonomiku.

 

Ačkoli ještě zbývá několik měsíců, volby budou velké a vyvolávají velké otázky ohledně politiky, která ovlivní výrobce automobilů, zejména pokud jde o elektrická vozidla. Cox uvádí, že průmysl vstupuje do období nejistoty, protože 60 % spotřebitelů uvedlo, že volby ovlivní jejich příští nákup vozu, a 78 % řeklo, že očekávají, že volby ovlivní jejich rozhodování pokud jde o jiné velké nákupy než auta. „Tento nový průzkum nám připomíná, že volby plodí nejistotu, a když jsou na řadě velké investice, jako jsou automobily, nejistota je nepřítel,“ řekla Vanessa Tonová, senior manažerka pro výzkum a průzkum trhu společnosti Cox.

 

To vše se děje, zatímco průmysl bojuje s kybernetickým útokem, který přichází v choulostivé době pro americké dealery.

 

Vypadá to, že to bude dlouhé léto.

 

Čína vytahuje celní červenou kartu

Čína nadále tlačí na Evropskou unii ohledně prozatímních cel, která Evropská komise plánuje uvalit na elektrická vozidla vyrobená v Číně v rozmezí od 17,4 % do 38,1 % navíc ke standardnímu 10% clu na dovoz automobilů. Snahy čínské vlády zvýšit tlak zahrnují vyhrožování, že cla mohou způsobit obchodní válku a že může uvalit dočasná antidumpingová opatření na vepřové maso z EU.

 

Čínský premiér Li Qiang využil projev na zasedání Světového ekonomického fóra v Dalianu v provincii Liaoning, aby oplatil obvinění USA a EU, že čínské firmy těží z nespravedlivých dotací. To vše při stěžování si, že Evropská komise vyžadovala bezprecedentní množství informací o dodavatelských řetězcích čínských výrobců automobilů.

 

Poté, co se obě strany dohodly na vyjednání kompromisu, Čína uvedla, že EU by měla zrušit celní plány do 4. července. Je jen malá šance, že se tak stane, zatímco dohadování o vytvoření příští Evropské komise po volbách do Evropského parlamentu pokračuje. 4. červenec je datum, kdy by Komise měla zveřejnit dlouhý dokument podrobně popisující probíhající vyšetřování čínských dotací na elektromobily a jeho zjištění. Prozatímní cla by se pak měla použít následující den.

 

Zdá se, že tlak Číny se víc zaměřuje na členy EU, protože kvalifikovaná většina 15 zemí EU představujících 65 % obyvatel bloku může cla zablokovat jakmile Komise koncem tohoto roku předloží svůj definitivní návrh.

 

Zejména Německo se zdráhá riskovat obchodní válku s Čínou, která by mohla poškodit jeho vlastní automobilky. Při víkendové návštěvě Číny německý ministr hospodářství trval na tom, že cla nejsou „trestem“. Mezitím se do boje zapojila Kanada, která uvedla, že zvažuje uvalení cel na elektromobily vyrobené v Číně, protože se snaží podpořit své spojence.

 

Hackeři poslali americké dealery zpět do doby papírové

V tomto ročním období jsou američtí prodejci aut zaneprázdněni snahou dostat vozidla ze dveří, aby naplnili své cíle na konci čtvrtletí a pololetí. Hackeři si ale pečlivě zvolili načasování, když se zaměřili na americké prodejce kybernetickým útokem na poskytovatele technologií pro automobilový průmysl CDK, který zasáhl více než 15 000 prodejců po celých Spojených státech.

 

Tento hackerský útok přinutil některé dealery uchýlit se k horám papírování, které digitální věk odstranil, protože systém řízení prodejců CDK se používá k uzavírání obchodů, sledování ziskovosti prodejen a monitorování odměňování zaměstnanců. „To výrazně zpomalilo automobilový maloobchod v USA,“ řekl agentuře Reuters Cliff Steinhauer, úředník National Cybersecurity Alliance.

 

Zpravodajský analytik z bezpečnostní firmy Recorded Future tvrdí, že za kybernetickým útokem stojí hackerská skupina BlackSuit, ale CDK to nepotvrdilo. Bloomberg oznámil, že skupina hackerů, kteří se hlásí k odpovědnosti za útok, požadovala miliony dolarů jako výkupné za ukončení hackerského útoku.

 

Zatímco společnost zabývající se průzkumem trhu Cox Automotive uvedla, že dopad hackerského útoku by mohl být menší, než se obávali, a většina prodeje se v červenci pravděpodobně vrátí zpět k normálu, velké dealerské skupiny jako AutoNation, Peer Lithia Motors a Asbury Automotive uvedly, že by mělo negativní dopad na podnikání pokud nebudou CDK byly plně obnoveny.

