name | autoweek.cz

Lotus představil nejvýkonnější produkční auto na světě

Lotus představil nejvýkonnější produkční auto na světě

18.07.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Lotus představil svůj první čistě elektricky poháněný automobil. Jde o první nové vozidlo vyvinuté pod vedením čínské společnosti Geely. S celkovým výkonem čtyř elektromotorů 1471 kW (2000 k) je to nejvýkonnější sériově vyráběné auto světa s cenou přes 48 milionů korun.
Konvoj 12 historických i současných vozů Lotus, všechny ve žluté barvě poutal pozornost v ulicích Londýna když směřoval do areálu Royal Horticultular Halls. Tam se sešlo 350 VIP hostí včetně čínského velvyslance Ma Huie a nejvyššího vedení čínské společnosti Geely v čele s presidentem holdingu An Conhuim, aby byli svědky premiéry nejnovějšího modelu vozu rychle se rozvíjející Skupiny Lotus.
 
V roce 2017 Group Lotus včetně automobilky Lotus Cars přešla pod kontrolu čínského holdingu Geely, kdy ji získal koupí malajsijské automobilky Proton, které Lotus patřil. Od té doby Geely do Lotusu nainvestovalo 1,7 miliardy liber, z čehož 1,3 miliardy připadlo na výstavbu nového výrobního závodu v čínském Wuhanu. Tam se budou vyrábět vozy Lotus pro čínský trh včetně SUV. Geely je mj. i majitelem Volvo Cars, nově vytvořené značky Lynk & Co. a společnosti London Taxi.
 
Lotus Evija bude nejvýkonnějším sériově vyráběným vozem na světě, protože k pohonu používá čtyři trakční elektromotory poskytující kombinovaný výkon 1471 kW (2000 k) a točivý moment 1700 N.m. To by mělo tomuto supersportu umožnit zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než 3 s a dosažení maximální rychlost přes 320 km/h.
 
Elektromotory jsou napájeny lithio-ionovým akumulátorem s kapacitou 70 kWh umístěným uprostřed vozu a chlazeným pomocí čtveřice chladičů. Akumulátor vyvinula firma Williams Advanced Engineering, která při tom uplatnila své zkušenosti s akumulátory, které dodávala pro monoposty Formule E 1. generace. Lotus tvrdí, že jde o „nejrychleji se nabíjející akumulátor na světě“, protože k nabíjení lze použít výkon 800 kW a díky tomu se nabije za 9 minut. Jenže nabíjecí jednotky s takovým výkonem zatím nikde nejsou komerčně dostupné. Nejrychlejší dostupná nabíječka má v současné době výkon 350 kW. Na té se Evija nabije na 80 % kapacity za 12 minut.
 
Vůz má ultralehkou uhlíkovou nosnou skořepinou o hmotnosti pouhých 129 kg. To pomohlo snížit hmotnost vozu na pouhých 1680 kg. Aktivní aerodynamika, vycházející z konceptu prototypů pro Le Mans, zahrnuje zadní spoiler a Venturiho tunely, které optimalizují proudění vzduchu pod vozem a vytvářejí pod podlahou podtlak.
 
Řidič drží v rukou obdélníkový volant podobný tvaru, jaký se používá ve formuli 1. Na jeho základně je ovladač pro volbu z pěti jízdních režimů: Range, City, Tour, Sport a Track. Další technickou inovací vozu jsou poprvé použité hlavní světlomety s laserem od firmy Osram. To umožnilo jejich velmi úzkou konstrukci. Vnější zrcátka byla nahrazena kamerami.
 
Lotus Evija se bude vyrábět v továrně firmy v Hethelu ve východní Anglii, kde Lotus sídlí už od roku 1966. Jeho produkce bude omezena na pouhých 130 vozů, které budou vyráběny od roku 2020. Vůz bude stát od 1,7 milionu liber (48,15 milionu korun). Zájemci budou zařazeni do pořadníku po složení zálohy ve výši 250 000 liber (7 milionů korun).
 
„Evija obnoví naši značku v srdcích a myslích fanoušků sportovních automobilů a na globální automobilové scéně. Bude také připravovat cestu pro další vizionářské modely,“ řekl při premiéře výkonný ředitel společnosti Lotus Phil Popham.