name | autoweek.cz

Ne auto, jen čtyřkolka

Ne auto, jen čtyřkolka

04.01.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Bajaj RE60 chce vozu Tata Nano odebrat titul nejlevnějšího automobilu světa. Premiéra proto vyvolala velký rozruch, ale ve skutečnosti nejde o auto, ale mnohem více o karosovanou rikšu.

Bajaj Auto se sídlem v Pune a továrnou v Aurangabádu je významnou indickou automobilkou založenou v roce 1945. Působí asi v 50 zemích a v roce 1995 vyrobila své desetimilionté vozidlo.
Označení \"auto\" v názvu společnosti má širší význam, neboť až dosud firma vyráběla hlavně tříkoloky, různá vozidla pro přepravu osob a také motorky.
Nyní na autosalonu v Dillí odhalila svůj první čtyřkolový automobil RE60. Podle výkonného ředitele Radžíva Bajaje je určen především majitelům tříkolových vozidel, kteří chtějí zlepšit svou jízdu. Společnost svůj model nenazývá automobilem, ale čtyřkolovým vozidlem. Analytici mu říkají \"vylepšená rikša\".
\"Nesnažíme se vyrobit automobil, ale vozidlo se čtyřmi koly pro přepravu osob ve městech,\" sdělil Bajaj. \"Oproti tříkolovému vozidlu se jedná o dramatické zlepšení. V současnosti v zemi jezdí více než 5 milionů tříkolových vozidel Bajaj. To je trh, na který se zaměřujeme.\"
Bajaj RE60 bude určen řidičům jezdícími na krátkých vzdálenostech s rikšami. Poskytne jim nové vybavení jako jsou bezpečnostní pásy, dveře a pevnou střechu. Pětidveřové čtyřmístné vozítko je dlouhé 2752 mm, široké 1312 mm a vysoké 1650 mm. Má zavazadlový prostor 44 l a průměr zatáčení 7,0 m.
Společnost Bajaj tvrdí, že RE60 bude nejlevnějším čtyřkolovým vozem na světě, třebaže dosud neprozradila jeho cenu. Droboučké čtyřsedadlové vozítko pohání drobný jednoválec o objemu 200 cm3 o výkonu 15 kW (20 k) a dokáže údajně vyvinout rychlost 70 km/h. RE60 má hmotnost jen 400 kg a jeho spotřeba má být jen 2,83 l na 100 km. Úroveň emisí CO2 je tedy jen 60 g/km, neboli podle Bajaje \"polovina toho, co v současnosti vypouštějí malé automobily na našem trhu\". Motor je uložen vzadu a může pro něj být použit nejen benzin, ale i LPG a CNG.
V roce 2009 Bajaj vytvořila alianci s Renaultem a Nissanem ve snaze vyvinout ultralevný automobil bez zbytečných ozdob. Indická společnost nakonec ale pokračovala samostatně poté, co její partneři vyjádřili obavy o kvalitě výrobku. Jejich společný automobil se teprve vyvíjí a hotov by měl být během pěti let. Rozhodně jím není RE60, jehož vývoj začal v roce 2007.
Nejbližším konkurentem RE60 je přirozeně Tata Nano, který byl při svém uvedení na trh v roce 2009 rovněž označen jako \"nejlevnější automobil světa\". Ačkoli se původně zdálo, že Nano dosáhne prodeje 25 000 vozů měsíčně, zájem opadl a objem prodeje kvůli technickým problémům a několika požárům vozů prudce klesl. Navzdory různým výtkám ale Tata Nano je skutečně automobilem se vším, co k tomu náleží a pro letošní rok byl modernizován. Ostatně i Bajaj sám tvrdí, že Nano rozhodně nikdy nebylo míněno jako konkurent.
Společnost Tata, která rovněž vlastní Jaguar a Land Rover, s modelem Nano dále pracuje a loni v listopadu jej vylepšila. Budoucnost ukáže, zda miniautomobil Nano nalezne v RE60 vážného konkurenta. Z výzkumu trhu, jenž v Dillí uskutečnily noviny New York Times, vyplývá, že několik řidičů rikš vyjádřilo nejasný postoj k modelu RE60, neboť v modernizaci v podobě čtyř kol nevidí moc výhod. Suran Singh, jenž řídí rikšu 26 let, uvedl, že dveře a pevná střecha pomohou udržet teplo v zimě, ale v létě by mu v rozpáleném Dillí bylo v autě příliš horko...