name | autoweek.cz

Ofenziva Aliance Renault-Nissan v elektromobilitě

Ofenziva Aliance Renault-Nissan v elektromobilitě

28.01.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Aliance Renault-Nissan plánuje investice do elektromobility ve výši 23 miliard eur a pět společných platforem pro elektromobily. Plán do roku 2030 se zaměřuje na čistě elektrická vozidla a propojenou mobilitu.
Renault a Nissan budou ještě těsněji spolupracovat na výrobě elektromobilů. Představitelé obou automobilek podrobně popsali investiční plán ve výši 23 miliard eur na příštích pět let aby zůstali konkurenceschopní. Aliance, která zahrnuje také Mitsubishi Motors, uvedla, že zvýší počet společných platforem pro elektricky poháněná vozidla ze čtyř na pět. Také bylo dohodnuto standardizovat v rámci celé aliance moduly akumulátorů.
 
Společnosti, otřesené vypuzením zakladatele a předsedy aliance Carlose Ghosna v roce 2018, vzhlížejí po kritickém období na další spolupráci s optimismem. Nyní se zavázaly posílit své vzájemné vazby tím, že shromáždí více zdrojů. „Aliance si udrží své místo mezi světovými lídry v automobilovém průmyslu. Někteří si v posledních měsících mysleli, že Aliance nic nevyvíjí, nic nedělá. Ale je to naopak, Aliance žije, tvrdě jsme pracovali a dnes vidíte výsledek,“ řekl předseda představenstva Aliance Jean-Dominique Senard. „Když se spojíme, pak nejsme hráčem druhé ligy,“ řekl generální ředitel Renaultu Luca de Meo.
 
Do roku 2030 postaví kombinovanou řadu elektromobilů 35 vozidel, přičemž do roku 2026 bude 80 % jejich modelů sdílet společné platformy oproti současným 60 %. S pomocí pouhých pěti společných platforem chtějí tři výrobci být schopni v budoucnu vyrábět 90 % všech modelů. Speciální architektury vozidel budou existovat pouze pro specializovaná vozidla, jako jsou sportovní modely Nissan a Renault.
 
Hlavní platformy a modely jsou:
- CMF-AEV: platforma pro elektricky poháněné malé auto již používaná v Dacii Spring a pocházející od čínského partnera Dongfeng
- CMF-B: důležitá platforma pro velkoobjemové modely, jako jsou Renault Captur a Nissan Juke. Integrace zde však ještě není tak hluboká jako u nadcházejících budoucích platforem. Tato platforma bude posílena novým Mitsubishi ASX, které má přijít na trh v roce 2023 a bude k dispozici také jako hybrid a plug-in hybrid. Také nástupce Renaultu Captur bude dostupný od konce roku 2023 s využitím této platformy.
- CMF-EV: platforma pro elektromobily kompaktního segmentu C je poprvé použita v novém Renaultu Mégane e-Tech a Nissanu Ariya.
- CMF-D: platforma pro větší auta, jako jsou Nissan Qashqai, Mitsubishi Outlander a nový Renault Austral.
- LCV-EV: společná platforma pro užitková vozidla, například Renault Kangoo a Nissan Townstar
- KEI-EV: Micro-cars (kei-cars) jsou důležitou třídou vozidel v Japonsku a na některých asijských trzích. Nissan a Mitsubishi zde budou spolupracovat těsněji než dřív.
 
V alianci Nissan přebírá vedoucí roli ve vývoji nové technologie akumulátorů. Renault byl zase vybrán pro vývoj elektronické architektury nových modelů. Renault do roku 2025 uvede na trh první plně softwarově definované vozidlo. To výrazně mění strategii principu „leader-follower“, definovaného v květnu 2020, který v podstatě představoval regionální rozdělení trhu. Místo toho se nyní zaměřujeme na synergie ve vývoji a výrobě.
 
Partneři uvedli, že plánují do roku 2030 zajistit kapacitu výroby akumulátorů 220 GWh, což jim umožní snížit náklady do roku 2026 na polovinu a do roku 2028 o 65 %. Aliance sdílí společnou vizi technologie akumulátorů s pevným elektrolytem ASSB. ASSB bude mít dvojnásobnou hustotu energie oproti současným kapalným lithio-ionovým akumulátorům a doba nabíjení se zkrátí na třetinu.
 
Cílem je masově vyrábět ASSB do poloviny roku 2028 a v budoucnu dosáhnout nákladové parity s vozidly s vnitřním pohonem dalším snížením nákladů na 65 USD za kWh, což urychlí celosvětový přechod na elektromobily.
 
V červnu Renault představil pětiletou strategii elektromobilů v hodnotě 10 miliard eur s plánem uvést na trh 10 modelů a do roku 2030 zajistit, aby elektromobily tvořily 90 % ze všech modelů. Nissan v listopadu uvedl, že během pěti let vynaloží 2 biliony jenů (17,6 miliardy dolarů) na urychlení elektrifikace vozidel včetně elektromobilů a hybridních vozů. Nissan plánuje do roku 2030 uvést na trh 23 elektrifikovaných vozidel včetně 15 čistých elektromobilů.
 
Renault vlastní 43,4 % Nissanu, který zase naopak drží 15 % ve francouzské automobilce bez hlasovacích práv a třetinu akcií Mitsubishi Motors.