name | autoweek.cz

Automobilový průmysl varuje před koncem spalovacích motorů

Automobilový průmysl varuje před koncem spalovacích motorů

17.11.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Představitelé německého automobilového průmyslu se obávají, že automobily se spalovacími motory skončí v roce 2025. Limity emisí CO2 podle připravovaného standardu Euro 7 totiž budou tak přísné, že budou v podstatě znamenat zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory.
Aby bylo možné splnit cíle Pařížské dohody o ochraně klimatu chce EU zpřísnit mezní hodnoty emisí CO2. Německá média informovala o zatím utajované studii Evropské komise, na jejímž základě budou stanoveny nové emisní normy Euro 7. Dosud nepadlo definitivní rozhodnutí, nicméně vše naznačuje, že osoby s rozhodovací pravomocí v komisi jsou připraveny přijmout mnohem přísnější pravidla než stanoví stávající emisní norma Euro 6. Návrh má Evropská komise předložit v příštích týdnech.
 
Současně Evropská komise připravuje nařízení, že od ledna 2026 budou z aut prodávaných v Evropě považována za „udržitelná“ v rámci taxonomie EU v oblasti zeleného financování jen ta, která budou mít emise 0 g CO2/km. Automobily, které budou mít emise nižší než 50 g CO2/km, tedy plug-in hybridy, dosáhnou prahové hodnoty „neškodící významně“ aby mohly být považovány za „zelené“. Stanovením toho, jaká mezní hodnota se bude považovat za „zelenou“, chce Evropské komise zajistit, aby soukromé financování směřovalo jen k elektricky poháněným vozidlům s akumulátory.
 
Podle statistického úřadu Eurostat doprava odpovídá za téměř 30 % celkových emisí CO2 v EU, z čehož 72 % pochází ze silniční dopravy. Osobní automobily jsou odpovědné za přibližně 12 % emisí CO2 v EU.
 
Šéfka Asociace německého automobilového průmyslu VDA Hildegard Müllerová poté, co se seznámila s návrhem Evropské komise, uvedla pro německou tiskovou agenturu DPA: „Zavedením plánovaného emisního standardu Euro 7 chce Evropská komise od roku 2025 de facto zakázat automobily se spalovacími motory. Komise chce předepsat, že v budoucnu musí vozidlo splnit emisní normu v každé jízdní situaci, a to ať už jede s přívěsem v horách nebo se pohybuje v pomalém městském provozu. To je technicky nemožné a každý to ví. Plánované zpřísnění tedy znamená zákaz automobilů se spalovacími motory. Místo zákazu ale potřebujeme inovace a investice do e-paliv a palivových článků. Problémem není spalovací motor, ale paliva.“
 
EU se jednostranně zaměřuje na elektromobilitu. Doposud však chybí dostatečná nabíjecí infrastruktura pro nová elektronická auta - po celé Evropě,“ varuje Müllerová. Podle Sdružení evropských automobilek ACEA je v  EU 199 825 dobíjecích míst. Jenže 75 % z nich je jen ve čtyřech zemích - Nizozemsku, Německu, Francii a Velké Británii - které pokrývají pouze 27 % plochy EU.
 
Také Ústřední sdružení německého automobilového průmyslu ZDK plánované mezní hodnoty kritizuje a vnímá je jako zákaz spalovacích motorů. Prezident ZDK Jürgen Karpinski k tomu řekl: „Toto je špatná cesta. Zásadní zpřísnění mezních hodnot pro emise, které se v něm předpokládá, znamená de facto konec spalovacích motorů. Ochrana klimatu by neměla spočívat pouze ve stanovení nedosažitelných mezních hodnot. Politici musí zvážit také jiné alternativní pohony mimo elektromobilů s akumulátory, například paliva vyráběná klimaticky neutrálním způsobem, která by i jako příměsi mohla významně snížit emise CO2 z automobilů které jsou již na silnicích, a tak rychle přispět k ochraně klimatu. Potřebujeme technickou otevřenost, abychom posílili Německo jako místo podnikání, a tím i celý evropský hospodářský prostor. S ohledem na stále existující mezery v síti nabíjecích stanic pochybujeme o tom, že elektrická mobilita bude dostatečně zvládat dosažení cílů v oblasti klimatu. Spalovací motory budou i v budoucnu nepostradatelné.“
 
Naproti tomu šéf koncernu VW Herbert Diess je zcela přesvědčen o správnosti přechodu k elektromobilitě. V rozhovoru pro Automobilwoche prohlásil: „V mnoha zemích se diskutuje o tom, od kdy bude možné prodávat pouze vozidla neprodukující v místě provozu emise CO2. Omezení registrací spalovacích motorů nebo dokonce zákazy tohoto způsobu pohonu automaticky odpoví na otázku, co si zákazníci mohou v budoucnu koupit. V zemích s malou automobilovou dopravou má smysl myslet elektricky úplně od začátku.“
 
Na budoucnost s elektromobilitou sází i spolková vláda. Spolkový ministr hospodářství Peter Altmaier (CDU) proto chce prodloužit podporu prodeje elektromobilů ve formě takzvaného inovačního bonusu až do roku 2025. Zvýšený ekologický bonus zatím platí pouze do konce roku 2021. „Chci, aby statisíce zaměstnanců v německém automobilovém průmyslu měly i za 10 nebo 15 let stále dobrou práci a inovační bonus k tomu významně přispívá,“ řekl Altmaier.
 
Účelem bonusu je podpořit v Německu prodej elektricky poháněných automobilů a plug-in hybridů. V rámci balíčku ekonomických stimulů pro snížení ekonomických dopadů pandemie koronaviru jej spolková vláda na jaře výrazně zvýšila. Tento zvýšený ekologický bonus se nazývá inovační bonus. Od tohoto zvýšení počet žádostí o financování nákupu elektromobilů významně vzrostl.