 

Kybernetický útok poukazuje na riziko pro odvětví, kterému se zatím v otázce obrany proti hackerům nedaří, přičemž firmy využívající CDK se pravděpodobně snaží posílit svou obranu, zvláště pokud dojde k výkupnému a dostanou zaplaceno. Vyhlídka na výplaty v hodnotě milionů dolarů nezůstanou bez povšimnutí.

 

V rozhovoru s reportéry v úterý hlavní ekonom společnosti Cox Jonathan Smoke řekl, že také tento hackerský útok „zvyšuje nejistotu“ pro spotřebitele v USA před listopadovými volbami.

 

Britský přístup k elektromobilům nutí Stellantis vidět rudě

Ojedinělý přístup Velké Británie k přechodu na elektromobily způsobil, že společnost Stellantis hrozí zastavením výroby ve Spojeném království pokud příští vláda neudělá víc pro podporu spotřebitelské poptávky nebo nenajde způsoby, jak kompenzovat drahé tzv. mandáty.

 

Evropská unie si stanovila cíl snižování emisí CO2, který je snazší dosáhnout, protože umožňuje výrobcům automobilů spoléhat se na směs plně elektrických vozů, hybridů a úspornějších vozů na fosilní paliva. Vláda Spojeného království si místo toho stanovila ambiciózní cíl prodeje elektromobilů – to, co nazývá „mandát ZEV“, což znamená vysoké pokuty ve výši 19 000 USD za nevyhovující vůz. Vláda nařídila, aby podíl elektromobilů letos představoval 22 % z prodeje automobilek, přičemž v tomto roce to zatím je pouze 16 % prodaných nových vozů. Tyto „mandáty“ se do roku 2030 postupně zvyšují na podíl 80 %.

 

Ale automobilový průmysl si stěžuje, že zatímco vláda Spojeného království na něj použila spoustu klacků, pro spotřebitele neexistuje žádná mrkev, protože všechny dotace pro soukromé kupce byly postupně zrušeny.

 

Stellantis tvrdí, že poptávka po elektrických vozidlech neexistuje a příští vláda Spojeného království musí udělat víc, aby podpořila spotřebitelskou poptávku nebo aby umožnila do stanoveného cíle započítat elektrické užitkové vozy, které se v zemi vyrobí, i když ty jsou posléze vyváženy.

 

Generální ředitelka automobilky pro Velkou Británii Maria Grazia Davinová říká, že Stellantis chce zachovat svou výrobu v zemi, ale pokud nedojde k žádné změně mandátů, společnost rozhodne o budoucnosti svých dvou britských závodů za méně než rok.

 

Mezitím bude Stellantis ke splnění cílů pravděpodobně dovážet méně modelů na fosilní paliva, což podle Grazie Davinové poškodí prodejce. Všeobecné volby ve Velké Británii se budou konat příští týden, takže načasování komentářů Grazie Davinové není náhodné a vzkaz příští vládě je jasný: tohle nefunguje.

 

Krátce

Prodej nových plně elektricky poháněných vozů v Evropské unii v květnu klesl o 12 % oproti předchozímu roku vedený 30% propadem v Německu. Ukázaly to údaje evropského orgánu automobilového průmyslu ACEA.

 

Ve snaze snížit náklady a dosáhnout svůj první zisk výrobce elektromobilů Rivian odstranil víc než 100 kroků z procesu výroby akumulátorů, 52 kusů vybavení z karosárny a více než 500 dílů z designu jeho reprezentativních SUV a pickupů. Snížení nákladů je pro Rivian a další začínající výrobce elektromobilů zásadní, protože vysoké úrokové sazby odvrátily některé potenciální zákazníky od elektromobilů, jejichž nákup je obvykle dražší než jejich protějšky poháněné benzinem.

 

Elektromobilní start-up Fisker, který selhal v bitvě o snížení nákladů a minimalizaci z hotovosti, směřuje k likvidaci. Uvedli to právníci u amerického konkurzního soudu, protože dvě věřitelské frakce svádí bitvu o to, která bude vyplacena jako první.

 

Prodeje elektromobilů v jihovýchodní Asii roste v čele s čínským BYD a vietnamským VinFastem, který se dostává i na trh se spalovacími motory, kterému dominují japonské a korejské firmy. Uvedl to průzkum Counterpoint Research.

 

Americká národní rada pro pracovní vztahy obvinila Hondu z porušování práv pracovníků v továrně v Greensburgu v Indianě nezákonným zásahem proti organizování odborů.

 

Požár v továrně na lithiové akumulátory v Jižní Koreji způsobený explodujícími akumulátory zabil v pondělí 22 pracovníků, většinou Číňanů.

 

Foto (Lynk & Co 03 Series): PR Newswire