name | autoweek.cz

Cyklisté budou protestovat při IAA

Cyklisté budou protestovat při IAA

12.07.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Závěrečný den mezinárodního autosalonu IAA se v Mnichově uskuteční velká demonstrace příznivců cyklistiky proti automobilům a německému automobilovému průmyslu.
Aliance, slučující organizace jako Všeobecný německý cyklistický klub ADFC, Attac, Svaz pro životní prostředí a ochranu přírody v Německu BUND, Campact, Deutscher Umwelthilfe DUH, Greenpeace, Přátele německé přírody NFD a Klub ekologické dopravy VCD, v sobotu 11. září 2021 v centru Mnichova uspořádá velkou demonstraci.
 
Kluby chtějí využít konání Mezinárodního autosalonu IAA k hvězdicové jízdě, kterou bude následovat velká demonstrace cyklistů a pěších „proti podvodným zeleným manévrům automobilového průmyslu a za skutečný obrat v mobilitě.“ Na akci, konanou s mottem #ausstiegen (#vystoupit), cyklisté pojedou i po dálnicích a vnějším okruhu, které budou uzavřeny pro automobily. Speciální trasa bude připravena i pro děti.
 
Aliance kritizuje automobilový průmysl: „Krátce před volbami do Spolkového sněmu se automobilová lobby chce na IAA nalakovat dozelena. BMW, Volkswagen, Daimler a spol. si stále na živobytí vydělávají auty, která jsou příliš těžká a dusí život ve městech. A jako by klimatická krize neexistovala, většina z nich má stále spalovací motor. Nechceme to přijmout! Místo alibistických prezentací musí automobilové společnosti přepnout celou výrobu na menší vozidla šetrná ke klimatu. Příští federální vláda musí tento přechod urychlit dopravní politikou, která se bude důsledně spoléhat na cyklistiku, chůzi a veřejnou dopravu. To také zahrnuje snížení automobilové dopravy na polovinu.“
 
Mluvčí Sdružení automobilového průmyslu VDA Lutz Meyer k tomu řekl: „Nová IAA představuje aktuální stav na cestě ke klimaticky neutrální mobilitě. Přihlásilo se nám 50 výrobců jízdních kol, mnoho startupů a technologických společností. V čele transformace je zejména německý automobilový průmysl. Existují různé názory na nejlepší cestu k budoucí mobilitě. Každý z nich je na IAA vítán pokud se chce prezentovat pokojně.“
 
Viceprezidentka ADFC Rebecca Petersová ovšem oponuje: „Ani další posun IAA od „PS Peep Show“ k obchodu se smíšeným zbožím z hlediska mobility neřeší hlavní problém: ve městech není místo pro bezpečnou cyklistiku nebo chůzi, protože všude dominují automobily. Jízdní pruh pro kola je pětkrát účinnější než jízdní pruh pro auta a na parkovací místo pro jedno auto se vejde deset kol. Nezachraňujeme svět se stále více a více vozidly. Potřebujeme víc prostoru pro konzistentní a pohodlné sítě cyklostezek. Pak lidé rádi nechají svá auta stát.“
 
ADFC požaduje, aby automobilky místo alibistických prezentací přeorientovaly celou svou výrobu na menší vozidla šetrná ke klimatu. Žádá, aby se dopravní politika systematicky zaměřovala na cyklistiku, chůzi a veřejnou dopravu. Dalšími požadavky jsou snížení automobilové dopravy na polovinu, okamžité vyřazení spalovacích motorů včetně plug-in hybridů z provozu, ale i zákaz velkých SUV s elektrickým pohonem a moratorium na plánování dálnic. Spolu s tím chtějí zavedení rychlostního limitu 120 km/h na dálnicích, 80 km/h na venkovských silnicích a 30 km/h v městských oblastech.
 
IAA v září představí i jednostopá vozidla se všemi možnými typy pohonu. V Mnichově se budou prezentovat společnosti, které samy nebo prostřednictvím svých dceřiných značek prodávají jízdní kola nebo elektrokola. Elektrokola budou vystavovat: Audi, AMG, BMW, Asfalt, Bosch, Bosal, Bikester, Brose, Continental, Cupra, Dacia, Daimler Conway, EDAG, ElringKlinger, EnBW, Ernst, Evoc, Ernst & Young, Faurecia Ford, Fraunhofer, Hänsch, Hella, Huawei, Hyundai, Hercules, Husqyarna, Keba, Kirchhoff, Laepmotor, Luminar, Magna, Mahle, Meko, Mercedes-Benz Pegasus, Michelin, Microlino, Microvision, Mini. Mobileye, Mubea, NET-X IT, Nio, Obrist, Ora, Plastic Omnium, Polestar, Porsche, Qualcomm, Raal, Renault, Simplon, Rinspeed, Saferide, SAIC a Samsung.