name | autoweek.cz

Obavy z požárů akumulátorů

Obavy z požárů akumulátorů

13.06.2011 | Ivana Rybecká | Aktuality

Federální úřad NHTSA v USA zahájil studium rizika provozu akumulátorů v elektromobilech.

Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu NHTSA zahájil v USA rozsáhlé šetření možných rizik požáru ve spojení s používáním lithio-ionových akumulátorů v elektromobilech. Studie za 8,75 milionů dolarů bude probíhat do roku 2014 a zaměří se zejména na to, zda se články mohou vznítit během dobíjení v domácnosti nebo při nehodě.

Podle Automotive News studii uspíšilo stahování výrobků počítačovou firmou Dell v roce 2006 z důvodu rizika vadných akumulátorů v laptopech. Za výjimečných okolností by se články vyrobené firmou Sony mohly přehřát a vznítit.

Navzdory skutečnosti, že většinu současných hybridů na silnicích pohání nikl-metalhydridové (Ni-MH) akumulátory se studie zaměří výhradně na nebezpečí, které hrozí od lithio-ionové technologie. Důvodem je to, že tyto články budou podle prognóz během deseti let pohánět 70 % všech hybridních automobilů a elektromobilů.

Hlavní zástupce úřadu Kevin Vincent uvedl, že úřad chce předejít tomu, aby lidem při dobíjení auta shořel celý dům. Úřad podle něj musí vzít v úvahu riziko, které mohou představovat 400 V lithio-ionové akumulátory ve srovnání s běžnými 12 V olověnými akumulátory používanými v automobilech se spalovacími motory.

Nejvyšší výkonný šéf společnosti Ener1, která vyrábí lithio-ionové akumulátory pro Volvo a norského výrobce elektromobilu Th!nk, řekl, že největší nebezpečí požáru hrozí když spotřebitel akumulátor elektromobilu nabije přes určitou mez. „V takovém případě hrozí riziko vznícení, avšak nikoli v okamžiku, kdy vůz jede po silnici,“ uvedl Charles Gassenheimer. Zároveň ocenil, že federální úřad dal podnět k výzkumu. „Pokud budeme rozumět riziku vzniku požáru, můžeme pravděpodobnost omezit na minimum,“ řekl. „Pro společnosti vyrábějící akumulátory je naprosto nezbytné, aby nedocházelo ke vzplanutí elektrických vozidel, neboť by to vedlo k odmítnutí této technologie veřejností, což by postihlo všechny automobilky.“

Americký úřad spolupracuje s dalšími federálními úřady jako je ministerstvo energetiky. Mluvčí GM Greg Martin uvedl, že automobilka s úřadem spolupracuje a provedla jeho zástupce novou laboratoří na vývoj akumulátorů. Vláda prezidenta Obamy si stanovila cíl, v rámci něhož má do roku 2015 na silnicích v USA jezdit milion automobilů s elektrickým pohonem a dobíjecích hybridů.

V Barkhamstedu ve státě Connecticut nedávno došlo k požáru garáže, v níž shořel hybridní Chevrolet Volt společně se Suzuki Samurai podomácku přestavěným na elektrický pohon. Podle vyšetřování ale zřejmě Volt nebyl zapojen do sítě, což uvádí i výsledek vlastního šetření GM. Z Číny už přišlo několik zpráv o požárech elektromobilů, které se vznítily během dobíjení.